Pistorienterad Allmountain - alternativ till Head Peak?

Mr_Gear

Medlem
Hej!

Åkte häromveckan på ett par Head Peak 78or(den äldre första varianten med FLR som syns på bilden) och tyckte de var smått fantastiska i sitt stabila "åk överallt"-uppträdande och fina sätt att bara rusa igenom både hård och uppåkt pist, men upplevde de som för smala för upplevelser utanför pisten...
Fastnade då för storebror Peak 84 och håller utkik efter sådana, har dock bara hittat en butik som skeppar dom eftersom dom är förra årets modell.

Så nu undrar jag om någon har ett bra förslag till ett alternativ till vettiga pengar såhär i reatider för en kille som åker 85% pist - ganska hårt men ändå vill ha en skida som inte är helt hopplös såfort man ska ut i den djupare snön bredvid?
Eller någon kanske rentav sitter och klämmer på ett par Peak? ;-)
Eller vågar man sig på ett par skidor med Lite rocker kanske?

Ps. Kan tillägga att jag är 182cm lång och väger ca 76kg

Åkerfarenhet är lite spridd men oftast begränsad till en vecka eller weekend om året, vilket nu har blivit mer med ett återupptäckt intresse :-)

//Patrick

6870_pic1c.jpg

8042_pic1b.jpg

Senast ändrad:
Völkl RTM 84
Extrem P100

Top of the line! Kolla dessa! Orkar inte motivera, sök här på FR. Fast, det är klart, de hör inte till de billigare ...

/M

Senast ändrad:
Tack för tipsen men de ligger båda ganska högt i pris som du säger så de får gå bort...

Kanske ska tillägga att det absolut inte måste vara årets modell, men något liknande Peaken i känsla.

Jag vill höja rösten och säga: Köp inte Head Peak. Slarvproducerad skit är vad det är. Vi har dom i uthyrningen och inga andra skidor kommer tillbaka knäckta så ofta som head peak (från förra och förr-förra året). Har heller ingen träkärna.

Det var bra råd - breddar mitt sökande men har inte hittat nåt än...

Känns som hendryxen är för bred med tanke på mitt pistintresse? Känns inte som jag borde gå över 90 i midja?

Mr_Gear sa:
Det var bra råd - breddar mitt sökande men har inte hittat nåt än...

Känns som hendryxen är för bred med tanke på mitt pistintresse? Känns inte som jag borde gå över 90 i midja?
Som MM skriver är P100 och PT väldigt ofta rekommenderade i liknande trådar. Båda två över 90mm. Så jag tycker du bör prova den typen av skida innan du stryker den.

Tror inte du kommer att ångra dig.

Okej, Ska försöka få en möjlighet att pröva nåt liknande innan jag bestämmer mig :-)

Snödjup

Tillbaka
Topp