Pjäxor och skidor som klarar topptur, puder och pist?

• Trådstartare Trådstartare NinjaHawk
  • Start datum Start datum
N

NinjaHawk

Guest
Det här med att promenera upp för en backe och sedan åka ner verkar riktigt trevligt. Men, om man ens börjar överväga det, är det någon idé att då försöka ha en och samma utrustning som klarar av såväl topptur, puder och pist eller behöver man ha dedikerad utrustning för respektive område för att inte förstöra upplevelsen?

Såg att t.ex. ATOMIC HAWX ULTRA XTD 130 TECH GW beskrivs som en "Multifunktionell pjäxa som suddar ut gränserna mellan freeride, toppturer och pist". Men när det kommer till skidor är det väl för stor skillnad? Pistskidor bör väl åtminstone vara under 80 cm i bredd medan topptur 100+cm?

Ju mer saker du vill göra med samma utrustning desto mer kompromisser kommer du få göra. Men med hawxen, shift och en skida 95-105mm kan du göra allt hyfsat bra. Du kommer dock inte vara i närheten av känslan av en <80mm pistskida och alpinpjäxor med den utrustningen. Så du måste välja åt vilket håll din huvudinriktning ska vara 🙂

Ju mer saker du vill göra med samma utrustning desto mer kompromisser kommer du få göra. Men med hawxen, shift och en skida 95-105mm kan du göra allt hyfsat bra. Du kommer dock inte vara i närheten av känslan av en <80mm pistskida och alpinpjäxor med den utrustningen. Så du måste välja åt vilket håll din huvudinriktning ska vara 🙂
Ok och vad skulle du säga är det vanligaste att göra? Att kompromissa eller ha dubbla uppsättningar för att maxxa båda aktiviteterna? :)

Åker mycket med Atomic Hawk Ultra XTD, Shift binding & Rustler 10 188cm.
Riktigt allround setup och en perfekt skida i skandinavien i mitt tycke.
Det är som herrgard skriver det finns ingen skida som är bra på allt och klokast är väl att välja någon typ inriktning, i mitt fall har jag gärna lite tyngre grejor som jag litar på när det bär av utför.
Mycket påverkar ju val av skidor.. hur bra du är, hur långt du tänkt tura, så lätt som möjligt eller ska du backcountryjibba?
Det finns alldeles för mycket att välja på huvudsaken är att du skaffar ett kitt och börjar tura sen med lite erfarenhet kommer du märka vilka egenskaper du vill åt mest troligt. ;)

Jag är efter mycket fram och tillbaka rätt nöjd med min ”allmountain”/”åka på resa med en skida”-setup:
- DPS Wailer 99 pure 3
- ATK freeraider 14
- Lange XT3

Skidan är grym i mjuk offpist och även i mjuk uppkörd eller slushig pist, bindningen lätt och stabil, aldrig tjuvlöst, pjäxorna är dämpade med bra känsla.

Detta kit funkar för allt; tura dagsturer, åka europeiskt puder, bränna pist. MEN… kitet är en kompromiss…
- skidorna är för lätta och styva för att vara kul i hårdare pist
- de är för tunga och långa för att gå på långtur med
- bindningen ger knappt någon dämpning
- pjäxorna är lite väl tunga och tröga för att vara njutbara på tur. På långtur tar jag definitivt ett annat par

Multipla uppsättningar är vägen att gå. En tur-setup, en allmountain-offpist, en pow, en pist-allmountain, en pist. Det ger 5 skidor och 2-3 par pjäxor. Fyndar man ihop på några års sikt…

Man klarar sig med 2 par pjäxor och 3 par skidor. Sedan är det naturligtvis kul med fler par skidor, men knappast nödvändigt. Köp begagnat och på säsongsrea så går det fynda. Sedan skall man ju ha plats för prylarna, men det är en helt annan sak. Ps. Då har jag inte räknat med prylar för längdskidåkning.

Det här med att promenera upp för en backe och sedan åka ner verkar riktigt trevligt. Men, om man ens börjar överväga det, är det någon idé att då försöka ha en och samma utrustning som klarar av såväl topptur, puder och pist eller behöver man ha dedikerad utrustning för respektive område för att inte förstöra upplevelsen?

Klart det går att kombinera, det beror som många redan påpekat på hur du vill åka.....och det kommer att bli en kompromiss.

Dagens hybridutrustningar har dock aldrig varit bättre, själv har alla mina skidor turegenskaper och det gäller nog nästan alla mina skidkamrater också.

Lika bra att gå på tur med som en dedikerad utrustning?......nej! Roligare att åka nedför med än en dedikerad turutrustning?....ja!

Jag tillhör kategorin som tycker att en stor del av turandet är att hitta bra snö och då vill jag ha skidor som pallar det i bredd. Dessutom har jag aldrig kommit överens med tech-bindningar, det är helt enkelt ingenting för mig.

Skidor 100-110mm, pjäxor med gåläge, hybridbindning, hudar i ryggsäcken och teleskopstavar är mitt recept.

//R

Jag var uppe på 3 par skidor men är nu nere på bara två par. Egentligen skulle jag kunna klara mig ganska bra på bara ett par.

