Pjäxor Salomon X PRO 120 alt Salomon Quest PRO 130

Pontus82

Ny medlem
Hej, jag är en medelgod skidåkare med nyinköpta skidor för året. Ett par K2 AMP Rictor 90 XTI (184)
Jag kör på ett par 6-7år gamla Rossignol pistpjäxor som jag inte vet namnet på just nu. I vilket fall så gör dem grymt ont i fötterna och skenbenen då jag tror stoppningen är utsliten i inneskon. (Jag har relativt breda fötter och kräver åtminstone en 100 läst.

Jag väger 96 stadiga kg och önskar en skön pjäxa som jag ändå kan "kötta på" i när tillfälle ges för skidåkning utan småbarn. Men prioritet är ändå komfort då jag för det mesta åker med mina barn som håller på att lära sig. (Får kanske 1 vecka om året med fokus på egen skidåkning.)

Jag har provat en mängd pjäxor av olika fabrikat men fastnat för två olika modeller som jag nu väljer emellan. Salomon X PRO 120 http://www.salomon.com/se/product/x-pro-120.html alt Quest PRO 130 http://www.salomon.com/se/product/quest-pro-130.html

Min förhoppning är att någon av er inbitna skidåkare kan reda ut skillnaderna och göra mitt val av pjäxa lite lättare. Salomon X PRO 120 sitter riktigt skönt och känns för mig mer som en traditionell pistpjäxa fast betydligt mer komfortabel. Ett givet val trodde jag innan jag provade Quest PRO 110. Jag har inte provat 130 flexen utan endast Quest PRO 110 och det är nog den skönaste pjäxan jag satt på foten. Problemet är bara att 110 känns alldeles för soft i flexen. Säljaren i butiken rekommenderade mig att köpa 130 flexen utan att prova då den inte skall skilja sig något med 110 modellen bortsett från just flexstyvheten.

Min fråga är vilken av dessa modeller ni tror jag får ut mest av?

Tacksam för alla svar jag kan få! :)

"sitter riktigt skönt" redan i butik är en varningsklocka...

Hur ofta åker du skidor? Vad har du för strumpa?
Vad är det för sula i de gamla pjäxorna? Hur många åkdagar har du fått ut av dom?

Quest är väl en pjäxa med gåläge? Behöver du det om du bara åker pist?
Åkte jag bara pist skulle jag skippa gåläget om det fanns alternativ med lika bra passform.

Snowgod: Ja, man kanske inte ska lita på hur de känns i butiken. Men då jag inte har någon möjlighet att prova pjäxorna i pisten innan köp så har jag inget annat att gå på.

Jag åker skidor ca: 2-3veckor sammanlagt per säsong. Jag använder en tunn skidstrumpa inköpt för något år sedan. Angående gåläget i Quest PRO 130 så hade det varit skönt att kunna gå bekvämt i dem när man hjälper barnen i backen. Jag tänkte att Quest Pro 130 skulle kunna vara hyfsat bra av två världar dvs att den är bekväm att gå och röra sig i utan skidor samt en helt ok pistpjäxa när väl skidorna är på? :)

Salomon X PRO 120 satt som sagt som gjuten på fötterna men kändes betydligt mer som en traditionell pistpjäxa.
Det kanske oavsett är dumt att köpa en pjäxa som man inte provat? Jag har mer beslutsångest nu än någonsin. Jag måste slå till i veckan så tacksam för mer feedback! :)

OK, jag tycker du kan räkna bort Quest Pro-pjäxan. Man har inte särskilt mycket glädje av gåläget om det bara ska användas i barnbacken. Sedan tycker jag du ska gå till butiken och verkligen se till att storleken stämmer. Hur gör man det då?

1. Mät foten. Är foten 285mm så ska storleken vara 28.5, ligger man mitt i mellan storlekar så ska man alltid försöka få till den i storleken mindre. '

2. Shell-check/fit. När du sedan kommit fram till vilken storlek som är du så stoppar man den nakna foten ner i skalet. Här är det mycket enklare om man har ett tränat öga, men det är ändå ganska tydligt om det är ens egen fot som är där i. Ligger foten emot på någon punkt? Vanliga ställen är strax bakom lilltån, fotknölar, stortåleden och här.
Ligger det inte emot någonstans så kan det vara läge att undersöka om pjäxan har för mycket volym. Det får max vara några millimeter mellan foten och pjäxskalet. Om det nu är så att det är för mycket volym så är det bara att börja om, testa en annan pjäxa.

Senast ändrad:
Bootfitta: Tack för ditt svar. Jag får nog medge att Quest pjäxan kändes för stor volymmässigt. Däremot tror jag att jag hittat min storlek då stortån går i fram innan jag spänt pjäxan ordentligt. Jag trodde tidigare att jag hade 28,5 men 27,5 fungerar utmärkt med pjäxan åtspänd.

