Pjäxor som handbagage ?

Ruben

Medlem
Pjäxor som handbagage ?
Tjena. Är det någon som vet vad som gäller med pjäxor som handbagage.

Jag o polarn ska åka med Langely i vinter. När jag beställde resan frågade jag om jag kunde ta med pjäxorna och hjälmen som handbagage. Svaret var ja. Men vis av erfarenhet så frågade jag är du riktigt säker på det och svaret blev ja igen.

Langely chartrar ju flyg från SAS och dom har ju då andra vikt regler på bagage/handbagage
15kg +5kg istället för, tror SAS har 20kg + 7kg.

Problemet är ju att pjäx/hjälm ryggan väger strax över 7kg. Inte heller håller det måttena som en handbagage ska heller. Vad det måttet är nu igen 85-40-24 eller något sådant.

Ringde SAS, det var ok med pjäxor som handbagage så länge väskan håll måttena och vikten

Men det gör den ju inte sa jag, nä då får du checka in det då. 120 euro skulle dom ha för ett extra bagage ??

Problemet är ju alltså Langely säger det ok. SAS säger det är ok, så länge mått och vikt stämmer. Och det gör det ju fan inte. Ska jag checka in pjäxorna och hjälm plus väskans vikt så har jag 4kg kvar till 15kg + 5kg handbagage.

Det kan ju gå, men det är ju lite mer än pjäxor och hjälm som ska med.

Så frågan är, är det någon här som har åkt med Langely och tagit med pjäx/hjälm väskan som handbagage ?? Och det har gått bra.
Vill ju fan inte stå där på flygplatsen sen och packa om eller få betala för ett bagage till a 120 euro.

Pjäxor som handbagage ?
Själv packade jag en handbagage väska á 60 liter, i den hade jag kunnat ha 2 par pjäxor och ärligt talat så känns det faktiskt som att de rent ut sagt skiter i det mer nu än förr

(minst 15 kg)

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Hänger inte med i alla siffror och + och grejer men kör pjäxorna på axeln eller fastspända i ryggsäcken och samma med hjälmen bara. Som jag förstår det menar du en pjäxbag? Säger dom att du har för mycket så sätter du på dig pjäxorna och hjälmen ;) Skor och huvudbonad får man ha på flyg.

Dessutom låter 120 euro som hittepå från Sas. 400 kr betalade jag för att checka in skidbagage med dom från ARN-CHICAGO-CALGARY. Då är det alltså en skidväska och tillhörande skidbag.

Pjäxor som handbagage ?
Verkar som du rör ihop det en jäkla massa.

Först och främst, ifall du frågar: "Får jag ta pjäxorna som handbagage" och dom svarar "ja, det får du. Bara måtten är ok". Så kan du ju inte komma och säga sen att dom inte sagt till dig? Vissa kanske har pjäxor som klarar mått/vikt! Om du inte gör det, ja då får du inte ta med dom... Vad är det svåra att förstå i det?

Och är du osäker på mått och grejer så brukar det lättaste vara att kika vad som står på hemsidan. För då kan man alltid ha det som referens när du ringer dom. Har flera gånger fått tjöts på lufthansa för att få med mina skidor gratis som det står på deras hemsida att man får.

Pjäxor som handbagage ?
Det finns en pjäxbag från NorthFace som håller "rätt" mått för detta, rymmer pjäxor, hjälm, ryggskydd... (kanske googles och handskar oxå). Riktigt nöjd med den då man har den som ryggsäck (på flygplatsen) så händerna är fria.

Pjäxor som handbagage ?
Magngan sa:
Det finns en pjäxbag från NorthFace som håller "rätt" mått för detta, rymmer pjäxor, hjälm, ryggskydd... (kanske googles och handskar oxå). Riktigt nöjd med den då man har den som ryggsäck (på flygplatsen) så händerna är fria.
Tja Magngan!
Har letat efter en sån! Vad heter pjäxbagen (beteckning, etc) Var köpte du den? Webshop?
Mvh
/Ace_DG

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Denna kan kanske vara något http://sportwizz.com/ bagen heter BOOTWIZZ1

Enligt lev så har inte något flygbolag nekat ännu (beroende på hur man packar så klart).