Pjäxor - Salomon Mtn Lab - Funkar finfint att bränna pist med för min del. Jag är dock medveten om att många behöver mycket styvare osv men de räcker gott och väl för mina 80 kilo och 188 cm. Visst finns det de som kör hårdare men jag kör iaf fortare osv än snittet i valfri backe. Samtidigt väger de ca 1500g/st. Det är ju en rejäl besparing jämfört med klassiska pistpjäxor och varje ytterligare viktbesparing neråt börjar bli "dyr" i prestanda utför.

Skidor - Extrem Fusion 95 Carbon - Funkar suveränt i normal pist. Visst, du får inte raceprestanda men för oss som inte tävlat i alpint som unga och försöker återuppliva ungdomen i nypreppade pister så funkar de utmärkt. De väger också bara 1700g ungefär i 186-längd så för turande funkar det alldeles utmärkt. Det är ju tex ett halvkilo lättare än mina gamla Enforcer 93or, som jag snvända som alltiallo. Sen är 95mm kanske i minsta laget om du ska åka stora puderåk i alperna/Japan osv och det är därför jag även behåller ett par gamla Moment Bibby Pro med 118-midja. Jag inser dock att Extrem-skidorna kommer användas 80-90% av tiden. Så om jag inte redan hade haft Bibbysarna hade jag nog kanske köpt ett par Fusion 105 istället för att ha en enda skida. 105 är dock i bredaste laget för att tura.

Bindningar - Shift och ATK Crest - Här blir det mer komplicerat. Ska du bara ha en bindning till den där alltiallo-skidan? Köp ett par Shift. Som t.ex. @Emilk säger här ovan så kommer du höra en hel del säga att du kan åka runt på en ren techbindning och bränna pist också. Jag skulle dock inte göra det. Även om de mycket väl kan ha rätt när de säger att de aldrig tjuvlöst så beror det sannolikt på att de åker runt med bindningen för högt ställd. Så de kan mycket väl ha rätt i att den aldrig tjuvlöst men de kan inte säga att den hade löst ut om den hade behövt, för det vet de inte förrän det misslyckats och deras knä är av. Av rent fysikaliska skäl så saknar techbindingen horisontell elasticitet och det vill iaf jag ha när jag ska bränna pist. Personligen valde jag att komplettera med en ren tech-bindning som ATK Crest för de riktiga turerna. Det handlar om nästan ett halvkilo per fot i viktskillnad. Och det gör förstås skillnad om du ska gå en heldag med 1000fhm. Ska du använda två olika bindningar på samma skida så måste du roa dig med att installera inserts. Det har jag gjort och tack vare det så kan jag använda samma skida (Extrem-skidan) med Shift till vardags för piståkning, vardaglig offpist osv men sen dra på Crest och använda skidan som en ren turskida på längre långturer. Jag hade förstås kunnat använda en vanlig bindning istället för Shiften eftersom jag har Crest som komplement men på det här sättet kan jag ändå göra enklare turer med Shift utan att behöva ta med Cresten på resor där långturer inte kommer ske. Och jag kan även tura lite med mina Bibbys genom att använda shiften där också. Inserts ger också fördelen nämligen att jag använder samma Shiftbindning på bibbysarna också. Och det går smidigt att ta med bägge paren på resor.

Jag har på grund av utrymmesskäl i takboxen (familjens övriga snowboards tar mkt plats 😄) landat i att ha en uppsättning till allt som du beskriver ovan.

Klart det alltid finns något som skulle vara mer optimalt utifrån olika förhållanden men bortser man från ren is eller väldigt mkt snö har jag aldrig tänkt att jag har haft tråkigt eller att det inte funkat.

Har ett par Atomic Hawx Ultra XTD 120 och ett par Rustler 9 monterade med en Duke PT 16. Går inga längre turer och prioriterar egenskaperna utför framför vikt.

Alla pjäxtillverkare har idag någon variant av hybridpjäxa likt Atomics XTD. Det i kombination med en skida runt 95-100mm i midja där tillverkaren prioriterat egenskaper som gör dom funkar bra även i pist, monterade med Duke eller Shift är väl ett bra alternativ om du väljer en set up för allt

Har Atomic Hawx Ultra XTD + Salomon Shift + Salomon QST 92 (176 cm). Tungt på långtur men jag är också typ 90% i pist med dessa och då funkar detta fantastiskt bra. Ja, naturligtvis fungerar detta även bra på fjället när det går utför, det är ju stabila grejer och QST är lättåkta och så fina både på sladd och skär i normalt före (inte is). Föredrar lite smalare skidor som dessa eftersom de är snabbare kant till kant.

En utrustning blir alltid en kompromiss som många redan skrivit, men är fullt nöjd med denna för mina behov förutom då man går långt uppför, då hade man önskat lite lättare utrustning förstås. Jag är 177 cm och väger typ 73.

Kör salomon QST 106 med shift, teleskopstavar och K2 mindbender 130 till allt. Även längre högalpina turer.
Är jag snabbast upp? Nej knappast, men jag är inte sist ner i alla fall ;)
Så det är klart att det går med en utrustning men allt är som sagt en kompromiss.

PS.
Kom på att det inte är helt sant, jag har ett par völkl three också, även dom turar jag med ibland.
DS.

//R

Tillbaka
Topp