Patron på flyg INFO!

Patron på flyg INFO!
Tjena!

Letade kring lite äldre trådar och läste att det var ok att ta med lavinväska (airbag) + patron, men behövde dubbelchecka själv. Ringde nu SAS och visar sig att man varken kan ta med den i kabinen eller i incheckat bagage. De sa att det har varit några olyckor och det är därför situationen är som den är. Ngt som hänt er andra förut? Och vad gjorde ni då? (Skickade via post antar jag..)

Bara lite info till er andra som ska iväg med flygplan under vintern, var vaksamma och dubbelkolla med ert flygbolag.

Har mammuts patron och de skriver b.la detta på deras hemsida: "In normal circumstances, individuals are not permitted to carry hazardous goods on board an aircraft. However, airbag pressure cartridges are covered by a special IATA regulation permitting one cartridge per person. These special regulations are recorded in the IATA Table 2.3A."

//Linus

Patron på flyg INFO!
Jag har åkt med min Ortovox Ascent 30 Avabag några ggr. senast i Mars -24.
Det har inte varit några problem, har utskrivet "Technical Data" (finns hos Ortovox i mitt fall = Tillverkaren) för patronen samt IATAs regler för farligt gods.
Dokumenten är bra att ha förberedda så man slipper stå och leta på flyget eller vänta på att någon "Olauf" ska lyckas hitta det han letar efter.
Har rest med Avabagen som handbagage, dom har öppnat den i säkerhetskontrollen och kollat men har bara varit att gå vidare.

Snödjup

Tillbaka
Topp