SAS säger följande på sin hemsida "55 x 40 x 23 cm och inte väga mer än 8kg"

Men bagen är ju mjuk dvs fyller man den inte fullt så kan man ju trycka ihop det lite.

Och jag arbetar inte som säljare eller på annat sätt vinner fördelar på att föreslå denna (har beställt en själv).

Pjäxor som handbagage ?
När jag har flugit med SAS (både reguljärt och chartrat) har jag upprepade gånger haft min fullpackade rygga med dator, systemkamera, flera extra objektiv, diverse sladdar och skit, två externa hårddiskar och alla "standard handbagagegrejor" typ mobil osv. Pjäxorna har jag haft i handen, och inget har sagt något.
Pjäxor plus ryggsäck vägde lätt över 15 kilo tillsammans. Min erfarenhet är att så länge man inte kastar tveksamma blickar på personalen utan ger ifrån sig en känsla av att "jag vet att det här är okej", så säger dom ingenting om lösa pjäxor.

(Hjälmen brukar jag f.ö. lägga mitt i den incheckade packningen, inbäddad i kläder.. känns som att den blir mindre utsatt för slag och stötar där än på en skumpig handbagagehylla..)

Pjäxor som handbagage ?
Heddious sa:
När jag har flugit med SAS (både reguljärt och chartrat) har jag upprepade gånger haft min fullpackade rygga med dator, systemkamera, flera extra objektiv, diverse sladdar och skit, två externa hårddiskar och alla "standard handbagagegrejor" typ mobil osv. Pjäxorna har jag haft i handen, och inget har sagt något.
Pjäxor plus ryggsäck vägde lätt över 15 kilo tillsammans. Min erfarenhet är att så länge man inte kastar tveksamma blickar på personalen utan ger ifrån sig en känsla av att "jag vet att det här är okej", så säger dom ingenting om lösa pjäxor.

(Hjälmen brukar jag f.ö. lägga mitt i den incheckade packningen, inbäddad i kläder.. känns som att den blir mindre utsatt för slag och stötar där än på en skumpig handbagagehylla..)
Enig med dig där Hedda. Alltid haft pjäxorna i handen. Handbaget har man kameran, datorn med annat i...

Pjäxor som handbagage ?
Som vissa andra säger.
Packa en väska med allt du behöver som handbagage och sen knäpper du fast hjälmen på den och tar pjäxorna i handen.
Sist jag åkte till USA så packade jag min väska med ett par av mina pjäxor, 2 par goggles, 4 par strumpor + lite små andra grejer som vägde en del och hjälmen på väskan o nästa par pjäxor i handen. Det var inga problem!

Pjäxor som handbagage ?
Jag har fått backning på för tungt handbagage på SAS ca 12kg vägde det och måtten var ok. Den fick checkas in. Men det är nog den enda gången jag varit med om det. Tror man skall ha rätt otur för att råka ut för det, tror inte dom bråkar om 7kg, möjligen om måtten om du har riktigt otur.

Pjäxor som handbagage ?
Att spela dum har tagit många långt. Ta namnet på personen från Langley som lovat dig. ta dem i handen . sen bara flyg!

Pjäxor som handbagage ?
Det är lite ironiskt egentligen. Har sett några stycken få packa om, pga av vikt/mått. Men kommer man bara igenom där så får man helt plötsligt köpa en jävla massa sprit och godis på taxfree... Känns random

Pjäxor som handbagage ?
Hmmm... Det varierar oerhört mycket vad FÅR och vad man KAN kan ta som handbagage.
SAS har i stort sett aldrig ifrågasatt handbagaget, trots regler på mått si & så. Oftast gäller dock att man får ha ett (1 st) handbagage. Först på senare tid har man börjat väga handbagage (...och lagg!; parantes) men jag har inte sett någon fått betala extra för för tungt handbagage. Däremot har folk blivit anodade att checka in väskan...

