pistskida 14 i radie 155cm

Kixen

Ny medlem
Hejsan!
Jag har väldigt svårt att hitta ca 155 skidor med ca 14 i radie.
Jag vill ha en ganska avancerad pistskida, snäppet under world cup typ.

Någon som har tips på såna skidor vad jag ska titta på?

MVH
Karin

Hej,
Utan att veta något om din bakgrund, åkskicklighet, var du åker, etc...
En slalomcarver typ "butiksracer" borde nog kunna uppfylla dina behov

Rossignol Hero Elite ST-TI + Axial3 120 14/15
Dynastar Omeglass Pro R20 Racing
Atomic Redster Double 3.0 SL + X 12TL
Head i.Supershape Speed

...bara för att nämna några i denna kategori (kallas ibland Racecarver SL). Dom ligger ett antal snäpp under i prestanda det du kallar "WC" (kallas även Race stock), tävlingslagg enligt FIS-regler, som i sin tur kan vara svårare att få tag i och är dyrarae men inte alltid nödvändigtvis svårare att åka på.

Det beror helt vad du tänkt dig...
/Ace DG

Senast ändrad:

@Kixen
Ja det är det ... eftersom tävlingsskidor av slalomkaraktär ligger på kortare skärningsradie och tävlingsskidor av storslalomkaraktär både är längre och har längre skärningsradie. Så frågan är vad du egentligen är ute efter och varför du vill ha "snäppet under WC"?

/MM

Tack för svar!
Jag tror att en WC skida blir för hård, åker inte tillräckligt bra för de. Är själv 155 lång och ganska liten tjej så vill inte ha en föör hård skida, vill även kunna chill åka lite ibland. Och 14 i radie ungefär känns som att det blir en skön sväng men verkar som sagt svårt att få tag i på 155 skidor :P

@Kixen
Som sagt, tävlingsskidor med de mått du frågar efter existerar helt enkelt inte. Men är det egentligen det du är ute efter? Om du skriver lite mer om hur mycket du åkt, var och under vilka förhållanden du vill att dina nya skidor ska fungera som bäst och hur mycket du väger kommer du få många bra tips.

/MM

Kixen sa:
Tack för svar!
Jag tror att en WC skida blir för hård, åker inte tillräckligt bra för de. Är själv 155 lång och ganska liten tjej så vill inte ha en föör hård skida, vill även kunna chill åka lite ibland. Och 14 i radie ungefär känns som att det blir en skön sväng men verkar som sagt svårt att få tag i på 155 skidor :P
Kolla efter Rossignol Unique 10 eller 8. På papperet ser de iaf ut att ha det du frågar efter och finns i din efterfrågade längd...

Om du är liten och lätt antar jag att juniorskidor skulle kunna fungera bra. Jag har 155 & 165cm till salu:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=123531

Minns inte radie utantill, men kan kolla. Tror det är 14-16m.

Jag vet inte riktigt vilka vikter sådana skidor är avsedda för, folk här kanske kan fylla i om de tror på en sådan här skida eller ej för dig.

De känns i alla fall som riktigt fina race-skidor i superfint skick och till väldigt lågt pris. Känns ju inte som en jätterisk att köpa dem och testa. Bara att sälja vidare om de inte faller dig i smaken.

Jag har ett par Head supershape speed 163cm. De har en radie på strax under 14m. Finns också i 156 tror jag och ligger då på ca 13m. Rolig skida som pallar att man står på rejält. Funkar också när det blir lite mer mjukt och uppkört. Rejält med titanal och jag har upplever dem som mkt fartstabila. Är själv lika lång som du och inte så tung.

@Imk30
Head Supershape Speed ligger på 12,1 m i 156 cm, men det borde inte vara något större problem ... hur skärningsradien upplevs vid åkning kan skilja stort mellan olika skidor beroende på hur hårt flex de har, hur vridstyva de är, om de har rocker och hur den är utformad, var bindningen är placerad och hur skidan är uppbyggd i stort. :-)

/MM

Tack för alla svar! Jag har varit inne lite på Head också fast främst i.Rally, vad är skillnaden på den och magnum som ni har skrivit mest om här?
Gör min andra säsong uppe i fjällen nu så har åkt en del! Vill ha en skön skida att åka med i pisten som är ganska svängig. Har svårast att åka på is så vill ha en skida som är bra på det men även går bra när det blir lite mosigare. väger ca 55 kg. Tycker bäst om head och volkl skidor men kan tänka mig nått annat också. :)

Det finns ju tre olika head skidor, speed, magnum och rally där rally är den mjukare av de tre.
Det är fortfarande en stav prestanda skida men inte lika stycken som dom andra två.

Gå in på heads hemsida så kan du läsa om dom olika.

Tillbaka
Topp