Persimmon vs HI Persimmon vs Pink Iridium

PapaDee

Medlem
Efter några riktigt magra år med i princip noll nya skidprylar till pappa är det ÄNTLIGEN dags att börja uppgradera.....och jag tänkte börja med nya goggles. Har provat en drös och fastnat för Crowbar. Ramen är ju inga problem att prova i butik...men linsen är ju värre. F-n inte lätt att bedöma en goggle-lins inomhus...Där är man ju i princip beroende av en duktig expedit...och det har jag inte hittat hos någon av våra lokala Oakley-försäljare. Därför vänder jag mig till världens bästa forum:

Har koll på alla data (ljusinsläpp, protection osv osv) om Oakley-linser via www.oakley.com, men det där är bara siffror för mig och säger egentligen inte ett skit. Jag har förstått från andra trådar att de flesta här kör två goggles, en för dåligt väder och en för sol. Det hade givetvis varit det bästa även för mig men det är tyvärr inget alternativ...jag kan helt enkelt inte lägga de pengarna, jag är glad att jag kan hosta upp 1500 :-)

Det får alltså bli EN lins. Den ska funka i normala skandinaviska vinterförhållanden, dvs mest mulet och grått men även några dagar sol på vårkanten.

I princip alla Iridium-linser (Fire, Black, Gold, VR28 HI, Blue, VR50 Emerald osv osv) ryker väl på att de inte är speciellt bra i mulet, grått, kväll (ljusinsläpp på mellan 16-30)???

HI Yellow (ljusinsläpp 81)går väl bort på att de är för ljusa i solsken??

Då återstår isåfall tre linser: Persimmon, High Intensity Persimmon och Pink Iridium, alla med ljusinsläpp mellan 57 och 63.

1) Är mina antaganden fram till nu korrekta eller är jag helt ute och cyklar? Är det någon av dessa tre linser man bör välja eller är det så att någon av de jag plockade bort som faktiskt funkar bäst - i verkligheten?

2) Någon som provat alla 3 som kan jämföra dem mellan varandra? Vad är det exempelvis för skillnad på Persimmon och HI Persimmon förutom priset (+400 för HI)

3) Någon som provat någon av dem och känner att man är jättenöjd och att man skulle köpt samma lins igen....eller tvärtom, är missnöjd som f-n och som aldrig skulle göra om samma groda och köpa den linsen?

Som sagt, jag förstår att det bästa skulle vara att fylla upp ryggsäcken med Fire, Gold, Pink och HI Yellow...men det funkar tyvärr inte. Jag måste bestämma mig för EN.

Skulle bli otroligt tacksam för åsikter, kommentarer och lite hjälp på vägen!!

1) Dom 3 linserna som du har valt ut är alla 3 helt klart tänkbara. Linser som jag tycker att du bör lägga till på din lista är oakleys nya linser (Om dom nu släpps i år) Där finns t ex. en lins som heter ruby som ska se ut som en spegellins men fortfarande vara kontrasthöjande/ ha ett bra ljusigenomsläpp. Som sagt vet jag inte om dessa släpps i år men kolla det med din återförsäljare för de kan verkligen vara ett alternativ.

2) Skillnaden mellan persimmon och HI persimmon är ändå relativt stor även fast namnen är lika. Till att börja med så ser ju HI persimmon lite roligare ut men den stora skillnaden ligger i kontrasterna. Okaleys HI linser är till för att höja kontraserna ytterligare vilket kan var väldigt skönt för ögen i grådassiga Sverige. Dessa skillnader bör du kunna skönja redan i affären men den riktiga skillnaden märker du självklart på berget.

Pink har jag själv inte provat men den verkar vara rätt omtyckt här på freeride som en lins lite mittemellan persimmon och t ex firelinsen. Pink iridium är nog lite mer för dom som vill ha en relativt ljus lins men fortfarande spegel. Prestanda mässigt tror jag helt klart att HI persimmon passar bäst för Svenska förhållanden.

3) Jag själv hade en Fire-lins på mina gamla crowbars som nu är sålda. Kan säga att jag verkligen rekomenderar den i allt från halvklart till soligt väder men så fort det blir mulet känner man sig relativt lost. Tror därför att du gör rätt i att undvika den om du bara ska ha en lins, precis som du resonerat själv redan.

Ursäkta närheten till wall of text är sjukt trött och skriver detta för att skjuta upp på en jävla massa skolskit. Hej

Grymt att klämma fram ett sånt svar 01.49. R E S P E K T... Tack! Hoppas du fick lite inspiration till skolan efteråt :-)

Det där med nya linser från Oakley lät intressant! Någon på forumet som har koll på när på året dom brukar släppa sina nyheter??

