pisterna i Chamonix?

soultrippin

Ny medlem
pisterna i Chamonix?
tänkte dra till alperna i vinter, har tittat på Chamonix, anser mig
som duktig åkare men kanske inte vågar åka den värsta
offpisten... hur är pisterna i Chamonix?

...och hur är det i Chamonix i januari?
 
pisterna i Chamonix?
Chamonix´s pistmaskinförare är inget att hänga i julgran. Det finns hyffsade pister men de flesta åker nog dit för off-pistens skull.
 
pisterna i Chamonix?
Ska du åka till Cham en vecka, så föreslår jag nästan något annat ställe eller att du åker dit med någon som varit där en del...

Cham är grymt bra, det är inte för inte som det kallas... vad det nu kallas... skidåkningens metropol eller mecka eller ... men det är flera system i dalen, du är tvungen att åka buss mellan. Ofta kan det vara grymt bra på ena sidan, men mindra bra på ett annat ställe.

Det stora berget - le grande montet - är lite av kultberget, åker man "framsidan" så är det mesta "pistat" (nej jag vet att det inte är sant men det är en bra beskrivning). Men för att komma upp till toppen så måste man åka "grek"-liften och den kostar extra (tror att det ingår några turer i veckokorten).

Och däruppifrån åt "baksidan" kan man åka riktigt håriga åk bla ner till slutet av valle blanche åket som ligger bredvid (inte riktigt ett stenkast;)...
rekomenderas INTE att åkas utan guide...

Men problemet är att alla vill åka på stora berget, därav feta köer, redan i Januari! Trist men sant.
Flera av dom andra systemen har massvis av bra åkning, massor av grym off-piste. Två personliga favoriter är baksidan av le tour ner till Trion glaciären och sedan buss och tåg hem, ett par timmars knatning tillhör också. Samt Brevent där det finns mycket bra off-piste, en del lite för brant för min smak... :-)

Sen finns ju l`auigille du midi (valle blanche) som är helt opistat, högalpin terräng som man inte bör vara ute i utan att ha järnkoll eller guide och ibland både och...

Vad jag vill säga är, att när man varit där ett par gånger och hittar till lite olika ställen så är det helt enorm skidåkning, men innan dess så känner många att det är väldigt decentralicerat och gyttrigt. Att det är svårt att hitta bra sammanhängande pister och framförallt att det dom senaste åren blivit väldigt överbefolkat!

Jag hade förmånen att få åka med lite bummare första gångerna jag var där och sen har jag haft guide ett 20tal dagar där nere...

Åk dit med någon som har varit där några gånger så får du ut grymt mycket mer...

Vad gäller Januari så är det som vanligt med snö... Under dom 12 år som jag tillbringat där nere (inte hela säsonger utan perioder, semestrar och säsonger...) så har jag varit med om allt från barmark till grymt puder i början på Januari... Så det går som vanligt inte att sia i.

Men jag tycker så här:

ska du iväg bara en enda vecka! Vänta med att boka resa, kolla snörapporterna två dagar innan du ska dra och åk dit! Inte fan åker man till ett ställe bara för att det "ska" vara bra där. Jag åker hellre till ett ställe med 0 människor och fett med puder även om det bara är 500 fallhöjdsmeter än slåss med 1000 säsongar och wannabees om snön... (Och NEJ jag kallar inte alla som åker till Cham för att säsonga för wannabees).

Fan vad långt det blev igen... det är säkert andra eller tredje gången som jag skriver om Cham... vad jag skulle säga var

sök på forumet så hittar du MASSOR!
 
pisterna i Chamonix?
Ja Putte skibum du har så rätt.
Ska man åka pist så finns det ju betydligt bättre och smidigare ställen.
Men ska man åka varierat och rolig offpist med enorma valmöjligheter, känna den mysiga athmosfären i en legendarisk och mytomspunnen ort så finns det inget bättre på jorden tror jag.
Bara att gå runt i byn med enorma storslagna berg runt sig och trevliga människor med rätt inställning till berg och natur.
Man känner verkligen att man är i skidåkarnas mecka.
(förutom under sportlov med otrevliga snorungar från Sverige)

Detta är bara min åsikt och jag vet att det sticker i mångas öron.
Men det är verkligen bergens mecka i Europa och det förstår man när man är där.

Var det är bäst skidåkning kan man diskutera till jorden brinner upp, alla har ju sina favoriter och vägrar ge vika.
Chamonix är lätt att kritisera med alla köer och bussar osv men känslan är oslagbar!!!
Jag säger inte att det är så men det är min känsla och det kan ingen ta ifrån mig..


 
pisterna i Chamonix?
Chamonix är verkligen ett av alpernas bästa vad gäller offpist. Och man behöver inte ha guide hela tiden om man inte är så van, mycket finns tillgängligt från liftar, t ex baksidan på Grand Montets (med greken upp). Däör behöver man knappast vare sig guide eller vara alltför erfaren. Ska man åka pist finns nog dock bättre ställen. Men varför inte testa Chamonix ändå? Du kanske kommer på att pist är trist som fan och det är utanför du vill vara!! :)
 
pisterna i Chamonix?
Det roligaste som finns i pistväg i Chamonix är att raca med topp-kabinen på Brevent, köra race från toppen till Col Cornu liften eller åka fakie i Le Tour. Annars är det offpist som gäller.
 
pisterna i Chamonix?
Kan bara hålla med Morisson ovan vad gäller känslan. Har varit på de flesta av de stora franska orterna samt en del i Österrike och Italien. Har också varit i Himalaya och Chamonix är nog det enda skidställe jag varit på som har berg så storslagna så att dom ger en lite av samma känsla som i the high himalyas. Visst finns den högalpina terrängen även i närheten av andra ställen men i Chamonix är det så lättillgängligt. Ta kabinen upp till Aguille Du Midi på 3800 möh och på nervägen i "backen" med Mt Blanc i ryggen skåda något som man vanligtvis får vandra ett par dagar för att få se.

Sedan är det väl många som tycker dalen är lite trist med mycket trafik och så. Liksom byn som ju är som en mindre stad. Men den har ändå sin charm, en del mysiga gamla byggnader i "fransk" stil osv.
 
pisterna i Chamonix?
vissa påstår att chamonix e alpernas mecka typ, men jag vet inte om jag e beredd att hålla med. ha inte för stora förväntningar. visst bjuder chamonix på många härliga åk, men pröva offpisten för det är där du får skönast åkning. åker du inte offpist är det lätt att du kan bli besviken eftersom chamonix har ryktet om att vara bäst i alperna (??). men pröva offpist´första dagen kan du ha en guide och sedan åka med ditt gäng eller vad det nu var. gå inte miste om offpisten, den e inte så svår. räkna med att få åka buss till backarna i ca 20-30 min. ganska segt och proppat med folk, inte så roligt när en åksjuk jävel lägger en pizza mitt på bussgolvet och man står på varandra i svett och illa lukt. men i det stora hela e chamonix fanastiskt med mount blanc. vädret oftast på topp, själva byn eller rättare sagt staden e det fullt ös på, roliga affärer och härlig stämning. rekomenderar att ta kabin upp till aguille du midi, helt otrolig utsikt. jag var i chamonix i mitten februari, sol nästan varje dag och några minusgrader, bästa tänkbara vädret alltså. i januari e vädret i stort sett detsamma, kanske lite kallare, lite mindre soldagar.
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp