Pipetävlingen i OS

Larsse

Ny medlem
Pipetävlingen i OS
Måste bara fråga om det är någon som är lika imponerad av herrarnas final i pipetävlingen i OS i går. Måste bara säga att det var bland det absolut bäste jag sett när man snacka pipeåkning. Shaun White är en riktig liten rackare skulle man kunna säga. Det jag skulle vilja ha synpunkter på är hur man ser på pipeåkning med bräda vs skidor.

Själv tycker jag att freestyleåkning med snowboard ser mindre flaxigt ut, men å andra sidan tycker jag att storbergsåkning med skidor ser mycket agressivare och kontrollerat ut än snowboardåkare. Det jag pratar om är alltså när proffsen åker inte när vi vanliga döingar är ute och försöker apa efter dom stora namnen.

Det skulle också vara intressant att se vilka åkare i både skid- och brädlägren ni ser som dom allra
bästa i sin genre.

Fan det här blev ju inte alls vad jag tänkte skriva om från början. OS tävlingen var grym ialla fall!

Ja ja nu är rasten slut men det kan ju vara kul att diskutera vad man tycker om dom olika åkdonen och dess respektive stjärnor.

//Larsson

Pipetävlingen i OS
Jag har inte sett så många pipetävlingar med skidåkare, utan mest där snowboardåkare åker. Men jag iaf säga att de flesta var RIKTIGT grymma igår. (:

En till fråga kan ju vara hur det kan vara så himla stor skillnad på killar och tjejer i det fallet? Tjejernas tävling höll ju på i morse och det enda de gjorde var i princip 360 om de inte ramlade på en gång. Men några få var riktigt duktiga i morse också måste jag säga. (:

Pipetävlingen i OS
jag såg tyvärr inte hela då jag var på kurs så jag kan inte uttala mig alls faktiskt om själva tävlingen..
Men om vi ska gå över på det andra så personligen tycker jag pipe med skidor går på högre höjder och lite cleanare.. överlag alltså.
Då inget ont om snowboard som jag tycker är riktigt roligt att titta på, dom e stora stjärnor och kan plocka fram några ess ur jackärmen..
Ne in med skidor i pipen också till OS..

Pipetävlingen i OS
Tycker egentligen att man inte ska jämföra Snowboard och skidor. Som att jämföra skate och inlines. Olika förutsättningar.
Frågan är om det inte är lättare att göra bra landningar och snurrar på skidor (även om jag inte tror att dom gör fler varv en brädåkarna).

I storbergsåkningen tror jag det finns fler bra åkare bland skidåkarna. Inte så många brädåkare går på stil utan bränner mer rakt ner, gör feta hopp men skär mindre och sladdar mer. En tendens som även finns bland skidåkare mer och mer. Jag tror det är filmerna som odlar fram denna stil.
Men att man på bräda borde kunna få mer flyt och sköna svängar än på skidor är jag övertygad om. Surfstyle.

Bland åkarna stod Shaun White ut men det visste man innan. Hans cleana stompade landingar, långa grabbar och stilen i sista åket (ärevarvet) aaaaah. Älskade de två sista cutbackarna.
Snygg frilla också.

Pipetävlingen i OS
Jag gillar att titta på båda skidor och snowboard, (åker bräda själv).
Båda åkdonen har sin charm faktiskt. Skidåkarna flyger högre, men brädåkarna ser cleanast ut, en brädåkare har liksom en sak att hålla reda på, medans skidåkarna har fyra saker som flyger runt åt alla håll.

Angående storbergsåkning har du rätt i att skidåkarna ser lite mer kontrollerade ut, dock så är väl pudersnö det rätta elementet för snowboards igentligen ? ganska likt surfning liksom.

Pipetävlingen i OS
Visst är de sjuka, men vart tog antti autti vägen?

skidåkarna får ju mer air i pipnemen brädåkarna har ju mer varianter på spins å grejjer, komma in fakie å dra 10or å sånt

Pipetävlingen i OS
pipe är grymt skoj att åka, både på skidor och bräda. Det är grymt imponerande att se bra åkare (ser några av de bästa träna varje vecka då califonien är parkåkarnas mecka).

Men tävlingarna i halfpipe är lite tråkiga, alla top10 åkarna drar back-to-back 10or har iaf 1 hitt över 20 feet då de har 5-6 hitts under åket lämnar det inte mycket utrymme för variation. eftersom de måste ha en back-to-back spin o en hög air för att få bra poäng.

Det är samma sak för brädåkare som skidåkare. Jag vet inte vad nästa steg kommer bli innom halfpipe men jag hoppa att det inte är en back-to-back 12.

Jag skule vilje se mer dubbelgrabs (de ändrar grabben under rotationen/tricket) o längre piper så de hinner göra mer. Mer tweakade 10or och fler inverterade trick.

Pipetävlingen i OS
... asså..

back to back 1080 av en handfull snöbrädeåkare i Pipen e ju rätt sjukt fett.. och en 1260.. (eller var det en 1260?) .. sen väntar man med spänning på att se damerna och se hur långt de kommit i sin utveckling..

pipen är 5,7 meter hög och så drar de på (vissa iaf) så in i helvette!!!

Kersi Buaas (3.a och ett skönt brons till norden /Norge) fyy faaan va hon hon körde STORT!! högt och galet snyggt..

Hannah Teter (usa) körde 900 å landade dem smoooth,, grabbad!!! dessutom.. å lätta 7.or och bs trick av kvalitet..

jag måste säg att jag är imponerad av deras framfart i pipen.. CREDS till brudarna ...

(å sen har vi Shaun White!!! vi struntar i de andra (förutom mason aguire som e rätt sjukt duktig han också) men Shaun White .... mmmmm talang, skills och en skönt flyt, svåra trix och så grabbar han grymt snyggt..

tack för ett bra OS ... (det e väl slut nu eller ?? ;) )

/Pinn

Pipetävlingen i OS
shaun white är ju överlägsen brädaåkare.. på skidor, simon dummont i pipe . Jon olsson & tanner hall i slopestyle..
och så kan jag ju säga det ser så mycket fetare ut med skidor i alla kategorier!

Pipetävlingen i OS
Tycker det var lite spin-to-win-varning. Innan har ju "känsla och stil" gått före "teknik" inom brädkretsar, men antar att OS är lite av en annan sak. Ser förjävligt ut att turbosnurra på bräda, 500 ggr snyggare att dra ner ett halvt varv och tweaka en snygg grab istället. Som det var nu var det mest nudda med ena fingret överlag. Var mest några finnar och Shaun White som verkligen höll i grabbarna kändes det som... 540:n i hans avslutningsåk var klockren.

Och att det finns fler varianter på spins med bräda är möjligt, men det ser mer eller mindre likadant ut. Och Laurent Favre körde ju switch in på två hittar i X-games om jag inte missminner mig. Och att det inte spretas på bräda är ju ren och skär lögn, även om dom bara har en sak att hålla reda på. En snygg spin på skidor (clean grab, korsade skidor på ryggen) är i princip alltid hetare än motsvarande på bräda (är väl bara backside 180 som vinner i det läget). Sen att ghettotrenden med truckdriver och liknande grabs, kontrollerad spretighet om man så vill, gör sitt är ju en annan femma.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp