Peak flyt?

Dannepanne

Aktiv medlem
Peak flyt?
I dagens tekniskt avancerade tidsålder får offpistskidorna mer och mer flyt. Det blir lättare och lättare att åka djupt puder på grund av ExtremeRockerReverseSidecut140midjaSuperlight.

Min fråga är, kommer vi någon gång komma till "Peak Flyt"? Läget där skidorna har så mycket flyt att känslan av att åka halvmeterspuder är som att åka manchester? Kan det bli så att vi måste anti-utveckla våra skidor i framtiden för att få samma känsla i pudert?

"The future is now"

Fred ut!

Peak flyt?
1. Rubriken fick mig att anta att Peak kläder flyter

2. Att känslan av att åka puder kommer efterliknas manschester kommer aldrig uppstå, då det ena är mjukt och det andra hårt.

3. Det som kan komma att revolutionera skidåkningen är material och geometriförändringar som kan förändra vår syn och känsla av att åka puder. Det där flytet man får kanske känns mer naturligt, eller droppen balanseras upp mer. Som det ser ut nu så har man kommit ganska långt med rockerkurvor och skärningar mm. Det som återstår är att börja mixa, matcha och experimentera för att få fram nya eller förbättringar av egenskaper som redan finns där. Sedan är vikten alltid en faktor som går att påverka, framförallt då vi går mot ett mer och mer tur-inriktad generation där skidorna ska vara lätta och smidiga på vägen upp, men helst flyta och klara av lite fart på vägen ner.

Peak flyt?
Breddhysterin är redan passé, flyt får man iofs inte bara genom bredd, men för mycket flyt ger problem med landningar från höga dropp t ex, därför går vissa "tillbaka" lite i flyt.
Så "peak flyt" har nog redan nåtts, men är inte eftersökt i sig.

Peak flyt?
Kortsvängen kommer aldrig att dö!

Jag tror ärligt att vi kommer att se svängigare skidor i framtiden, alla trender kommer och går och förr eller senare kommer folk att tröttna på att lägga två till tre stora svängar på ett åk och intressera sig mer för åkteknik när vilken tjomme som helst kan köpa ett par skidor med "flyt" och åka lössnö.

Peak flyt?
Min gräns går någonstans runt ~125mm midja, sedan tycker jag inte att det finns mycket mer att hämta för dvärgar som mig. Testade Fat-ypus A-lotta (~174-140-164 eller liknande, midja 140 iaf) på en episk puderdag i Rev för några år sedan - alla landningar kändes som klassiska svenska landningar, skridskobana.

Tillbaka
Topp