Passande bindning till Fischer RC4 GS skida

Ska införskaffa mig en Fisher RC4 Gs 188.

Behöver en passande bindning till skidan och tänkte kolla ifall det är någon som har några tips eller rekommendationer?

Väger ca 90 kg och är mycket van skidåkare.

Om det sitter en platta på skidan så är den sannolikt förborrad för tyrolias racebindningar. Det finns även plattor där man kan montera vilken bindning som helst. Saknar skidan platta bör sådan införskaffas och då gärna kompatibel med tänkt bindning. Det finns alltså några saker att förhålla sig till vid val av bindning. Bild på eller länk till tilltänkt skida skulle underlätta.

Om du däremot undrar vilken bindningsprestanda du bör välja baserat på din åkvana, vikt och skida, så kan en racebindning till ca DIN 15 vara lämplig.

Om det sitter en platta på skidan så är den sannolikt förborrad för tyrolias racebindningar. Det finns även plattor där man kan montera vilken bindning som helst. Saknar skidan platta bör sådan införskaffas och då gärna kompatibel med tänkt bindning. Det finns alltså några saker att förhålla sig till vid val av bindning. Bild på eller länk till tilltänkt skida skulle underlätta.

Om du däremot undrar vilken bindningsprestanda du bör välja baserat på din åkvana, vikt och skida, så kan en racebindning till ca DIN 15 vara lämplig.
Låter lite som det jag redan kommit fram till, däremot ligger problemet i att få tag på själva plattan och tillhörande bindning, något tips?

Låter lite som det jag redan kommit fram till, däremot ligger problemet i att få tag på själva plattan och tillhörande bindning, något tips?
Ok, då förstår jag. Det är alltså en ”tom” skida. Tror det blir ganska kostbart att köpa platta och bindning nytt på Alpingaraget eller Dalskidan (eller annan butik med racegrejor). Det låter som att du inte köpt skidan än, och om det kan vara aktuellt så kan jag rekommendera att hoppa in i facebookgruppen ”Alpin racing - köp/sälj”. Där säljs ofta GS kompletta med bindningar och platta för ca 3000.

Det beror på vad du ska göra med skidan. GS-skidor som ska köras stenhårt och/eller i bana ska givetvis förses med en lämplig platta. Om du däremot "bara" ska friköra och inte riktigt laddar ur skidan fullt ut kan du även sätta dit en bindning direkt på skidan. Då kommer skidan inte att prestera riktigt som det är tänkt på piss-is i hög fart, men det är inte säkert att det är en nackdel att lätta upp den på bekostnad av dämp för en vanlig dödlig. En platta kan påverka skidans egenskaper otroligt mycket beroende på vilken man väljer, både för att den tillför vikt, men också för att den dämpning som vissa raceplattor erbjuder helt förändrar en skidas egenskaper, på gott och ont. Det bästa du kan göra om du verkligen vill utnyttja skidans potential fullt ut är att försöka kontakta någon på Fischer som vet vilken platta, eller vilken typ av platta som passar skidan bäst. En del plattor är bara distanser medan andra tillför en rejäl dämpande effekt.

Skulle nog inte rekommendera att köra utan platta på en såpass smal skida. Pjäxan kommer nagga i snön oftare/tidigare när man ligger på kant. Vilket jag antar är själva tanken med just den skidan.

Annars håller jag med om att det finns olika filosofier runt platta/bindning/skida.

Skulle nog inte rekommendera att köra utan platta på en såpass smal skida. Pjäxan kommer nagga i snön oftare/tidigare när man ligger på kant. Vilket jag antar är själva tanken med just den skidan.

Annars håller jag med om att det finns olika filosofier runt platta/bindning/skida.
Då är det ju bara att sätta dit en ren distansplatta utan dämp. De kostar ju typ inget jämfört med en full on raceplatta. Jag skulle påstå att man till och med kan 3D-printa en sådan platta och bara byta skruvar. Salomon körde ju med sina Drive+ i mer än tio år och de var bara plast med hål där man ersatte originalskruvarna med längre, och skruvade rakt ner i skidan i bindningens egna hål. Jag hörde aldrig talas om några problem med den konstruktionen då. Printar man i PETG eller ännu bättre lite hårdare TPU med hög infill får man en mycket stark konstruktion. En sån TPU-platta går nästan inte att få sönder, även om man bankar allt vad man orkar på den med en hammare, eller böjer med full kraft. Det är helt klart budgetlösningen i det fallet, om man bara vill komma upp i höjd.

Ok, då förstår jag. Det är alltså en ”tom” skida. Tror det blir ganska kostbart att köpa platta och bindning nytt på Alpingaraget eller Dalskidan (eller annan butik med racegrejor). Det låter som att du inte köpt skidan än, och om det kan vara aktuellt så kan jag rekommendera att hoppa in i facebookgruppen ”Alpin racing - köp/sälj”. Där säljs ofta GS kompletta med bindningar och platta för ca 3000.
Bra tips. Om det är dam GS, 188 cm 30 m radie du vill ha är det prisvärda beg i den fb-gruppen. Kompletta där är mycket billigare än vad en binding med platta kostar ny. Finns ofta i fint skick.

I inlägg från 5 jan säljer Clara Amrén Head GS för 3500 kr i gott skick, komplett. Väger du 90 kg är en binding som går till 16 perfekt, plattan som sitter på är lätt att ändra med förborrade hål för alla storlekar av pjuck. Det är sköna pistskidor för den som vill bränna och har gott om plats i backen.

Snödjup

Tillbaka
Topp