Pjäxor och flex

sbozic

Medlem
Pjäxor och flex
Hej!

Har tänkt att ta upp skidåkningen igen och har nu köpt hem ett par Salomon QST Pro 100, men som så många andar här så har jag ingen koll på vad jag ska ha i för flex. Jag väger 80 kg och är 181 cm, och i slutet på en skidvecka så vill jag inbilla mig att jag är upp sniffar på advanced nivå. Jag tycker pjäxan sitter bra men undrar om jag ska gå på en Salomon QST Pro 120 i stället? Och jag planerar att köpa Salomon QST 99 skidan men sneglar även på 92:an. Så är 100 modellen för mjuk för mina 80 kg, och "ok" skidteknik eller ska jag gå på 120 istället?

Senast ändrad:
Pjäxor och flex
Att svara exakt på din fråga är lite som att svara på frågan; Hur långt är ett rep? ;-)
Det enkla svaret är: Det beror på.
Och det beror på en mängd olika faktorer, så som åkstil, vart du vill komma med din åkning, åkdagar/säsong osv.
Vad man kan säga generellt är att ju duktigare du blir, desto mer kommer du uppskatta en hårdare pjäxa. Oftast, men inte alltid.

Vill du utvecklas i din åkning och få ut maximalt av skidan? Träna lite ben på gymmet och kanske ta några skidlektioner för att bli bättre? Sikta mot 120-flex.

Gillar du "söndagsåkning" och inte har en tanke på gym, skidskola eller "ständiga förbättringar", så funkar 100-flex.

Själv har jag 100, 130 och 140-flex på pjuxen och väljer så ofta jag kan 140-pjäxorna, då det ger överlägsen kontroll och kraftöverföring.

Pjäxor och flex
Att svara exakt på din fråga är lite som att svara på frågan; Hur långt är ett rep? ;-)
Det enkla svaret är: Det beror på.
Och det beror på en mängd olika faktorer, så som åkstil, vart du vill komma med din åkning, åkdagar/säsong osv.
Vad man kan säga generellt är att ju duktigare du blir, desto mer kommer du uppskatta en hårdare pjäxa. Oftast, men inte alltid.

Vill du utvecklas i din åkning och få ut maximalt av skidan? Träna lite ben på gymmet och kanske ta några skidlektioner för att bli bättre? Sikta mot 120-flex.

Gillar du "söndagsåkning" och inte har en tanke på gym, skidskola eller "ständiga förbättringar", så funkar 100-flex.

Själv har jag 100, 130 och 140-flex på pjuxen och väljer så ofta jag kan 140-pjäxorna, då det ger överlägsen kontroll och kraftöverföring.

Tack Daniel! Går på gym och vill bli bättre, men svårt att säga hur många åkdagar det blir. Lite där det spricker tyvärr. Tack för din input.

Tillbaka
Topp