Pjäxor. Full tilt booter eller hot dogger?

• Trådstartare Trådstartare znitch
  • Start datum Start datum
Z

znitch

Guest
Tjena. Funderar på ett par spk eftersom att de sitter så bra på mina breda fötter. Men mina benhinnor krånglar lite, så jag har kollat lite på Full Tilts också.

Själva frågan handlar om Tiltsen. Det är som så att jag har läst lite på forums att många jibbers kör med booter. Är det några skillnader på själva innerskon,så som dämpning etc. etc. Jag väger runt 60, och är Hot Doggern ett bättre alternativ för mig som kör mest park och lite offpist? Åker rätt mkt eftersom att jag bor i Åre.

// Felix

Senast ändrad:
fulltilts är ganska smala.. till breda fötter tror jag inte det blir nån höjdare.. gå till en butik som har FT och snacka med dom! dom ger nog bättre hjälp i dethär fallet än freerides forum.. :(

jeppenator sa:
fulltilts är ganska smala.. till breda fötter tror jag inte det blir nån höjdare.. gå till en butik som har FT och snacka med dom! dom ger nog bättre hjälp i dethär fallet än freerides forum.. :(
Jag har kollat runt lite i åre , både skidsport och verkstan. Snubben på verkstan värmde dojjorna och lät mig forma de. han kunde fixa de lite bredare också. De var rätt sköna. Men själva frågan är Hot doggers eller Booters?

okey, då förstår jag!

skillnaden är igentligen inte så stor mellan skorna.. både booter och hot dogger är ju "jibb" pjäxor..

det är nog mera flexet som skiljer dom.. så som jag har hört det ska booter vara den mjukaste pjäxan, och isåfall är de väl den du ska ha, för att den är skonsam mot smalbenen!

hod dogger är lite styvare.. men man kan ju bara byta tungorna på dom, och få en "helt annan" pjäxa, så att säga. eftersom att man bara byter flex på dom..

mer än så kan jag inte hjälpa dig med! välj den du tycker är snyggast, är den för hård eller för mjuk, köp en extra tunga, så har du 2 olika pjäxor för priset av en + en extra tunga! sjukt smart koncept faktiskt hos fulltilt!

jeppenator sa:
okey, då förstår jag!

skillnaden är igentligen inte så stor mellan skorna.. både booter och hot dogger är ju "jibb" pjäxor..

det är nog mera flexet som skiljer dom.. så som jag har hört det ska booter vara den mjukaste pjäxan, och isåfall är de väl den du ska ha, för att den är skonsam mot smalbenen!

hod dogger är lite styvare.. men man kan ju bara byta tungorna på dom, och få en "helt annan" pjäxa, så att säga. eftersom att man bara byter flex på dom..

mer än så kan jag inte hjälpa dig med! välj den du tycker är snyggast, är den för hård eller för mjuk, köp en extra tunga, så har du 2 olika pjäxor för priset av en + en extra tunga! sjukt smart koncept faktiskt hos fulltilt!
Hot doggern är ju helt klart coolast. Men jag frågade snubben på Verkstan om bootern. Han sa något liknande detta:
-Den där ska du ha om du väger typ 30 kg.

Så jag vet inte riktigt. men vet du om dämpningen osv skiljer sig mellan modellerna? Flexet går ju att byta, men inte hur bra smällar absoberas antar jag.

Det är en bättre innersko i hot doggern också. Tycker att du ska köpa den

Eftersom jag vill ha svar på mina funderingar så tycker jag att det är på tiden att folk börjar skriva i denna tråd.

Har du varit på verkstan så tycker jag du kan skita i att ta råd från amatörer i den här tråden. Åke kan pjäxor.

Kan vara värt att nämna att få tag på lösa FT tungor är jäkligt svårt, både i Europa och i Usa.

kan inte ge svar men funderar i samma banor som du, väljer mellan booter o hot dogger, men jag har redan bumble bee pro så jag antar att jag gör bättre i att bara köpa en mjuk tunga till den. Jag har den dämpande bottendelen och tja den kanske dämpar, inte så att jag lagt märke till det dock.

Tungan i mina är #6 medelstyv och jag får helt klart shinbang av dem.. Så ny tunga blir det. Jag kommer att köpa en #2 dvs samma som bootern. hoppas att det hjälper mig. I ditt fall tycker jag nog att det är bättre att satsa på hotdoggern och sen köpa den mjuka tungan om det behövs. vilket jag inte tror dock

karln sa:
kan inte ge svar men funderar i samma banor som du, väljer mellan booter o hot dogger, men jag har redan bumble bee pro så jag antar att jag gör bättre i att bara köpa en mjuk tunga till den. Jag har den dämpande bottendelen och tja den kanske dämpar, inte så att jag lagt märke till det dock.

Tungan i mina är #6 medelstyv och jag får helt klart shinbang av dem.. Så ny tunga blir det. Jag kommer att köpa en #2 dvs samma som bootern. hoppas att det hjälper mig. I ditt fall tycker jag nog att det är bättre att satsa på hotdoggern och sen köpa den mjuka tungan om det behövs. vilket jag inte tror dock
shinbang?;p jo som du säger så är hot doggerns innerskor bättre än booterns. Var inne på verkstan idag. han tyckte också att jag skulle köpa hot doggern och byta ner mig i flexet till en 2 flex om jag så ville det.

Jag kör med Fulltilt Bootern, har dock inte testat Hotdogger men jag är helnöjd iaf!
Enda nackdelen med FT är väl att dom är lite sega och jobbiga att ta på sig men när dom väl har satt sig bra är det sagolikt. Shinbangs? inte ett enda. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker pjäxan är mkt varmare än en vanlig. Jag har aldrig känt att min tunga har varit förmjuk på något sätt så. Men en varning med FT, det gör riktigt riktigt ont första dagarna innan pjäxan har vant sig och dina fötter vant sig vid den delade plösen.

Jag tycker du ska satsa på Bootern!

Har lite frågor om full tilt, jag har nyss beställt hot dogger och undrar hur mycket en tunga med lägre flex kostar och hur mkt det kostar att "baka" pljäxan? Tacksam för svar <3

Tillbaka
Topp