Jaha... Men en typisk businessmänniska på flyget kan ha dragväska, datorväska/portfölj, plastkasse med förutsägbart innehåll OCH en stor jevvla orkidé till lilla frugan. Summa 4(!) handbagage och ingen säger ett skit!

Glada skidåkare har ibland fortfarande pjucken runt halsen, ihopsatta i spännbandet, hyfsat stor rygga med hjälmen utanpå, etc etc. 3 handbagage och ingen säger nåt.

Man blir f-n inte klok på det här! Man säger max 1 handbagage men skiter i resten...

Man vill gärna ha pjucken plus ett i princip komplett kit i handbagaget om det går. Speciellt om man har ett antal byten av flyg (=större risk för borttappat bagage). Själv har jag på senare år haft skidkläder och hjälm i handbagaget medan pjucken går i det incheckade. Man har en chans att komma ut på berget nån dag i a f med hyrda grejor tills resten kommer.

Läser vidare med intresse...

Eder,
Ace DG

Pjäxor som handbagage ?
Om man inte har ett uppenbart överdimensionerat handbagage så brukar det i regel gå bra. Handbagage vägs mycket sällan så se stark ut så går det vägen viktmässigt. Har endast en gång blivit nekad att ta med pjäxorna som handbagage och det var med RyanAir utanför Paris. Det var inte i incheckningen men väl i säkerhetskontrollen det sket sig. Tydligen sågs pjucken som ett tillhygge kraftigt nog att ta över planet med. :D Fick gå tillbaka och checka in pjucken. Kostnadsfritt vilket måste anses som en prestation när det gäller RyanAir.

Annars så får man ju med de flesta bolag skicka en pjäxbag tillsammans med skidorna vilket löser problemet med undantag för risken att de slarvas bort.

Pjäxor som handbagage ?
Om anledningen till att ta pjäxorna som handbagage är att vara säker på att dom kommer fram kan man ta innerskorna i handbagaget och packa ner skalen i det incheckade. Skulle det krångla med att grejorna inte kommer fram kan man hyra( och kanske får tillbaks ersättning) lika pjäxor på orten och använda sina egna innerskor.

Pjäxor som handbagage ?
Flög till och hem från Genevé förra säsongen med pjäxor över axlarna och hjälm fastspänd på ryggsäcken. Hade lätt kunnat dra på snowboardboots på fötterna och ryggskyddet på ryggen utan problem. Gränsen går nog någonstans mellan lavinsond och isyxa. Easyjet, och det funkade helt smärtfritt. Se inte allmänt dodgy ut och gå runt och se ut som "shit, funkar verkligen detta?!" så är det lugnt.

Och just angående Langley så är det väl bara att ta namnet på personen(säljaren) som sade att de var okej, sen om det blir strul så refererar du till denne. Även ifall flygpersonalen får dig att betala så kan du i efterhand kontakta företaget med ditt kvitto(!) och be dem betala det då de tidigare lovat att det var okej. Om det blir strul med det, konsumentverk och flip shits. Få det skriftligt av säljaren bara ifall du vill täcka alla baser

Pjäxor som handbagage ?
RBahr sa:
Om anledningen till att ta pjäxorna som handbagage är att vara säker på att dom kommer fram kan man ta innerskorna i handbagaget och packa ner skalen i det incheckade. Skulle det krångla med att grejorna inte kommer fram kan man hyra( och kanske får tillbaks ersättning) lika pjäxor på orten och använda sina egna innerskor.
smart tänkt, om det inte vore så att pjäxorna man har inte tillverkas längre och dessutom var extremt ovanliga i den storleken.

Pjäxor som handbagage ?
Tackar för tips. Har ju flugit förr med skidgrejjorna men aldrig med ett charterplan förut som har så lite vikt på bagage.

När man åkt förut så har det ju varit +20 på incheckat bagage + handbagage och då är det ju lugnt och få med sig allt.

Problemet är ju att Langely sa att det var ok att ta med pjäxbag+ hjälm som handbagage. När jag sa att den inte håller SAS mått och vikt krav. Frågade hon jag pratade om det ändå var ok och det var det.

