Pjäxor friåkning stegjärn touring

alfrost

Medlem
Har länge kört på hårda Lange och dom är guld utför, men är duktigt tunga för touring och stegjärnen passar inte något vidare på dem heller.
Undrar om någon har förslag på boots för friåkning som även funkar för hiken fram till åket. Har kollat en del på Scarpa och Garmont men är lite osäker. Tar gärna emot lite tips och erfarenheter om någon har att dela med sig av.
Tackar på förhand! :cool:

Tänker tipsa om stegjärn som sitter som gjutet på alpinsulor, black diamond sabretooth auto sköter sig väldigt fint på mina atomic.

På pjäxfronten är det som vanligt det som sitter bäst på dina fötter som gäller. Dock så är jag positivt förvånad över Scott G1 130 powerfit wtr. Har ett par hemma för test just nu, passformen är rätt fin. Känns som en "äkta" 97mm, längden är som Salomon, hälen är ganska smal och insteget är rätt rymligt. Gåläge är ungefär som alla andra i kategorin men reglaget för att öppna och stänga är lättare att använda med handskar än vad jag trodde vid första anblick.
Det negativa jag märkt är att tåboxen är rätt låg.

WTR-pjäxor är ju alltid lite mjukare än sin kusin utan gåläge, så även denna gång. Garmont/Scott G1 130 FR 130 är klart styvare, mäter man med samma skala skulle jag kalla powerfit en 115-120.
Mina Sabretooth sitter bra på dessa också.

Lycka till!

Tackar för tipsen!
Det blir definitivt att gå och klämma och känna innan beslutet är taget :-)
Skall kolla in Sabretooth om jag inte får mina gamla att passa ihop.

Senast körde jag bd Sabretooth med stål bak och remmar fram. Fick dem att sitta utan glapp. Men det beror ju mycket på pjäxmodell också

Så sitter mina BD. Enligt cold thistle så duger det inte, men jag har inte märkt av något när jag använder det till vad man kan vänta sig att stöta på med pjäxor. Det är väldigt sällan jag klättrar vertikal is, mest för att det sällan behövs för att få bra åkning.

Snyggt!

Ja alltså han klättrar ju vertikalt och väldigt hårt jämfört med hur man klättrar för att hitta fräscha åk.
De jag tänkte när ja länkade den var helt enkelt att det är vettig läsning när man försöker hitta passande stegjärn :)

Ser bra ut! Liknar mina gamla Grivel. För mig är det "vandring" som gäller med skidpjäxorna. Perfect fit är inte kravet, men det skall funka.
Skall man klättra is är det nog bäst att hålla sig till storskor. Svårt att veta vad materialet håller för och skulle det bli skador tror jag inte det blir lätt att hävda någon garanti :-)

Jerrre sa:
Intressant läsning här utav en riktigt duktig klättrare som berör ämnet; http://coldthistle.blogspot.se/2011/01/your-crampon-fit.html
IMG_5843.JPG

Brutal situation han försatt sig i! :D

Fast det är grymt skönt att lita så bra på sina stegjärn att man kan front-pointa lite is när humöret faller på. Har man två halvtekniska yxor (eller allas favorit BD Raven med leash) och några skruvar så går det att ha sjukt roligt på isen även med pjäxor på fötterna.

Påminner mig om att jag måste köpa lite skruv innan vintern drar igång...

Åter till ämnet om bra passform på stegjärn så kan jag ju säga att Sabertooth inte alls passar med Scarpa Maestrale RS. Där sitter Grivel G12 mycket bättre.
BD Neve sitter fint på Lange XT men tål inte så mycket sten, dom blir slöa rätt snabbt. Men dom är å andra sidan lättare än Sabertooth.

En vän till mig som är en mycket duktig klättrare säger att monopoint är det enda rätta och kör därför Petzl Dart på sina BD factor när han inte har storskor. Sitter som beget i is men är genuint värdelösa på snö. Passformen mot pjäxorna var helt okej med Tech-sulorna på.

Tillbaka
Topp