Parkbräda i pist?

juliatrulsson

Ny medlem
Parkbräda i pist?
Jag ska köpa en ny bräda och har kollat på två stycken K2-brädor, en är all mountain (Wowpow) och en är park (Lime light). Vad är den största skillnaden mellan dessa? Generellt gillar jag mjukare/kortare brädor, men är det värdelöst att åka med en parkbräda i pisten?

Parkbräda i pist?
Beror helt på parkbrädan. Men en extremt mjuk bräda och dessutom med någon rolig negativ camber kommer vara svårare att få till riktigt bra kantgrepp i snabbare svängar när du lägger press på den. Nu har jag ingen större erfarenhet av K2s brädor men jag har svårt att tro att någon av deras parkalternativ är helt värdelös i pisten men det kommer nog bli svårt tävla i parallellslalom med den.

Parkbräda i pist?
Xavier sa:
Beror helt på parkbrädan. Men en extremt mjuk bräda och dessutom med någon rolig negativ camber kommer vara svårare att få till riktigt bra kantgrepp i snabbare svängar när du lägger press på den. Nu har jag ingen större erfarenhet av K2s brädor men jag har svårt att tro att någon av deras parkalternativ är helt värdelös i pisten men det kommer nog bli svårt tävla i parallellslalom med den.
Det står att den är "medium/soft flex" och "flat to rocker". Men vilken typ av bräda skulle du rekommendera om jag vill köra all mountain? Tycker jag har gått igenom de flesta märkena, men det är ganska tråkigt utbud på tjejfronten.

Parkbräda i pist?
Om du nu är lite större i växten går det ju att köra på en kortare herrbräda också.

Som du förstår så har jag ganska svag erfarenhet av tjejbrädor så jag kan ju liksom som bäst komma med en kvalificerad gissning.

Men vilken typ av åkning ska du pyssla med? Behöver du en bräda som funkar från rails till puder eller blir det mer park och lite pist eller är det pist och puder och sedan park när det inte finns något annat?

På pappret är det ju ingen hysterisk skillnad på wowpow och limelite vad jag kan se, förutom priset då...och en setback på wowpow (rimligen borde den vara directional i konstruktion också men kan inte läsa mig till det).

Alltså som all mountain är ju rimligen wowpow det bättre valet. Men gillar du mjukare brädor så är antagligen lime lite bättre och dessutom 1200 billigare.

Men kanske går att teståka på någon av testhelgerna nu i höst?

Parkbräda i pist?
Kör på en rocker så slipper du flytta bak bindningarna, vilket du inte pallar när det är puder.
Dom som säger att rocker är dålig i pisten har helt enkelt inte lärt sig att åka/leka med brädan.
Som allmountain, kör rocker/flat.
För park, camber/rocker/flat
För enbart pist, Camber

Kör flex 3-4 så får du en rocker med möjligheter i parken.
Kör inte parkbräda för allmountain! Det är inte det den är skapt för.

Tillbaka
Topp