Vad tror du om X PRO 120? Den satt kanon bra redan ur kartongen. Tror du pjäxan passar bra ihop med mina skidor: K2 AMP Rictor 90 XTI?

Jag åker nog ner och köper X PRO 120 imorgon bitti. :)

X Pro och Quest Pro är samma läst, Quest har bara begåvats med turvänliga aspekter såsom gåläge, tätning i framfoten, färre spännen och greppigare sula. För att få en annan passform bör du prova någon Max-sko (X Max, Quest Max) för att bredda din referensram lite...

Pontus82 sa:
Snowgod: Ja, man kanske inte ska lita på hur de känns i butiken. Men då jag inte har någon möjlighet att prova pjäxorna i pisten innan köp så har jag inget annat att gå på.
Min erfarenhet är att det ska kännas äckligt trångt i början, dock ska man vara uppmärksam på tryckpunkter.
Bootfitta ger utmärkta råd.
Att mäta foten och prova ut ett skal först,som nämnts tidigare, ser jag som en självklarhet, annars bör du uppsöka en bättre butik. Det är svårt att hitta rätt pjäxa men kunnig hjälp i butiken gör det mycket lättare.

Ska man krypa runt med barn halva dagarna kanske det kan motivera bekvämligheter som gåläge och gummisula. Då får man även acceptera att det är en kompromiss och man kanske inte får en optimal pjäxa (men det behöver inte bli så).

Nu har jag inhandlat ett par X Pro 120. Jag hoppas att jag inte köpt pjäxor med för styv flex. :)
Tack för hjälpen alla!!

Skulle aldrig köpa ett par pjäxor på nätet utan att veta till 100% att den funkar. Dom kronorna du tjänar in får du förmodligen lägga ut på att fixa till dom ändå.
Framförallt om du vet med dig att du har hög och bred läst så finns ju chansen att det behöver lästas.

Men det är bara jag :)

Köpte ett par X PRO 120 till den här säsongen på nätet och gick till XXL som värmde både skalet och inneskon. Kostade 199 kr, sjukt trevlig personal för övrigt (XXL Norrköping)

Senast ändrad:
SebRingeby sa:
Skulle aldrig köpa ett par pjäxor på nätet utan att veta till 100% att den funkar. Dom kronorna du tjänar in får du förmodligen lägga ut på att fixa till dom ändå.
Framförallt om du vet med dig att du har hög och bred läst så finns ju chansen att det behöver lästas.

Men det är bara jag :)
Spontant håller jag ju med dig, men dessa verkar lovande då de har en bred läst och ett skal som formas efter upphettning, det är därför jag börjar tänka i dessa banor. Har fått tidigare pjäxor lästade upprepade ggr av alpingaraget, utan att det blivit särskilt bra, så en bootfitter är heller ingen garanti för att det blir bra... Pjäxmodellens grundläggande passform och möjlighet till omformning känns minst lika viktigt. Om det dessutom går att göra själv... Slutligen är tillgängligheten på rätt pjäxa i rätt storlek begränsad även på en stor välrenomerad lokal försäljare. Hmm ska försöka prova ett par i butik om det går att hitta pjäxor i samma modellserie i rätt storlek...

Har du aldrig testat pjäxorna skulle jag inte köpa online. Dock så köpte jag just Quest Pro 130 på nätet, utan att ha testat dem innan. DOCK, så hade jag åkt tre säsonger med X-Pro 110 innan och visste att lästen skulle passa mig. Och det blev helt perfekt - gick ner en storlek och var sjukt tight till en början, sen har jag lagt i sulor, varmformat dem, tryckt på en punkt på sidan. Men det är fantastiskt sköna pjäxor - för mina fötter (har väldigt breda fötter)!

Jag skulle dock inte värma själv hemma - vissa saker kan gå fel vad jag förstått. Inte ens säkert att värma är rätt, sitter de bra men trycker på en punkt är det bättre att trycka just där.

Senast ändrad:
Korsbandet sa:
Vågar man köpa dessa och värma/forma själv?

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/boots/ski-boots/quest-pro-130.html

Skalet skall värmas till 200 grader formas och sedan kylas, är väl knappast raketforskning detta utan borde man i min värld kunna klara själv. Eller?

(Har hög och bred läst, bredden börjar väldigt tidigt...)
Du har nog hört fel om gradtalet, det ska vara 120 grader i 10 min. Kör du med 200 grader slutar det nog med en liten plastklump i ugnen, rekommenderar den här videon:

Har avverkat 2 par X Max 120 och "bakat" själv och det har blivit perfekt. Tidigare åkte jag med en Conformable formsprutad innersko till. Med den uppgraderade innerskon i årets modell (2015/2016) sitter foten lika bra som med Conformablen. Har bara lovord för X Max som skiljer sig från X Pro genom en smalare läst.

Tillbaka
Topp