Pjäxor med techfattning och mos i skaftet(pjäxorna är köpta nu) Efterlyser tips om skidor.

Pjäxor med techfattning och mos i skaftet(pjäxorna är köpta nu) Efterlyser tips om skidor.
Inte helt säker på om jag behöver styvare flex, men kanske blir mer dämpade då? Håller med dig @SoulRider mindre sugen på att släpa på fler par så måste bli något som funkar till pist och op med kortare turer i alperna, kan behålla mina befintliga för rena tur-resor.
Vad menar du med att du upplever flexet som väldigt icke-dämpat? Jag förstod det som att du menade att du flexar för mycket/går igenom flexet för enkelt/det upplevs för mjukt?

Om jag var du skulle jag nog börja med att sätta på ett par booster-straps på de befintliga pjäxorna. Kostar ca 1000 kr och kan göra stor skillnad. Är värt att testa istället för att direkt köpa nya pjäxor, som ju är väsentligt dyrare. Du kan också flytta med strapsen till de nya pjäxorna om det till slut ändå blir att du köper nya. Flexet blir mer följsamt med booster-straps, är min upplevelse. De finns i olika styvheter, så välj någon som du tror passar dig. Enda nackdelen är väl att de nog väger något mer än de flesta orginal-straps, men ska man inte gå en massa tusen höjdmeter uppåt tycker jag att det lätt är värt det.

Till det facila priset av 10 500 🤑 Iof med zip fit men ändå
Ja, pjäxor och mycket annat har blivit rejält dyrt.. Med zip-fit som i sig kostar närmare 5k låter det ändå i sammanhanget inte alltför blodigt. Sen vill man ju gärna ha formgjuten sula om man inte har sedan tidigare som går på en tusenlapp till minst, och byta ut orginalspännet mot booster för en tusenlapp till haha.. det kostar på med nya saker om man ska ligga på topp i denna hobby.. :)

Vad menar du med att du upplever flexet som väldigt icke-dämpat? Jag förstod det som att du menade att du flexar för mycket/går igenom flexet för enkelt/det upplevs för mjukt?

Om jag var du skulle jag nog börja med att sätta på ett par booster-straps på de befintliga pjäxorna. Kostar ca 1000 kr och kan göra stor skillnad. Är värt att testa istället för att direkt köpa nya pjäxor, som ju är väsentligt dyrare. Du kan också flytta med strapsen till de nya pjäxorna om det till slut ändå blir att du köper nya. Flexet blir mer följsamt med booster-straps, är min upplevelse. De finns i olika styvheter, så välj någon som du tror passar dig. Enda nackdelen är väl att de nog väger något mer än de flesta orginal-straps, men ska man inte gå en massa tusen höjdmeter uppåt tycker jag att det lätt är värt det.
Jo jag tycker pjäxor, och skidor, kan vara lika styva/hårda men olika dämpade. Hur som så menar jag ett mer följsamt flex. Mina nuvarande XTD blir väldigt stötiga med snabb "rekyl" vid t ex slag/gupp.

Jo jag tycker pjäxor, och skidor, kan vara lika styva/hårda men olika dämpade. Hur som så menar jag ett mer följsamt flex. Mina nuvarande XTD blir väldigt stötiga med snabb "rekyl" vid t ex slag/gupp.
Fattar, då skulle jag testa boster-straps som sagt innan jag helt ger upp de nuvarande. I bästa fall sparar det många tusenlappar, i "sämsta" fall får du ändå köpa nya pjäxor till slut men då kan du flytta med booster-straps:en till de nya pjäxorna. Har inte sett likadana/lika bra orginalstraps på någon pjäxa, trots att det ryktas om att booster-straps patent på tekniken gått ut relativt nyligen :)

K2 cortex kommer ju nästa år (eller nu i early release med vissa storlekar). Den är raceflex i smal läst 96mm och tjock fin plast och tech i tån men utan gåläge.

När jag testade ultra xtd 130 i nya plasten med vanliga spännen kändes den lite bättre än mina 120 i gamla plasten. Boa 130 kändes ytterligare lite stabilare. Detta var dock bara i butik.

Jag tycker också booster-straps är en uppgradering på pjäxor :)

Jag hade ett tag Atomic XTD Ultra 130 i den första varianten, som inte verkade vara mer till pjäxa än en tung gummistövel. Åkte sönder lösningen till gåläget också, men det räckte å byta några bolt on delar. Polar'n köpte den nya varianten med tjockare plast som kändes mer pjäxig än den tunna föregångaren i butiken iaf. men han har inte hunnit prova dem än så jag har inget utlåtande om dem.
Men generellt som jag har sagt tidigare är det en svår kombination med dämpad flex och viktsparande konstruktion med gåläge. Själv bär jag med mig de pjäxor som jag prioriterar åkningen på och man får lida i vissa fall.
Men om du inte har provat Lange XT3, K2 Mindbender, Fischer Ranger osv. så ta en titt på dem för de är mycket mer pjäxa är dina nuvarande skulle jag våga säga. Annars får du ha skarpare prioritering för dina resor och ha ta separata par skor då.

