Pjäxor - för såväl barnbacken som branten?

Brano

Ny medlem
Hej!

Jag är en medelmåtta på skidor som ska utbilda mig och arbeta som skid- och snowboardinstruktör i vinter (på snowboard får jag nog säga att jag är en bit över medelmåtta på iaf ;D).
Vi får låna skidor och bindningar etc av fjället men måste köpa egna pjäxor.

Så nu behöver jag ett par pjäxor som jag kan använda såväl under långa dagar i barnbacken med massa 5-åringar som under mina lediga dagar då jag vill pressa mig till det yttersta i branterna. Även om jag är en medelmåtta nu så tror jag nog att jag kommer att utvecklas mycket och snabbt under säsongen så jag måste även ha ett par pjäxor som duger att utvecklas i.

Det ultimata hade antagligen varit att köpa 2 par pjäxor; men så stor är tyvär inte min plånbok även om jag inte hade tänkt mig att snåla med det här (pris runt 1500-2500 kanske?).

Tack på förhand!
//Sebbe

PS. Jag läste guiden om styva/mjuka pjäxor och många pratade om "flex" etc. Jag väger ca 65 kg om det hjälper nåt =) DS.

Kan föreslå Head S8 eller Dolomite RC 9. De håller måttet både i barn backen och i branten. Rek pris för båda 3000 kr men kan säkert hittas på extrapris någonstans

Gå till en bra butik med stort utbud och kunning personal där du kan få hjälp att hitta en pjäxa som passar din fot. Det är ju svårt att bara på rak arm säga vilken pjäxa som passar din fot. Du kanske har breda fötter, då måste du ju köpa en pjäxa som är gjord för breda fötter.
Om du köper pjäxor med hårt felx kan du riskera att få benhinneinflamation och vad jag har hört av dem som haft det är det riktigt smärtsamt. Sälv kör jag med salomon x wave 10, dem har 110 i felx vilket jag tror är ganska styvt. Har träffat personer som fått byta sina x wave 8 (80 i felx) för att dem var för styva, så det är nog ganska individuellt vad man klarar. Jag tror inte det finns nån standard för att mäta flexet så andra tillverkare har säkert andra graderingar. Har du tänkt hoppa mycket kan så är ett par mjukare pjäxor att föredra.
Bästa tipset jag kan ge dig är att inte snåla och verkligen prova ut pjäxorna ordentligt. Jag kan garantera att det inte finns någonting som försör en skiddag lika effektivt som värk i fötterna.

1.500 - 2.000!? Snåla och du får det du förtjänar. Bra skräddaranpassade dojjor kostar och är värda varenda krona oavsett hur du vill åka. Har 130 i flex och använder dom utan vidare både till "min" åkning och till att köra med ungarna i lilll backen. Med rätt blåsta innerskor bör behinnorna klara sig bra. Glöm inte heller att formgjura sula! Bara där har du spräckt halva budgeten!

Tillbaka
Topp