VitaBlixten
Medlem
Pjäxor med höga skaft?
Har fått för mig att dagens pjäxor generellt sett har för låga skaft för mina ben. Efter decennier av trivsel i ett par Nordica Comp (1983) så sprack de och jag bytte till Tecnica Magnesium, som gav mig problem med både svullnader och sår på smalbenen. Bytte sedan till Lange XT110 som visserligen var lite mer komfortabla, men fortfarande nästan samma problem med smalbenen. För ett par veckor sedan satt jag och några kompisar och tittade på mina smalben och såg att de är både spetsiga och ganska smala nedtill (är hängiven cyklist så jag har inte otränade påkar). En teori som växte fram var att mina gamla Nordica var högre och därför satt bättre i och med att mina ben fick belastningen högre upp, där de är bredare.
En annan aspekt är att Nordicana hade tunga - något som fördelar trycket bättre.
Har ni tips på pjäxor som skulle kunna passa? är t ex Dalbello höga - de har ju dessutom tunga och vissa modeller har ju den speciella I.D-innerskon.
Tacksam för tips.
En annan aspekt är att Nordicana hade tunga - något som fördelar trycket bättre.
Har ni tips på pjäxor som skulle kunna passa? är t ex Dalbello höga - de har ju dessutom tunga och vissa modeller har ju den speciella I.D-innerskon.
Tacksam för tips.