pjäxor! gamla salomon foil

Julben

Ny medlem
Nu är det så att mina älsklingar sakta börjar falla i bitar. Efter att ha provat ett antal moderna och jättespaciga pjäxor har jag märkt att ingenting sitter lika gosigt som mina 5 år gamla foilpjucker. Jag undrar om någon vet va man kan få tag på dessa?

Kom inte och säg att jag ska prova nåt annat . jag ska ha samma modell som jag knådat in ett tag, allt annat suger

anledningen till att de du testat inte är sköna är för att de inte sitter efter din fot, gå till någon som kan mecka med pjäxor, tex alpingaraget och be dem lägga i en sula och formgjuta pjäxan... då ska du se på passform när de väl töjt sig där de klämmer!

lovar dig att du kommer få en minst lika bra pjäxa, du är bara ovan!

har du smal eller bred fot?
smal fot - fulltilt
bred fot - spk

kan vara en liten riktilje om du ändå väljer att titta mot nya pjäxor, har du en smal fot ska du inte ha en bred pjäxa.. då blir det också sjukt oskönt och tvärt om!

Lycka till med letandet!

jeppenator sa:
anledningen till att de du testat inte är sköna är för att de inte sitter efter din fot, gå till någon som kan mecka med pjäxor, tex alpingaraget och be dem lägga i en sula och formgjuta pjäxan... då ska du se på passform när de väl töjt sig där de klämmer!

lovar dig att du kommer få en minst lika bra pjäxa, du är bara ovan!

har du smal eller bred fot?
smal fot - fulltilt
bred fot - spk

kan vara en liten riktilje om du ändå väljer att titta mot nya pjäxor, har du en smal fot ska du inte ha en bred pjäxa.. då blir det också sjukt oskönt och tvärt om!

Lycka till med letandet!
Bra svar!
kanske ska kika lite mer på spk då dom kanske har en snarlik passform. När jag kollade snabbt på dom i affären såg det ut som att man inte kunde vinkla det andra (närmast ankeln) spännet. ( och om man översätter till SPKorna blir det spännet som kramar om foten). Detta har jag gjort med mina gamla foil vilket skapar en annan mer framåtlutad stance för smalbenet. När jag har åkt med pjäxor som inte har det specifika spännet flyttat känns det som att man blir 2 meter lång och ska trilla baklänges. Är det så att jag har sett fel på SPK och det går att skruva "fotspännet" annorlunda kanske det är en pjäxa för mig?

Jag har testat och tom köpt ett par dalbello Il moro som satt som en skön strumpa när jag stampade runt med dom. När det sedan begav sig till backen och jag skulle svänga runt lite så ville det sig inte riktigt. Trivdes inte alls med flexet. försökte med allt för att styva upp pjäxan så att den inte skulle vara så förbaskat mjuk. även fast jag fick pjäxan hård som fan kändes den ändå vek då den har andra flexpunkter.

Eftersom jag har åkt ganska mycket med samma pjäxor under dom 5 senaste åren har min åkning anpassats helt efter pjäxan jag använt. Just nu finner jag inget som är fel med mina gamla förutom att dom är trasiga och inte går att använda. Jag vill helst ha kvar exakt samma känsla som foilpjäxorna då det annars känns som att åkningen blir lidande.

Tillbaka
Topp