Medans SAS sa att det var ok om jag höll mig innom mått och vikt. Alltså skiljer sig budskapen från båda här.

För jag menar SAS är ju den som checkar in mig på flygplatsen. Inte Langely

Skit samma ,om det är som ni säger så kör jag rygga plus pjäxor över axeln.

Tackar för inputs. Ruben

Alltså helt skilda meningar på dom två operatörerna

Pjäxor som handbagage ?
Reglerna är som ngn skrev tydliga för respektive flygbolag men de kanske inte alltid tillämpas. Var dock säker på att om planet är helt fullt och man bestämmer sig för att följa reglerna till punkt och pricka så gör man det. Då måste man ha reglerna printade för att kunna ta en diskussion. Och det är här det kan bli intressant. Flyger man direktplan så gäller det flygbolagets regler. Är det charter så måste man läsa (och printa) både charterbolagets och flygbolagets regler.

Flyger man flera delsträckor med olika bolag, och ibland codesharing, så måste man läsa ALLA bolags regler. Ibland gäller det bolaget som man köpt biljetten av (t.ex. Lufthansa) trots att först sträckan är codeshare med SAS. Ibland kan det vara första sträckans riktiga bolag (SAS i detta fall) som gäller hela vägen. Läs och skriv ut.

Köp en resevåg på Clas Ohlsson för 99 kr och väg. Transatlantiska flighter kan kosta 100 USD extra per kilo.

Man väger alltid incheckat bagage men ytterst sällan handbagage.

Jag flög Lufthansa till Indien (Gulmarg) med ett par supertunga Rhino Chaser utan avgift. Incheckat bagage max 23 kg. Handbagage i rätt storlek med allt tungt (pjäxor, sändare, PC, laddare etc) vägde 15 kilo tror jag men det vägs inte. En PC-väska av den lite större modellen samt rätt mycket kläder på kroppen. Det går.

Men läs och skriv ut. Och läs allt det finstilta och lita inte på vad någon säger. Reglerna ändras numera ganska ofta och det som fungerade för din polare för att incheckningspersonalen var snäll behöver inte fungera för dig.

Pjäxor som handbagage ?
Både Lange- och North Face-väskan verkar väldigt intressanta.
TNFen har ju inga mellanväggar, kan det vara en nackdel (lätt att den blir lite bullig)?
Har för mig att jag sett en liknande - fast med mellanväggar - från Salomon, men nu hittar jag bara en som mer liknar sportwizz-väskan. Nån som vet nåt?

Pjäxor som handbagage ?
Heddious sa:
Har du sett hur de hanterat bagaget när de packar? Välj en plats långt bak i planet (oftast till höger) och ta det lugnt vid avstigning så får du se. Mina Rimowa-resväskor i flygplansaluminium är rejält buckliga efter att ha varit incheckade ett par gånger. En väns Duke-bindningar spräcktes/knäcktes när vi flög till Alaska för några år sen - och det är ju ändå specialbagage. Om en hjälm inte tål skumpet i handbagagehyllan är den nog inte så lämplig för skidåkning inkl liftpinnar i huvudet, ducka under grenar för sent, folk som bär skidorna på axeln och inte ser sig för när de vänder sig om osv.

Pjäxor som handbagage ?
1. Visa inte handbagaget när du checkar in. Om du inte kroknar under det när du bär ombord det vid utgången kommer ingen fråga vad det väger.

2. Normalt handbagage är faktiskt två delar: en handbagageväska med måtten OP nämnde samt liten handväska/portfölj eller liknande som rymmer typ dator och en pärm eller så.

Pjäxor som handbagage ?
Dekadent sa:
Flög till och hem från Genevé förra säsongen med pjäxor över axlarna och hjälm fastspänd på ryggsäcken. Hade lätt kunnat dra på snowboardboots på fötterna och ryggskyddet på ryggen utan problem. Gränsen går nog någonstans mellan lavinsond och isyxa. Easyjet, och det funkade helt smärtfritt. Se inte allmänt dodgy ut och gå runt och se ut som "shit, funkar verkligen detta?!" så är det lugnt.
Jag fick med mig isyxa och spade, efter protester, i Wien (jag passerade Genève på samma resa, där sa de ingenting alls), men då hade jag en sex timmars transfer så jag hade tid att tjafsa. Bad helt enkelt att få tala med vederbörandes befäl och att denne skulle ta med sig ett dokument som beskrev att det var förbjudet med yxa och spade. Efter en kvart kom de tillbaka och släppte igenom mig.

Pjäxor som handbagage ?
la_grave sa:
Heddious sa:
Har du sett hur de hanterat bagaget när de packar? Välj en plats långt bak i planet (oftast till höger) och ta det lugnt vid avstigning så får du se. Mina Rimowa-resväskor i flygplansaluminium är rejält buckliga efter att ha varit incheckade ett par gånger. En väns Duke-bindningar spräcktes/knäcktes när vi flög till Alaska för några år sen - och det är ju ändå specialbagage. Om en hjälm inte tål skumpet i handbagagehyllan är den nog inte så lämplig för skidåkning inkl liftpinnar i huvudet, ducka under grenar för sent, folk som bär skidorna på axeln och inte ser sig för när de vänder sig om osv.
= ...i mitten av...

Pjäxor som handbagage ?
Med langley brukar vi boka till skidfrakt för ca 300:- genom Langley.
Då kan du köra ett fullt normalt incheckat bagage med ca 15 kg och lägga i pjäxor, spade, sond, kläder mm.
Totalt får du då med 1 incheckat bagage, handbagage och skidor.
Känns ganska smidigt till en relativt liten peng

Pjäxor som handbagage ?
la_grave sa:
Dekadent sa:
Jag fick med mig isyxa och spade, efter protester, i Wien (jag passerade Genève på samma resa, där sa de ingenting alls), men då hade jag en sex timmars transfer så jag hade tid att tjafsa. Bad helt enkelt att få tala med vederbörandes befäl och att denne skulle ta med sig ett dokument som beskrev att det var förbjudet med yxa och spade. Efter en kvart kom de tillbaka och släppte igenom mig.
Alltså isyxa i handbagaget? Det är ju(ur en ren säkerhetsvinkel) helt sjukt.

Pjäxor som handbagage ?
Dekadent sa:
la_grave sa:
Dekadent sa:
äh vadå, det är ju ingen nagelklippare, de lär ju vara helt livsfarliga med tanke på hur förbjudna de är...

Pjäxor som handbagage ?
Hej.

Skriver i egenskap av representant fr Sportwizz då jag sett att en väska från oss blivit omnämnd i tråden.
Först och främst vill jag bara konstatera följande.
Om man ska följa restriktionerna till 100% finns det ingen väska idag på marknanden som har måtten som krävs för att få plats med pjäxor, hjälm och ryggskydd. Det problematiska brukar vara hjälm och pjäxor i samma väska då hårdplast inte går att komprimera.
Ett visst lågprisbolag har en liten låda där man ska kunna köra ner sin väska i för att se om den är tillåten.

SAS och flertalet övriga bolag har följande regler för handbabage:
Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 20 cm
Vikt: 8 kg.

Väskan från Sportwizz följer de här måtten ganska bra, förutsatt att man vänder på väskan och att man inte packar ner hjälmen. Vi rekomenderar att man fyller upp väskan med skidkläder istället för hjälm vid flygresor. I annat fall kan man ha hjälmen fastspänd utanför väskan...

Bootwizz 1, har varit med på flyg såsom; SAS, Luftansa, Am Airlines, KLM, Braathens, Swiss, och Norweigan utan några som helst problem. Syftet med Bootwizz 1 var att i första hand skapa en väska man inte behöver checka in vid flygresor. Vi testade Bootwizz 1 vid flertalet tillfällen innan fullskalig tillverkning.

Mvh

Gustaf/ Sportwizz

Pjäxor som handbagage ?
Inför incheckningen kan det vara bra att medtaga typ av blomster, det brukar vissa uppskatta. Särskilt de blonda med mycket läppstift. Även silkeslena karlar med bling i öronen kan uppskatta en sådan gest. Men det ska vara färsk blomster, inget av plast.

Vanligt folk i personalen får man snabb-läsa och dilla om fotboll eller något sånt så brukar det gå bra. Typ Skara Sommarland och den goa lättjan...

Men hos väldigt unga/väldigt gamla och sura (på något sätt otacksamma, oftast) kvinnor kan man dock stöta på patrull. Så de får man bearbeta lite mer, vara lite lömsk med. Prova med uttryck som att man är så jävla less på vädret, taxi-bögen var svett-dyr/hasch-tomte eller något om att alla andra runtikring på flygplatsen förutom Hon verkar ha piss i huvudet. Då brukar det funka att även hos dessa få med en elefant ombord :) Mycket nöje, men framförallt: Go´tur

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Haft väldigt lite problem med SAS när det gäller handbagage. Kör alltid en full pjäxbag(den från stadium) med pjäxor hjälm goggles nåra underställ och lite sockar nerpressade i pjäxorna. Utöver pjäxbagen så har jag alltid en ryggsäck med dator kamera och diverse små grejer. Aldrig haft några som helst problem

Pjäxor som handbagage ?
Dekadent sa:
la_grave sa:
Dekadent sa:
Nja, skulle det komma en spökplump med kniv på planet och onda avsikter skulle ju jag, som aldrig haft någon tanke på att kapa plan, kunnat ingripa…

Pjäxor som handbagage ?
SPORTWIZZ sa:
Hej.

Skriver i egenskap av representant fr Sportwizz då jag sett att en väska från oss blivit omnämnd i tråden.
Först och främst vill jag bara konstatera följande.
Om man ska följa restriktionerna till 100% finns det ingen väska idag på marknanden som har måtten som krävs för att få plats med pjäxor, hjälm och ryggskydd. Det problematiska brukar vara hjälm och pjäxor i samma väska då hårdplast inte går att komprimera.
Ett visst lågprisbolag har en liten låda där man ska kunna köra ner sin väska i för att se om den är tillåten.

SAS och flertalet övriga bolag har följande regler för handbabage:
Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 20 cm
Vikt: 8 kg.

Väskan från Sportwizz följer de här måtten ganska bra, förutsatt att man vänder på väskan och att man inte packar ner hjälmen. Vi rekomenderar att man fyller upp väskan med skidkläder istället för hjälm vid flygresor. I annat fall kan man ha hjälmen fastspänd utanför väskan...

Bootwizz 1, har varit med på flyg såsom; SAS, Luftansa, Am Airlines, KLM, Braathens, Swiss, och Norweigan utan några som helst problem. Syftet med Bootwizz 1 var att i första hand skapa en väska man inte behöver checka in vid flygresor. Vi testade Bootwizz 1 vid flertalet tillfällen innan fullskalig tillverkning.

Mvh

Gustaf/ Sportwizz
Jag flög med klättehjälm förra helgen löst i handen.

Pjäxor som handbagage ?
Om det nu gäller att få med sig så mycket bagage som möjligt i kabinen ... någon som testat med hjälm och pjäxor på? ;-)

/MM

Pjäxor som handbagage ?
Inte hjälm, men med pjäxor har jag klivit ombord flera gånger. Inga problem alls, ett par skor i handbagaget att byta om till i luften så är det klart.

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Beställde Lange-väskan.
* Mellanväggen har blixtlås, så det går att göra ett stort fack av väskan.
* Lätt att stuva undan ryggsäcksremmarna om man vill ha den som axelväska.
* Ingen vaddering mot ryggen.

Oprövat är jag sådär nöjd.

Pjäxor som handbagage ?
Handbaggage är ju sjukt onoga. Har aldrig blivit nekad pjäxor i kabinen, i värsta fall får du bara ta på dig dom. Om du kollar på hur mycket handbaggage vanligt folk brukar ha med sig på sina chartersemestrar så kan du vara lugn med ett par pjäxor och en ryggsäck.

Tillbaka
Topp