Parkskida längd? Pjäxköp

ParkinZone

Ny medlem
Parkskida längd? Pjäxköp
Är 17år och är 179cm lång(vikt 68kg). Jag tänkte börja jibba lite mer iår och tänkte köpa ett par nya skidor har funderat på K2 Domain 2010/2011 är dom bra då? samt vilken längd ska jag ha? 179 eller 169? Håller dom för mycket rails/box? Bra popp vid hopp osv? Lätta?

Tänkte även köpa nya pjäxor då mina gamla är blytunga, fungerar Salomon Kaos då?

Fungerar denna kombo? Är oerhört tacksam för alla svar! //ParkinZone

Parkskida längd? Pjäxköp
Pjäxor köper du efter din fot. INTE efter vad som anses vara en "parkpjäxa". Vem som kan hjälpa dig är en bootfitter de kollar hur din fot ser ut och hjälper dig välja pjäxor som passar din fot. Det sista du vill är värkande fötter/vrister/smalben i pisten.

Jag har själv ett par K2 Domain 179cm fast jag har inte åkt på de än men hittils har jag fått intrycket att det krävs nästan att du väljer den längre modellen. Rockern gör att skidan kommer kännas betydligt mycket kortare än vad den är och skidan har helt platt camber för att hjälpa till på rail/boxar. K2 har valt att välja 3.5mm kanter vilket är 1mm bredare än vad standarden är på parkskidor så kanterna bör hålla rätt bra. Ganska lätta är de. Finns lättare skidor men skulle klassa domain som nånstans runt medel. K2 mäter sina skidor 1cm för lite så egentligen är skidan 179cm faktis 180cm och 169 är 170cm. De flesta företag skriver ut 2-3cm för mycket.

Pop kommer från benen och inte skidan. Försök hoppa med skidorna när du står på platt mark. Du kommer kanske komma upp några cm och det är din egna benkraft och inte skidan som magiskt ger dig superkrafter. Visst camber hjälper när du svänger då skidan naturligt vill trycka tillbaka då den laddas upp som en fjäder men när du hoppar så kör du inte direkt Super-g svängar för att få extra höjd.

Längden är som sagt en smaksak.. men jag rekommenderar starkt 179an då rockern kommer ge dig mindre yta att landa på.

Senast ändrad:
Parkskida längd? Pjäxköp
Super tack för svaren! Speciellt ditt Bjorn! Kanske låter fånigt men vad är "Rocker" samt "Camber"?

Det lutar åt 179an! Då den alltså kändes kortare(?).

Jag känner igen värk i smalben så då är det nog dags för byte? Hur vet man om man inte kommer få värk?

Är Salomon Kaos bra?

Parkskida längd? Pjäxköp
ParkinZone sa:
Super tack för svaren! Speciellt ditt Bjorn! Kanske låter fånigt men vad är "Rocker" samt "Camber"?

Det lutar åt 179an! Då den alltså kändes kortare(?).

Jag känner igen värk i smalben så då är det nog dags för byte? Hur vet man om man inte kommer få värk?

Är Salomon Kaos bra?
Den kan va bra den kan va dålig. Att köpa pjäxor är inte som att köpa skor. Pjäxan måste sitta perfekt på foten som sagt. Allt handlar om passform. Om du tycker det verkar skönt med att landat dåligt och ha ont i smalbenen så visst köp den. Dålig passform = foten/benet kan röra sig i pjäxan. Så gör dig själv en tjänst. Köp PJÄXA efter fot och INTE efter vad du proffsen har.

Här är en bra bild på camber och rocker
http://www.shorelinesnowboards.com/snowboard-blog/wp-content/uploads/2009/08/rocker_camber.gif

Domain ser ut som den undre bilden. Bakdelen och framdelen på skidan börjar gå upp tidigare och därför sänker effektiv yta man åker på därav att skidan kan kännas kort.

Senast ändrad:
Parkskida längd? Pjäxköp
hur kort kan en skida vara innan den börjar bli "för" kort? Tror ni jag kan ha en skida nästa år också om jag är 163cm nu och skidan är 159cm?

Tillbaka
Topp