K2 cortex ser väldigt spännande ut! Men vad jag kan se är det endast dubbel-BOA som gäller? Synd, då i vart fall jag inte är sugen på BOA över benet.

Jag har BOA bara i mina cykelskor och i ett par skyddskor och jag känner inte behov av dessa nogrannhet/enkelhet vid omjustering i pjäxor under en åkdag, jag hakar in ett steg till på mina traditionella spännen vid behov och då är det oftast inte så många åk kvar på den dagen i alla fall.
De är säkert bra men känns lite dyra när de går sönder.

Är det någon som har fått byta BOA och har prisuppgifter dem än?

Livstids gratis boa-delar om de går sönder, bara glida in till närmaste butik och få dem bytta, eller beställa hos boa.

EDIT: vill du ha en extra att ha liggandes hemma får du betala.

Livstids gratis boa-delar om de går sönder, bara glida in till närmaste butik och få dem bytta, eller beställa hos boa.

EDIT: vill du ha en extra att ha liggandes hemma får du betala.
Det är väl ändå vid garantifall? Men om man slår ihjäl en BOA mot en sten eller stubbe så får man nog pynta för det. Jag tvivlar absolut inte på att de skulle inte hålla för normalt bruk och kommer å gå över till dem när det traditionella spännen inte finns på pjäxorna längre. Är inte beredd å betala mer eftersom mitt behov av dess smidighet är obefintlig. Jag är alltid lite sen för nymodigheter. 😅

Jag har BOA bara i mina cykelskor och i ett par skyddskor och jag känner inte behov av dessa nogrannhet/enkelhet vid omjustering i pjäxor under en åkdag, jag hakar in ett steg till på mina traditionella spännen vid behov och då är det oftast inte så många åk kvar på den dagen i alla fall.

Jag har byt boa med ch det var gratis..

Men om du inte har provat Lange XT3, K2 Mindbender, Fischer Ranger osv. så ta en titt på dem för de är mycket mer pjäxa är dina nuvarande skulle jag våga säga. Annars får du ha skarpare prioritering för dina resor och ha ta separata par skor då.
K2 MB kändes väldigt mjukt när jag testade den ifjol. Och passformen är verkligen MV+.

Ja, pjäxor och mycket annat har blivit rejält dyrt.. Med zip-fit som i sig kostar närmare 5k låter det ändå i sammanhanget inte alltför blodigt. Sen vill man ju gärna ha formgjuten sula om man inte har sedan tidigare som går på en tusenlapp till minst, och byta ut orginalspännet mot booster för en tusenlapp till haha.. det kostar på med nya saker om man ska ligga på topp i denna hobby.. :)
Jo rätt, jämför man med "premium" med dubbel-boa så är det ju ingen gigantisk skillnad i pris mot RC4'an. Får ser vad jag slår till på, kanske nöjer mig med en zip fit så länge, RC4 är nog lite för mastig för mig. Jag kör förresten med Booster och det blev absolut bättre, men vill ha ännu bättre...

Provade RC4'an på kul, iof i en storlek för stor, men den kändes snarare som en high volume.

Jag fick köpa ett par rehablagg tills jag kan återgå till min ordinarie quiver. Atomic kändes ganska klappriga och för breda vid piståkning och jag fick tag i dessa Elan Ripstick 86 på REA i min kroppslängd för 2,5k med demobindningar som provåktes idag.
De visade sig å vara helt perfekta för rehabiliteringsåkning för mitt ben. Kan rekommendera denna skidkategorin för de som är vana å åka tunga, långa och styva skidor, vid rehab av ben-/knäskador. Väldig lätta å hålla i rätt kurs och hämta tillbaka tappade åklinjer av enstaka skidor. Jag vet inte hur jag ska förklara detta. Men jag njöt av föret idag iallafall. ❤️⛷️❄️🌞🏔
Visa bilaga 36310
Har idag återgått till mina andra backraketer efter kraschen och körde även med racepjäxor som är helt fantastiska när det bär bara utför.
Lange XT3 140 fungerade väldigt bra som pistpjäxa under min rehabilitering och tvivlar inte alls på dem när jag ska ut på tur i maj på Riksgränsen den 6:e maj. Då har jag faktiskt en sängplats över 6/5-9/5 i mitt rum om någon känner sig sugen på en vårresa till Gränsen, för min kompis skadade sig nyligen och blir opererad lite för nära resan.

Så nu är Elan-laggen till salu för någon som vill ha ett par potentiella allroundskidor.

Plus i kanten för det pris du lagt ut... Nästan så att man vill köpa dem för nån kompis räkning (som ännu inte fattat att han behöver nya skidor...) ;)
Bara å handla, sen måste du ju komma upp till fjället i några dagar å hämta dem. ☝️😅❤️❄️⛷️🏔

Jag har en inplanerad resa till Trysil om ca 2v och priset lockar.. hmm :unsure: 🙄

Tillbaka
Topp