Pjäxor i sverige eller frankrike?

Baezzet

Ny medlem
ska köpa nya pjäxor till vintern och min fråga är om man ska köpa dem hemma i sverige (skulle väl vara udens som ligger bäst till) eller vänta tills man kommer ner till alperna (valdi/tignes)?

Kanske kan vara värt att vänta om man skulle få problem på plats. Men hur är det med pris och kunskap är det ungefär samma eller finns det risk att det är dyrare om man väntar? förväntar mig nästan att de har bättre kunskap på ett ställe där man har lite större försäljning på skidgrejer men kan ju vara naiv.

Baezzet: Gör det. De är duktiga och kan anpassa boots oxå. Och de kan oftast anpassa priset lite oxå skulle jag tro ;)

OskarHolmblad: Ja deras shop heter Skistore.se. Eller det står så på deras skylt men vad vet jag du kanske vet vad butiken heter i Gbg?

har lite trasiga fötter så behöver någon som verkligen kan fixa till pjäxorna. priset kan man ju forhoppningsviss splitta på mer än en säsong om man får till pjäxorna bra.

jag skulle tro du kommer få lägga en större slant om du köper i alperna. men jag skulle ändå välja det för det ska till bra mycket tur för att en pjäxa blir klockren första gången utan någon som helst justering. Och då är det sjukt värt att ha butiken runt hörnet när man kommer ner från skidbacken med smärtor.

Kompromissa aldrig när du ska köpa pjäxor! speciellt inte om du har "lite trasiga fötter".

En reapjäxa köpt i sverige kan bli rätt så dyr när du kommer ner till alperna och knappt kan åka för att det gör för jävla ont i fotknölar, tår mm. Det finns säkert duktiga bootfitters dit du ska, men dom tar betalt därefter och i värsta fall får du lov att köpa nya pjäxor på plats ändå.

Jag kanske har haft extrema problem med mina pjäxor, men rekommenderar dig att köpa på ett ställe där anpassning av pjäxan kan ske efter att du åkt lite och utvärderat den. En bra pjäxa kan du ha i många, många år framöver och kan därför bli din bästa (eller sämsta) investering även inför kommande säsonger. Det är därför smart att lägga ner både tid och pengar på en modell som verkligen passar dina fötter. Jag brukar åka i pjäxan 3-4 dagar innan jag justerar den, men har ändå åkt på en del smällar då jag låtit priset avgöra istället för passform.

Ang. kunnig personal: Personligen tycker jag att man märker om säljaren vet vad han pratar om inom 2 minuter. Får du inte förtroende för säljaren så gå till en annan butik. Har inte varit i området du ska till (valdi/tignes) men det vore mycket märkligt om du inte lyckas hitta vad du letar efter där nere. Visst kan det bli dyrare än att köpa en reapjäxa i Sverige, men det är ju också betydligt större chans att du med lite hjälp får ett par som passar dina fötter perfekt.

skidåkning ska vara kul. det blir inte alls lika roligt om du åker runt och har ont i fötterna. tro mig.

Jag håller med fredrik

Jag kör på formsprutade pjäxor, och det är en sjukt bra investering på mellan till lång sikt. Det är kanske därför inte helt att rekommendera om man kör en vecka om året eftersom det tog ett tag att tillpassa och "köra in" pjäxorna.

Senast ändrad:
åkte två månader förra året i ett par pjäxor som glappade i plösen men var försmå runt hålfoten till början av tårna. var ingen rolig upplevelse så har bestämt mig för att investera en relativt stor del av kassan i ett par pjäxor som faktiskt inte behöver spännas om efter varje liftbesök. vad är rimligt att lägga för bra pjäxor med experthjälp 4k? mer?

Tillbaka
Topp