Annars tror jag att jag direkt fimpar den vanliga Persimmonen och istället koncentrerar mig på High Intensity Persimmon eller Pink Iridium. Du verkar ha j-t bra koll så egentligen borde jag väl följa ditt råd och bara beställa ett par HI Persimmon??

Men det hade ju varit trevlig att få något inspel från någon som provat båda dessa linser, HI Persimmon och Pink Iridium...

Kommentar någon?

....blev ju oxå j-t nyfiken på:

a) Varför sålde du dina Crowbar med Fire Iridium?

b) Vad köpte du istället?

Jag skulle rekommendera Pink Iridium som den ultimata allroundlinsen för dig. Anledningen att jag skulle rekommendera den framför HI Pers. är framförallt att den är mångsidigare och fungerar bättre i ljusare förhållanden. Då HI Pers. framförallt är till för flat till lågt ljus medan Pink Irid. är till för flat till medium stark ljus (vi i Sverige kan med lite tur trots allt ha en trevligt vår...)
HI linserna är suveräna i förhållanden med dåligt ljus men har en extremkontrastbehandling vilket gör att det kan bli väldigt stark ljus vid starkare jusförhållanden.

Senast ändrad:
Jag hade ungefär också samma tänk som du när jag skulle köpa nya goggles. Resultatet blev en Fire Iridium och en Pink Iridium. Var uppe i Lofsdalen under v2 och åkte med Pink Iridium hela veckan, i alla olika sorters väder (snö, sol, blandat, regn etcetc) och kan inte säga annat än JÄVLAR vad bra den va! Även fast det mulnade på som fan kunde jag urskilja kontrasterna riktigt bra, precis lika bra som om det var sol. Det blir ju inte heller sämre av att den är hur snygg som helst! :)
Så min röst faller, självfallet, på Pink Iridium.

/Raaz

jonathan_chips sa:
1) Dom 3 linserna som du har valt ut är alla 3 helt klart tänkbara. Linser som jag tycker att du bör lägga till på din lista är oakleys nya linser (Om dom nu släpps i år) Där finns t ex. en lins som heter ruby som ska se ut som en spegellins men fortfarande vara kontrasthöjande/ ha ett bra ljusigenomsläpp. Som sagt vet jag inte om dessa släpps i år men kolla det med din återförsäljare för de kan verkligen vara ett alternativ.

2) Skillnaden mellan persimmon och HI persimmon är ändå relativt stor även fast namnen är lika. Till att börja med så ser ju HI persimmon lite roligare ut men den stora skillnaden ligger i kontrasterna. Okaleys HI linser är till för att höja kontraserna ytterligare vilket kan var väldigt skönt för ögen i grådassiga Sverige. Dessa skillnader bör du kunna skönja redan i affären men den riktiga skillnaden märker du självklart på berget.

Pink har jag själv inte provat men den verkar vara rätt omtyckt här på freeride som en lins lite mittemellan persimmon och t ex firelinsen. Pink iridium är nog lite mer för dom som vill ha en relativt ljus lins men fortfarande spegel. Prestanda mässigt tror jag helt klart att HI persimmon passar bäst för Svenska förhållanden.

3) Jag själv hade en Fire-lins på mina gamla crowbars som nu är sålda. Kan säga att jag verkligen rekomenderar den i allt från halvklart till soligt väder men så fort det blir mulet känner man sig relativt lost. Tror därför att du gör rätt i att undvika den om du bara ska ha en lins, precis som du resonerat själv redan.

Ursäkta närheten till wall of text är sjukt trött och skriver detta för att skjuta upp på en jävla massa skolskit. Hej
Hmm, apropå Oakleys ev nya lins Ruby som nämns i inledningen: Hittade Ruby Iridium på oakley.com - men för vanliga solglasögon. Det är ju mycket möjligt att dom även ger ut en goggle-version av den här linsen men om den får samma egenskaper som glasögonvarianten så ska vi nog inte räkna med att det blir någon allroundlins. Glasögonvarianten av Ruby Iridium har 14% ljusinsläpp...

