Pistskidor helvita?

DyKarN

Ny medlem
Letar efter skidor som är (helt) vita!

radie <20m
längd >=176cm

Hittar inget.

Någon som har erfarenhet av att färga/måla/lacka till annan färg?

Kaskar

Medlem
Det klassiska när man spayar färg på skidorna är att det spricker. Men matt spray verkar kunna hålla. Jag gjorde en hemsågad swallowtail-bräda som jag drog på Biltemas matta hobbyfärg på. Och det försvann inte under det enda åket som jag gjort på den...

badtant

Medlem

farsan56

Aktiv medlem
Problemet är att det finns få färger som står emot vassa stålkanter.
Jag har provat lite olika men efter ett par liftköer och åk så är det märken. Riktig tvåkomponents färg typ billack eller båtlack med ett antal lager klarlack på kan stå emot bättre. Men det ska läggas med spruta och är dyrt.
Någon som har provat foliering?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Epoxy går att färga till vitt och är ganska hårt. Det skulle gå att laminera fast en tunn väv så blir det hårt. Dock ökar man vikten litegrann. Gör det i vacum bag, så blir det minimal viktökning.

zerode

Aktiv medlem
Vita skidor är ingen hit, ibland är prototyper vita, för att man bara skall prova ut hårdhet skärning eller liknande, och de skidorna ser riktigt muggiga ut rätt snabbt

Foliera kan funka, några åk iallafall, spraymåla samma sak, ett par åk, om man inte är helt själv i backen, och åker rejält bredbent och verkligen tänker på att inte köra ihop skidorna.

Vet att Rossignol gjorde ett par hyfsat vita damskidor för 10-15år sedan, men de hade mönster för att ev märken skulle synas mindre.
Attraxion eller något liknande hette de

farsan56

Aktiv medlem
Målade med hammarlack, ser ut så här efter en handfull åkdagar i pist. Inte värt jobbet. Nu var grafiken på dom hemsk så det här är nästan bättre ändå.
16553E01-6E01-4202-BE63-7A18DF599769.jpeg

Marboh

Aktiv medlem
Line vision 98 är ju näst intill helt vita. Vet inte hur väl de fyller resten av kravspecifikationen.
Annars tror jag nog mest på att foliera.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Det finns säkert en bra förklaring, men varför vita? Enda kravet jag brukar ha på utseendet är att grafiken inte ska vara överdjävligt ful. Allt annat är många gånger viktigare.

farsan56

Aktiv medlem
😁 Ja det skulle se snyggt ut om man tog fram färg och pensel i gondolen och bättrade på. Speciellt som den är naftabaserad och luktar fan. Plus att den torkar jäkligt segt även i värme.
Nä hammarlack är nog bra på det den är ämnad till.
Men nu har jag storstilade planer för dom där laggen till nästa säsong. Om jag bara får tag på rätt grejer, lite begränsat här i Åre.
Jag avslöjar inga detaljer men ett litet inslag av bladguld är inte omöjligt. (jag har lackerat motorcyklar i ett tidigare liv).
Ja vi får se vad det blir, det kanske blir ett lager till med hammarlack:(. Gud hjälpe!

la_grave

Aktiv medlem
Jag har ett par helvita (färgad logga) skidor, Salomon 1080 Mogul. Folk snackar skit i den här tråden, färgen håller lika bra på dem som på mindre färgade skidor.

Mina klart snyggaste skidor, och roligaste pistskidan.

patrikt

Ny medlem
Har sett gendarmer (fjällräddningen organiseras ju av gendarmeriet i Savojen) med helvita skidor på Grand montets men det såg ut att vara mer rando än breda utförsskidor. Kanske finns något på överskott från något alp-lands militär, men ingen aning om du kan välja svängradie, tror som sagt att de är med rando-inriktade

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp