Pjäx Hjälp!

Froggi

Medlem
Pjäx Hjälp!
Hej! Jag vill ha hjälp med vart jag kan hitta pjäxor som passar till bredare vader. Jag hjälper en kompis. Hon är 168cm lång. Strl: 40 på pjäxor. Strl 39 på vanliga skor. Hon har bredare kroppsbyggnad och har bredare vader och får ont av pjäxorna, vaderna domnar och hon får kramp. Skiduthyrningen i backen nära oss hade inga pjäxor som satt riktigt bra. Snälla hjälp med tips! Jag vill ju att min kompis ska slippa vara ledsen och känna sig "för stor". Tips mottages tacksamt! Det får gärna vara begagnade pjäxor också. ☆ Mvh/ Maria.

Pjäx Hjälp!
Hej! Jag vill ha hjälp med vart jag kan hitta pjäxor som passar till bredare vader. Jag hjälper en kompis. Hon är 168cm lång. Strl: 40 på pjäxor. Strl 39 på vanliga skor. Hon har bredare kroppsbyggnad och har bredare vader och får ont av pjäxorna, vaderna domnar och hon får kramp. Skiduthyrningen i backen nära oss hade inga pjäxor som satt riktigt bra. Snälla hjälp med tips! Jag vill ju att min kompis ska slippa vara ledsen och känna sig "för stor". Tips mottages tacksamt! Det får gärna vara begagnade pjäxor också. ☆ Mvh/ Maria.
Tja jag har också breda vader, o övervikt också för den delen. Likväl så är största problemet att matcha de smala fötterna med resten… head o salomon har breda skaft. Men pjäxor är ett paket. Testa olika modeller! O räkna inte med att de billigaste vid xxl funkar. Hyrpjäxorna brukar ju vara ” one size fits all”. Dessvärre inte om man skiljer ur mängden.Om hon köper egna pjäxor kan hon ju värma dem till mer komfort. Fundering : hon har altså inte benhinneinflammation? Då blir det lätt ett krampliknande tillstånd

Pjäx Hjälp!
Tja jag har också breda vader, o övervikt också för den delen. Likväl så är största problemet att matcha de smala fötterna med resten… head o salomon har breda skaft. Men pjäxor är ett paket. Testa olika modeller! O räkna inte med att de billigaste vid xxl funkar. Hyrpjäxorna brukar ju vara ” one size fits all”. Dessvärre inte om man skiljer ur mängden.Om hon köper egna pjäxor kan hon ju värma dem till mer komfort. Fundering : hon har altså inte benhinneinflammation? Då blir det lätt ett krampliknande tillstånd
Tack för tips! Intressant tanke. Smärtan gick över fort när vi satt i fiket och hon fick ta av pjäxan. Jag upplevde det som att pjäxorna var för trång, då hon uttryckte det. Hon tränar crossfit på fritiden och har muskler. Ska definitivt be henne titta på märkena du nämnde! (:

Pjäx Hjälp!
Tack för tips! Intressant tanke. Smärtan gick över fort när vi satt i fiket och hon fick ta av pjäxan. Jag upplevde det som att pjäxorna var för trång, då hon uttryckte det. Hon tränar crossfit på fritiden och har muskler. Ska definitivt be henne titta på märkena du nämnde! :)
Pjäxor är ju inga gymnastikskor direkt. Om man är ovan spänner o klämmer de ju lite här och var.. ju lägre flextal destu ”skönare” är de.. Sen borde ju inte pjäxan vara större storlek än en vanlig sko. Tror nog hon haft helt fel pjäxor. Men ut och testa är nog mitt råd

Pjäx Hjälp!
Krångliga fötter / vader och pjäxor så är alltid bästa rådet att gå till en duktig bootfitter som kan modda pjäxorna. Berätta var hon bor och var hon brukar åka så kommer det säkert bra tips. Som @Emmis hintar om så bör hon antagligen gå ner i storlek från hyrpjäxorna. För stora pjäxor innebär problem i sig men det är lätt att hamna där när foten inte passar standardmallen.

Pjäx Hjälp!
Storlek 40 på pjäxor och 39 på vanliga skor.
Borde vara tvärs om. 39 på vanliga skor och 38 på pjäxor.
För stora pjäxor brukar ofta leda till att man måste klämma åt för att sitta fast i pjäxorna och man får ont.

Pjäx Hjälp!
Appropå begagnade pjäxor, hur mycket är begagnat värt?
Tex hur mycket är pjäxor som nya kostar 5000:- efter 2-3 säsonger med 20-30 skiddagar per säsong?

Pjäx Hjälp!
Tack för tips! Intressant tanke. Smärtan gick över fort när vi satt i fiket och hon fick ta av pjäxan. Jag upplevde det som att pjäxorna var för trång, då hon uttryckte det. Hon tränar crossfit på fritiden och har muskler. Ska definitivt be henne titta på märkena du nämnde! :)
Släpp upp alla spännen inkl 'powerstrap' varje gång ni kommer ner till liften.
#fwiw

Pjäx Hjälp!
Appropå begagnade pjäxor, hur mycket är begagnat värt?
Tex hur mycket är pjäxor som nya kostar 5000:- efter 2-3 säsonger med 20-30 skiddagar per säsong?
Troligtvis inte många 100 lappar. Vi har köpt en hel del riktigt fina pjäxor som begagnade, men ändå nära nyskick. Har betalat småpengar både hos Moutain recycle i Åre och här på Freeride.

Pjäx Hjälp!
Sammanfattningsvis: gå till en bra bootfitter. De återfinns vanligen i alpinbutiker, inte de stora allsportkedjorna. Pjäxor ska inte vara fluffstora utan sitta fast. Ta hjälp av bootfittern för att knacka, fräsa, padda, flytra spännen eller vad som nu behövs för att pjucken ska sitta bra. Hyr INTE pjäxor. Om du ska köpa en enda skidpryl, låt det bli pjäxor. Allt annat kan du hyra eller låna ihop.

Pjäx Hjälp!
Har för mig att jag har läst att det är ett vanligt problem för vissa kvinnor att skaften klämmer på vaderna eftersom kvinnor har bredare vadmuskler (proportionerligt) än män. Har för mig att det ska finnas pjäxor med lägre skaft för att råda bot på detta. Sen ska ju allt annat i pjäxan funka också men en bra butik borde kunna svara på hur det ligger till. 😊

Pjäx Hjälp!
Jag är förvisso man men kraftigt byggd. Hyrde pjäxor när jag började åka i vuxen ålder. Fick ta i som fan för att få ihop pjäxorna.. såpass att jag fick klämsår på smalbenen. Helt värdelöst. Hittade faktiskt några skapligt billiga på XXL när jag gick dit och testade lite. Ett par Head. Finns säkert folk som säger att de är för mjuka eller nåt men som nybörjare i 50-års åldern så skit samma. Jag bara åker.

Pjäx Hjälp!
Hej, som tidigare nämnt så ta kompisen till en bootfitter, finns kunniga på xxl men en ren skid shop ger nog bäst resultat.
Kostar med rätt pjäxor men värt varenda peng. Har själv size 43 i sneakers och 40.5 i pjäxor. Lycka till!

Tillbaka
Topp