Parkering i Val Thorens

heddannn

Ny medlem
Parkering i Val Thorens
Hallå! :D

Vet att det finns ett antal trådar om just parkeringen i Val Thorens, men inget riktigt svar någonstans. Nu är det såhär att jag och mina vänner ska bila ner i början på december tänkte vi. Har läst att det är förbjudet att parkera på gatorna där och att parkera på parkeringsplatserna eller i parkeringshusen är ruskigt dyrt. Anledning till varför vi tar bilen är pga friheten man får, kunna köra till skidorter runt om samt kunna köra ner och handla i större supermarkets osv.

Så jag undrar från er rutinerade skibummare som tagit bilen ner, var gjorde ni av den? Har läst lite också om att man kan parkera mellan Les menuieres och Val Thorens. Men var är det? Är det säkert man hittar parkering där? Hur tar man sig där ifrån upp till Val T igen?

tackkkksam för svar :)

Parkering i Val Thorens
Det finns säkert mer detaljerade svar men vi har åkt med UCPA i Valto två ggr och bägge gångerna har vi haft hyrbil parkerad på en ganska stor p-plats precis utanför centret. Vi har inte haft några specifika p-tillstånd eller nåt annat och det har funkat. Jag vågar doc inte garantera att de inte bara varit tur att vi klarat oss. Det ska också tilläggas att jag vet att de ska renovera rejält så det kan vara totalt ändrat till nästa vinter. UCPA ligger ju en liten promenad nedanför centrum men det går smidigt att ta sig till och från på skidor

Parkering i Val Thorens
Hej,

Har ni några pengar över så är det väl värt att investera i en parkeringsplats i det stora garaget. Att parkera mellan Les Meniueres och Val Thorens är inget att rekommendera.. låååång promenad ner dit längs serpentinvägarna.
Ska ni säsonga är det enligt mig det bästa att ha bilen i parkeringshuset.
Det är ruskigt värt det, alla som hade bil när vi säsongade hade den där. Ett annat tips är att "låna" ut bilen till andra som inte har bil när de ska ner och storhandla för några hundringar så har ni efter några månader fått in pengarna för parkeringsplatsen :)

Parkering i Val Thorens
free_fall sa:
Hej,

Har ni några pengar över så är det väl värt att investera i en parkeringsplats i det stora garaget. Att parkera mellan Les Meniueres och Val Thorens är inget att rekommendera.. låååång promenad ner dit längs serpentinvägarna.
Det är ruskigt värt det, alla som hade bil när vi säsongade hade den där. Ett annat tips är att "låna" ut bilen till andra som inte har bil när de ska ner och storhandla för några hundringar så har ni efter några månader fått in pengarna för parkeringsplatsen :)
Okej, aa låna ut bilen är ju smart! Men vet du hur mycket det kostade att stå i parkringshuset? Har varit inne på hemsidan valthopark.com där man kan boka parkering men där står man bara kan boka 100 timmar.. om jag förstår franskan rätt, vilket ja förhoppningsvis inte gjort.

Parkering i Val Thorens
Hej,
Jag jobbade der i vintras och som dem andra sæger så finns det parkeringshus i Val Thorens, ett som ligger typ vid UCPA hotellet som ligger 1 km innan VT. Nu komme rjag inte exakt ihåg men i VT tror jag det var 3 eller 4 parkeringshus, kommer ihåg att mina gæster som var der 1 vecka, betalade ca 50-70€, sen blev det ju givetvist billigare om man parkerade mer æn en vecka. Vet inte vad sæsongspriset ær dock, men du kan ju utgå från det och sen tænka på att det blir billigare under en længre period. Men vi snakkar nog sækerligen ett par hundra €. Men som de också sagt en skimbumser som har en bil ær ibland ganska eftertraktat ibland, då man kan åka ner till Moutiere ca 35km från VT och inhandla mat for å spara pengar. Sen kan det inte vara helt fel och ta en eller två dagar och komma bort från højderna ner till sealevel och besæka Annecy eller andra byar. Det finns bla en liten skidoutlet inte alltfær långt ifrån VT som hade en del krimskrams, men tex POChjelmarna såg jag kostade 50€, kændes lite surt då jag hade gett det dubbla i Sverige....Sen som ni sæger också inte helt omæjligt att åka till Val D'Isere eller Tignes som tar ca 2-3timmar beroende væder och andra stællen runtomkring. Så ær ni 3-4 tror jag det lønar sig att ta bilen, då friheten e større, och andra skimbumser kommer garanterat att vilja låna sig av den mot en kostnad.
Åker du i9 bærjan av sæsongen så får du sækerligen plats i en utav parkeringshusen om du køper sæsongskort. En del gæster som kom i høgsæsongen fick kanske inet alltid parekrinsgplats i det parkeringshus som var nærmast deras hotell men oftast var det ok. På lørdagar dock som e den stora bytesdagen får man parkera i byn, men det ær kaso att køra runt i byn pga alla mænniskor med skidbaggage, bussar och allmønt trångt. Byn er kanske inte skapad før bilar direkt. Snøkedjor ær ett måste!

Parkering i Val Thorens
heddannn sa:
free_fall sa:
Hej,

Okej, aa låna ut bilen är ju smart! Men vet du hur mycket det kostade att stå i parkringshuset? Har varit inne på hemsidan valthopark.com där man kan boka parkering men där står man bara kan boka 100 timmar.. om jag förstår franskan rätt, vilket ja förhoppningsvis inte gjort.
Ingen aning vad säsongsparkering kostar eller kostade när vi var där.. hade inte bil. Men jag skulle nog säga att parkeringshuset egentligen är det enda alternativet. Även om det är dyrt men det är sjukt bökigt och försöka lösa det på något annat sätt. Så hade jag varit er hade jag räknat in bilparkeringen i resbudgeten. För övrigt sparar man mycket pengar på att handla nere i Moutiers! Och kan vara kul och åka ut på äventyr, så bil rekommenderas. Smidigast är väl att mejla parkeringsbolaget och höra vad säsongspris är etc. Lycka till!

Parkering i Val Thorens
free_fall sa:
heddannn sa:
free_fall sa:
Hej,

Ingen aning vad säsongsparkering kostar eller kostade när vi var där.. hade inte bil. Men jag skulle nog säga att parkeringshuset egentligen är det enda alternativet. Även om det är dyrt men det är sjukt bökigt och försöka lösa det på något annat sätt. Så hade jag varit er hade jag räknat in bilparkeringen i resbudgeten. För övrigt sparar man mycket pengar på att handla nere i Moutiers! Och kan vara kul och åka ut på äventyr, så bil rekommenderas. Smidigast är väl att mejla parkeringsbolaget och höra vad säsongspris är etc. Lycka till!
Nä men vem fick släpa upp eran j-a bira då!? ;)

OT, jobba eller bumma?
Med jobb i bakfickan blir de inte så dyrt, bra 'jobba på resortet' rabatt även i p huset!

Parkering i Val Thorens
Bedlam sa:
free_fall sa:
heddannn sa:
Nä men vem fick släpa upp eran j-a bira då!? ;)

OT, jobba eller bumma?
Med jobb i bakfickan blir de inte så dyrt, bra 'jobba på resortet' rabatt även i p huset!
Hahaha :) Roligast var när ni inte lånat ut er bil på länge o sen när ni skulle använda den så starta den inte. Haha :P

Tillbaka
Topp