Pistskidor

Micke-A

Medlem
Pistskidor
Tja, behöver hjälp i beslutsångesten.

Völkl RTM 84
Völkl RTM 81
Atomic Redster Double GS
Völkl Racetiger Speedwall GS

Eller något annat?

Det jag är ute efter är egentligen en ren pistskida, har skidor för att åka puder med, att gå på tur med, osv, men inser att man faktiskt spenderar en del tid i pisten.

187 cm lång, 85 kg, före detta tävlingsåkare (visserligen en tag sedan.. :) ) men tekniken är god.

Vill ha en skida att piska backe med, av de ovan tror jag mest på Atomicen, men är öppen för det mesta.
När det gäller längder så gissar jag på typ i min egen längd?

Tack på förhand!

//micke

Pistskidor
Av de skidor du nämner har jag kört RTM 84 och Speedwall GS. GS är en racingwannabeeskida som här hårt dämpad och exakt i skäret. RTM 84 är en fullrocker med en viss krispighet (mindre dämp). Jag skulle tro att RDGS är i samma kategori som Speedwall GS.

I hård pist är Speedwall GS definitivt det bästa alternativet , speciellt om man vill dra på. Men om det är lite mjukare och uppkört är vinnaren RTM 84 ... väldigt roliga i en småpucklig eftermiddagspist!

/MM

Pistskidor
Jag har bara åkt på Atomic Redster Double GS och Völkl Racetiger Speedwall GS.
Min syn på dom två skidorna är att Völkl skidan är mer lättsladdad men saknar lite av kantgreppet som Atomicen har. Atomic skidan känns helt enkelt lite mer rock n roll och de gillar iallafall jag.
Jag valde Atomic skidan och är inte missnöjd någonstans faktiskt.

Pistskidor
Tack för svaren.
Har fortfarande beslutsångest över vad man ska välja. Atomicen för att verkligen kunna piska pist, eller rtm 84 för att även kunna sladda omkring vårslaskiga backar..

Rtm 81? Eller har någon fler tips?

Pistskidor
Eller Völkl the code (Speedwall versionen kanske) så får du något mitt emellan Atomic redster d2 gs och RTM 84/81.

Jag skulle ta Atomic Redster d2 gs just för att den nog piskar pisten hårdast samt antagligen har bäst isgrep av dom föreslagna skidorna. Eller ännu hellre, Hendryx Cobra.

Vilka skidor har du provåkt?

Pistskidor
Har åkt Völkl skidorna.
Har själv Rtm 84 VWerks vilken är för mig den bästa kompromissen, grym prestanda och levererar även när förhållanden är lite sämre (mjukt pucklar osv)
Völkl Racetiger speedwall är en smiskare av rang men du måste hänga vid liften då den öppnar, skidan är klart sämre redan efter några timmar då backarna vanligtvis börjar bli uppåkta.

Pistskidor
Micke-A sa:
Tack för svaren.
Har fortfarande beslutsångest över vad man ska välja. Atomicen för att verkligen kunna piska pist, eller rtm 84 för att även kunna sladda omkring vårslaskiga backar..

Rtm 81? Eller har någon fler tips?
Njae - RTM 84 för att fortsätta på skär även när backen är uppkörd. Helt otroligt vad den skidan presterar i en uppkörd konstsnöpist där underlaget består av mjuka snöhögar blandat med stenhårda isiga partier (ja ni känner igen det). Man kan ligga kvar på skär länge, länge ... när de flesta andra bredsladdar vilt!

Ett alternativ kan absolut vara RTM V-Werks som av vad jag försått levererar snäppet bättre än RTM 84 an. För 17, testa själv! :-)

/MM

Senast ändrad:
Pistskidor
Tack för hjälpen med alla svaren, det blev ett par RTM 84.

Det som sålde mig var:

"Helt otroligt vad den skidan presterar i en uppkörd konstsnöpist där underlaget består av mjuka snöhögar blandat med stenhårda isiga partier (ja ni känner igen det)"

//micke

Snödjup

Tillbaka
Topp