Pieps DSP Sport VS. Mammut Element

Jag kör på dyraste. Mammut är väldigt känd tycker jag. Jag har mammut pulse. Jag tror att alla tranceiver som använder samma teknik ska vara ungefär likadana. Nån använder kinesiska delar och nån tyska... Så man ska tänka på det kanske. Jag tycker att det handlar mycket om smaken om man väljer från samma priskategori. Mammut pulse i alla fal gjort i Schveic och bara Schveic. Så säger företaget. Den kan visa om du "levande". Det är inte element. Är du utte efter mera sekerhet eller pris? Jag måste säga att jag är långt bortta från att vara expert.
MVH/Anatoli

Ta och sök lite på inlägg av forumnamnet "Centralbyråkraten". Då får du den mest korrekta och kompetenta informationen så slipper vi sitta och tycka och gissa när det gäller säkerheten.

Om det efter det finns ytterligare frågor så brukar han dyka upp som gubben i lådan och ge svar på tal.

Senast ändrad:
Gubben i lådan!

Det här är faktiskt en jämförelse som jag tycker är lite intressant. Modellerna är väldigt likvärdiga skulle jag säga. Piepsen har en intressant funktion som inte Elementen har. Den skiftar sändningsantenn beroende på vilken som är mest lämpad. Det gör att signalen kommer att kunna hittas snabbare och att visst strul vid finsöket kan undvikas.

Dock så är det inte någon supervital funktion utan jag tycker du ska testa de båda modellerna och se vilken du tycker är mest användarvänlig.

Om Mammut skulle komma ut med uppdatering till Element liknande den de gjorde för Pulsen så kommer antagligen Elementen att ta en rad pluspoäng men tyvärr håller de igen med utvecklingen för att deras modeller inte konkurrera med varandra. Lite fult kan man tycka men frågan är om de inte skjuter sig själva i foten eftersom Element numera bara är en halvdan transceiver i mängden.

Sen rekommenderar jag att du tittar lite i förra tråden om transor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=95439#r1043548

Tillbaka
Topp