Pjäx Hjälp

Keno18

Ny medlem
Pjäx Hjälp
Hejsan det är nämligen så att jag skall köpa ett par pjäxor till mig men det var många år sen jag körde skidor, nu är min fråga vad skall man ha för fler, vilket märke och ett pris man skall lägga?

Har hört att jag som är 178 väger 85kg skall ha 100flex på mina pjäxor.

Varför kan jag inte ha 80 fler eller 90flex?

Skulle vara tacksam om en vilsen kille kunde få lite hjälp med denna tråd :D

Mvh K

Pjäx Hjälp
Ojjj,,, det är många frågor som man kan ställa för att få fram valet av pjäxor...
Vad är syftet med pjäxorna?
Skall du bara åka pist eller offpist också?
Kommer du gå på tur eller och hajka mkt?

Har du väl definerat vad och hur du kommer använda dom så kan du sortera bort en hel del....

Sen får du se vad som passar din fot....this is the key...

Sen gjut en sula,,,, det är värt varenda öre,,,, (och gör det när du köper pjäxan,,,för då brukar man få det för halva priset)...

Och köp lokalt om du kan,,,,så du kan prova,,prova,,,värma och justera,,,,

Rent krasst,,,, att inte välja gummisulor med att kunna göra gåläge på pjäxorna ser jag idag som nightmare och non-go,,,, men jag åker 90 % offpist och går en del på tur....

Tror att du kommer upp i 4000-5000kr för att hitta ngt nice,,,, pjäxan är det viktigaste du kommer köpa,,,,sitter det inte bra etc,,, är det skit och påverkar hela upplevelsen.....

Lycka till

Pjäx Hjälp
Keno18 sa:
vilket märke och ett pris man skall lägga? = Det märket som sitter bäst och det priset den pjäxan kostar

Har hört att jag som är 178 väger 85kg skall ha 100flex på mina pjäxor. = beror på benstyrka, skidvana, pist/offpist osv. Jag är 187 cm väger dryga 90 kg och kör på 120-130 flex. Det beror också på märket då flexskalan inte är universell. Alltså 120 flex i fischer är inte nödvändigtvis 120 flex i nordica.

Varför kan jag inte ha 80 fler eller 90flex? = Det kan du om du är riktigt klen eller dåligt på att åka. Är du någorlunda stark i benen/har åkvana så borde du gå upp i flex.

Mitt tips är precis som alla andras kommer vara. Åk till en riktig alpinbutik (inte stadium osv). Förklara ärligt vad du är ute efter och vilken sorts åkare du är och lita på att de kommer plocka ut pjäxor som är bra alternativ. Testa pjäxan efter deras instruktioner och ta den som bäst överensstämmer med den känslan de säger att den skall ha.
Mvh K

Tillbaka
Topp