Pistsmiskare för franska röda och svarta uppkörda backar

DaliWest

Medlem
Hej,
Jag är i skrivande stund i Valdi och mina två första dagar har jag åkt på Black Crows Daemon. Inte riktigt min typ av skida har jag märkt och nu söker jag en skida som klarar av de franska uppkörda vårpisterna på ett bättre sätt eftersom jag imorgon skall ta mig an svartingarna i Tignes. Jag behöver en skida som skär genom uppkörd snö i pister som en vass kniv i smör. Black Crows Daemon är bra på andra saker men inte detta. Mina ”snabba” gamla hockeylår ska överleva den långa svartingen Vallon de la Sache.

Är 183 cm lång och väger in på 84-86 kg beroende på dagsform.

Tacksam för svar.

/DW

Vad är det som dom inte klarar av? Jag har själv inte åkt på just den modellen men har uppfattat dom flesta BCs skidor som precis det du letar efter! Styva, stora och stabila i hög fart - dundrar igenom ojämneheter i pist och utanför. Jag kanske fått det om bakfoten?

Tänker också att den daemon borde fungera bra i det läget.

Annars Mantra M5, Enforcer 93/100, RTM84/86, Kendo, Brahma. Men fördel till dom förstnämnda som är bredare

Tänker också att en daemon borde fungera bra i det läget.

Annars Mantra M5, Enforcer 93/100, RTM84/86, Kendo, Brahma. Fördel till dom förstnämnda som är bredare.

Trodde jag också, men passar väl inte min åkstil helt enkelt. Tycker de fladdrar för mycket och hamnar hellre ovanpå den uppkörda snön än skär genom den. Mina tio år gamla smala Fischer löser detta bättre, men de skidorna är hemma, haha.
Skulle gärna prova Völkls modeller, men den skiduthyraren som jag är ”låst” till har inte dessa lagg tyvärr, vilken miss!
Nordica Enforcer verkar bra, får se om de har dem.
Någon som provat K2 iKonic 80Ti eller Head Supershape Rally I? Tror jag söker något mellan 80-95 i midja för morgondagens äventyr.

Kör gärna GS-svängar kan jag tillägga.

Uppskattar alla svar.

/DW

Rally är för smal och har för mycket skärning, hellre konic84 ti. Men finns det bara 80 kan du ju pröva den.

Alla märken har något i den bredden, men prestandan är inte alltid i paritet med varandra.

Vet inte om de finns att hyra i valdi men kan starkt rekommendera xo by exonde v21 låter precis som vad du letar efter.

Senast ändrad:
Down SD105, Dynastar Pro Rider?

Pro Ridern finns på Länna Sport

/drH

DaliWest sa:
Trodde jag också, men passar väl inte min åkstil helt enkelt. Tycker de fladdrar för mycket och hamnar hellre ovanpå den uppkörda snön än skär genom den. Mina tio år gamla smala Fischer löser detta bättre, men de skidorna är hemma, haha.
Skulle gärna prova Völkls modeller, men den skiduthyraren som jag är ”låst” till har inte dessa lagg tyvärr, vilken miss!
Nordica Enforcer verkar bra, får se om de har dem.
Någon som provat K2 iKonic 80Ti eller Head Supershape Rally I? Tror jag söker något mellan 80-95 i midja för morgondagens äventyr.

Kör gärna GS-svängar kan jag tillägga.

Uppskattar alla svar.

/DW
Hendryx func

bootfitta sa:
Kanske lägga pengarna på en skidlärare istället?
+1

och en uppsättning bra kantfilar och tvingar.
Oavsett vilken skida du har, så blir den inte någon vass kniv utan kantunderhåll. Är det hårt behöver man göra det var och varannan dag om man vill ha knivkänslan.

Atrende sa:
bootfitta sa:
Kanske lägga pengarna på en skidlärare istället?
+1

och en uppsättning bra kantfilar och tvingar.
Oavsett vilken skida du har, så blir den inte någon vass kniv utan kantunderhåll. Är det hårt behöver man göra det var och varannan dag om man vill ha knivkänslan.
Som skidlärare är jag naturligtvis part i målet ;-) och vad det gäller väl underhållna skidor så spelar det naturligtvis även sin roll. Men det går inte att komma ifrån att Black Crowes Deamon är en förhållandevis bred och säkerligen "krävande" skida med sina 99mm i midjan och en radie på 20m samt avsaknad av camber. Avsaknad av Camber och lite rocker gör ju att det blir lättare att få upp skidan på kant, men det blir samtidigt lite svårare att bygga upp ett bra tryck i skidan.

I mina ögon så går gränsen för "pistsmiskare" vid någonstans 85-90 mm beroende på konstruktion och radie och då vill jag ha en tydlig camber.

Så skidor som nämnts tidigare såsom Brahma, Mantra m.fl. i 85 - 95 mm spannet med camber tror jag passar betydligt bättre att "slakta" pist med.

Bon ski!
/Carl

Hej,

Det blev ett par Rossignol Experience 84 AI på rekommendation av killen i skidboden. De funkade fint för mig i de förhållanden jag åkte. (85% pist och 15% offpist)

En skidlärare är naturligtvis aldrig fel då tekniken givetvis alltid kan bli bättre, men nu var det skidor jag var ute efter och det löste sig väl för min del.

Det blir nog till att försöka fånga in ett par Elan Ripstick 86 för min del till nästa säsong, bredare skida än så behöver jag inte som det känns.

Tack för svaren, det uppskattas.

/DW

DaliWest sa:
Hej,

Det blev ett par Rossignol Experience 84 AI på rekommendation av killen i skidboden. De funkade fint för mig i de förhållanden jag åkte. (85% pist och 15% offpist)

En skidlärare är naturligtvis aldrig fel då tekniken givetvis alltid kan bli bättre, men nu var det skidor jag var ute efter och det löste sig väl för min del.

Det blir nog till att försöka fånga in ett par Elan Ripstick 86 för min del till nästa säsong, bredare skida än så behöver jag inte som det känns.

Tack för svaren, det uppskattas.

/DW
kul att allt löste sig och att du blev nöjd!

/C

DaliWest sa:
Det är bra skidor det. Har åkt med såna två senaste åren med UCPA, och dom funkar mycket bra till det mesta.

Snödjup

Tillbaka
Topp