Min lillkille har både HI persimmon och Pink Ir. på sina Crowbars. Han gillar båda. Vi bor i mitten av sverige och har ganska mörkt en del av säsongen så det blir en del åkning i elljus och då tycker han att Pink Ir. är suveräna. I det kontrastlösa ljuset på mulna dagar så är de också strået vassare än HI Pers. Så utifrån det han berättar för mig så skulle jag själv köpa Pink Ir. Hoppas det hjälper något. /J

Ja Eric, det där hjälpte en hel del kan man säga... Det var exakt den typen av kommentarer jag ville ha.

Tillsammans med inläggen från Jonathan, Jet och Raaz (TACK allihop!!) så är det inte mycket att fundera på.

Grymma i snö och mulet, bättre än HI Pers i el- flat- och solljus...och även om jag lovat mig själv att jag inte ska bli fåfäng och bry mig om det så...snyggare oxå :-)

Bara att beställa Pink Iridium!!

Återigen: Tack till er som tog er tid och kommenterade!!

PapaDee sa:
jonathan_chips sa:

Hmm, apropå Oakleys ev nya lins Ruby som nämns i inledningen: Hittade Ruby Iridium på oakley.com - men för vanliga solglasögon. Det är ju mycket möjligt att dom även ger ut en goggle-version av den här linsen men om den får samma egenskaper som glasögonvarianten så ska vi nog inte räkna med att det blir någon allroundlins. Glasögonvarianten av Ruby Iridium har 14% ljusinsläpp...
För info: Får nog uppdatera det där med Ruby-linsen. Hittade precis gogglelinsen "Ruby Clear" på oakleys hemsida ( http://oakley.com/pd/3279) Ljusinsläpp 67%, protection S1. Bör väl funka bra i Norden med andra ord...

Har ett par crowbar och funderar nu på att köpa en ny lins till dessa. Och undrar hur lätt det är att bytta lins?... hur gör man får man med något verktyg eller instruktioner när man köper en ny lins?
Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara…

PapaDee sa:
PapaDee sa:
jonathan_chips sa:

För info: Får nog uppdatera det där med Ruby-linsen. Hittade precis gogglelinsen "Ruby Clear" på oakleys hemsida ( http://oakley.com/pd/3279) Ljusinsläpp 67%, protection S1. Bör väl funka bra i Norden med andra ord...
Sålde mina crowbar för att jag kände att jag inte hade råd/ork att leta upp en till lins som substitut till fire som verkligen inte funkar i alla väder. Tror att du kommer bli skitnöjd om du väljer pink så kör på de.

Angående ruby så var det en film jag såg där dom intervjuade ett par oakley riders, typ jacob och jon, angående just ruby då dom körde med den på en statstävling i dåligt ljus på kvällen. Dom sa att den fungerade som så att den såg ut som en spegelins men fortfarande hade skitbra ljusigenomsläpp/kontrastegenskaper. Mer än så vet jag inte men jag tror som sagt inte att du kommer bli besviken om du kör på pink som en allround lins.

Lycka till med köpet.

Hur slutade det för dig i ditt köp? Jag har själv en Fire Iridium-lins men tyckte det var lite läskigt att åka med den när det var mulet och började bli lite skymning. Man såg inte höjdskillnader och dyligt i backen.
Jag blev tipsad att skaffa en Pink Iridium VR50 och har nu beställt en hos andmotion.se som har 50% på vinterprodukter nu.
Jag läste igenom den här tråden och kom fram till att VR50 skulle vara bra för mig, den ska ju funka bra till kvällsåkning också enligt vad EricNorrlander skriver så jag hoppas han har rätt. Annars får det väl bli en till lins för kvällen, om man nu åker så mycket då.
Jag tänkte åka i Hammarbybacken nu på onsdag och testa mina linser men det kommer nog inte bli någon kvällsåkning, backen blir ju så dåliga framåt eftermiddagen.

Det jag valde mellan var VR50 Pink och Persimmon, HI Persimmon hade inte andmotion och dom har 50% rea nu så jag klippte till på en Pink Iridium.

Får återkomma med vad jag tycker sen så kanske andra kan få mer hjälp i sina funderingar till lins-köp.

Jag har kört Pink Iridium en vintersäsong och tycker att det är en bra lins för allround men inte högpresterande i flat light. Kommer ihåg att jag störde mig mycket på att jag jag inte såg de olika nivåskillnaderna i backarna när solen var borta. Funderar på att köpa HI Persimmon till nästa säsong för det är verkligen värt att ha investerat i en bra lins när man väl står där uppe i backen och känner att man vill kunna ta ut svängarna.

Här är en hemsida som verkar bra: http://www.sunglasses-shop.se/oakley-lenses/crowbar/h.i-persimmon-02-119/30718.aspx

Bra tråd!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp