Pjäxor till både alpin- och techbindning - bra/sämre?

ricric

Ny medlem
Hej,

Ska köpa mig nya pjäxor. Funderar lite kring en pjäxa som passar mina topptursskidor och puderskidor. Kompromissar man på något när man väljer en sådan pjäxa istället för en renodlad freeride-pjäxa? Förstår att det kan bli avsevärt bättre åt andra hållet men det är inte intressant.

Ex. Dalbello Lupo T.I.I.D

Har varit borta från branschen för många år, har fan inte koll. Hjälp mig!

Använder du tech binding så tänk på att pjäxorna skall ha dynafits insert i tå och häl.
De behöver även vara tillräckligt formade över tån för att det skall gå att lyfta/gå utan att ta i bindningen med framdelen.

Annars är det väl "som vanligt", gå till ett välrenommerad försäljningsställe för att få bästa möjliga hjälp.

Och visst så är det en kompromiss att köpa en pjäxa för både och men frågan blir lite är det en kompromiss som just du kommer att att märka.
Det kan var lite svårare att svara på.

//Åke

Nästa år kommer dalbello med riktigt saftiga pjäxor med tech-inserts. Bland annat lupo carbon som är jäkligt lätt med avtagbar tunga som ger ett kaxigt gåläge.

Finns ju hur mycket som helst att gå på, allt ifrån ganska lätta modeller till tyngre och köttigare varianter. T.ex Dynafit vulcan/khion, scarpa freedom, k2 pinnacle (verkar vara mr kvalitetsproblem?), tecnica cochise, dalbello lupo, salomon mtn och quest/bc, nästa års lange xt, atomic backland, fischer vaccum transalp m.m... Välj efter behov styvhet/vikt och sålla ner ett antal kandidater och gå sen efter bäst passform :)

K2 Pinnacle är, åtminstone teoretisk, ett intressant alternativ, då det är en renodlad freeridepjäxa med bra prestanda utför. MEN, vis av erfarenhet, så lämnar den en hel del övrigt att önska kvalitetsmässigt. (Läs tråden här på FR)
Bästa tipset är att gå till stans bästa pjäxbutik (helst en som ligger vid en skidbacke) och rådfråga och sedan testa pjäxorna direkt du köpt dem. Sedan är det lätt att gå tillbaka och göra finputsningen på passformen.

Jag vill bara flika in här att jag kört mina Pinnacle 110:or av första årsmodell i nu runt +300 skiddagar, inga problem eller skavanker någonstans. Sen att jag dödade den första innerskon efter +200 skiddagar är väl en annan femma. Men det va ju bara att slänga i en ny innersko i samma skal och fortsätta köra vidare.

Kört den både som friåkning, tur och även skidlärarpjäxa när en jobbar 8h med att sladda med barn.
Funkar klockrent.

Allt som du läser på internet är inte sant, eller bör åtminstone läsas med en nypa salt ;)

Åker själv på just de du tog upp, Dalbello Lupo T.I.I.D och tycker att de funkar otroligt bra, lite pill kvar för att få dem precis som jag vill ha dem men översiktligt riktigt bra. Hårda och stabila för när du ska köra på hårt, mjuka och följsamma på vägen upp.

Det enda minuset jag har upplevt är att de är något så djävulskt kalla vilket delvis kan bero på mina sjukligt kalla fötter, men känns som att så dåliga fötter har jag inte.

De funkar då till alla bindningar, men lite pill även där med vanliga alpina bindningar för att få de att lösa ut som man kan önska. Om du ska göra båda delarna men kanske lite mer vanlig åkning än turande skulle jag satsa på dessa, vill du tura massor så skall du se över andra alternativ.

Senast ändrad:
Jag kör Atomic Waymaker 110 Carbon. Går att byta sulor på dom vanlig/tech (sitter med skruv)
Kör just nu techsulor & det funkar mkt bra.

Pjäxorna är otroligt bekväma men kanske inte dom lättaste.

Denna kommentar är kanske lite uttjatad senaste tiden här på FR men kan inte låta bli att ändå slå ett slag för Salomon MTN LAB.
120 i flex, ett rått gåläge väger in på ca 1400 gram. klarar allt från lååånga turer med tech bindningar till att man ger dem #¤%%)&/ utför både innanför och utanför repen. Funkar även fin fint tillsammans med typ Duke eller Guardian eller liknanande rambindningar. Kommer ju även en kusinmodell till denna nästa år - QST PRO - kommer i 90-130 flex och liknande gåläge som LAB skon och som ser riktigt spännande ut!
Jag körde Pinnacle 130 innan men de får snällt stå åt sidan nu..

Senast ändrad:
Kan rekommendera att testa om Scarpa - Maestrale RS passar din fot.

De har Dynafit inserts så de funkar med deras standar och alldeles utmärkt till vanlig alpin bindning.

Men eftersom det är en randone pjäxa så är ju hälgreppet lite sämre jämfört med en renodlad alpinpjäxa och det gäller nog de flesta pjäxor av denna typ (inte för att jag provat alla).

Går kanske att lösa med annan innersko men då blir ju anmarschen drabbad, livet är fullt av kompromisser :)

//Åke

Ake_Astrom sa:

Men eftersom det är en randone pjäxa så är ju hälgreppet lite sämre jämfört med en renodlad alpinpjäxa och det gäller nog de flesta pjäxor av denna typ (inte för att jag provat alla).

Går kanske att lösa med annan innersko men då blir ju anmarschen drabbad, livet är fullt av kompromisser :)

//Åke
Varför vill man ha sämre hälgrepp på en rando-pjäxa?

Always-Sunny sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Det vill man nog inte men man får :)
Anledningen är nog att foten rör sig lite på ett annat sätt än i en alpin när du har gåläge på din randone pjäxa.

Det är förklaringen jag fått så jag har även en alpinpjäxa.

Senast ändrad:
Ake_Astrom sa:
Always-Sunny sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Det vill man nog inte men man får :)
Anledningen är nog att foten rör sig lite på ett annat sätt än i en alpin när du har gåläge på din randone pjäxa.

Det är förklaringen jag fått så jag har även en alpinpjäxa.
Ok!

Ake_Astrom sa:

De har Dynafit inserts så de funkar med deras standar och alldeles utmärkt till vanlig alpin bindning.

//Åke
den funkar dock inte i en vanlig alpinbindnig enl. min erfarenhet, funkar dock i duke/baron/tour från marker där man kan justera för pjäxans höjd i tådelen. Och vad det gäller hålgreppet så har det nog mest med typen av fot att göra och passformen snarare än pjäxan i sig, jag har paddas upp mina lite runt hälen just eftersom jag har en sjukligt smal häl och det har funkat kanon! :-)

/C

Senast ändrad:
carl_couloir sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
den funkar dock inte i en vanlig alpinbindnig enl. min erfarenhet, funkar dock i duke/baron/tour från marker där man kan justera för pjäxans höjd i tådelen. Och vad det gäller hålgreppet så har det nog mest med typen av fot att göra och passformen snarare än pjäxan i sig, jag har paddas upp mina lite runt hälen just eftersom jag har en sjukligt smal häl och det har funkat kanon! :-)

/C
Förstår inte varför du inte får den att funka i vanlig alpinbinding.
Körde hela förra säsongen i den pjäxan och det i endast skidor med Alpinbindning.
Utan att behöva justera höjden i tådelen.

Ja att padda upp är ju ett alternativ till att byta innersko.

Har kört på mina Lupo 2 veckor nu. Rekommenderar dom starkt! Stabil pjäxa som sitter fast på foten och ger dig stödet du behöver. Skulle säga att det är en 80 freeride- och 20 tursko. Gåläget är okej, inte lika bra som på Pinnacle men innerskon är enligt mig mycket bättre. Håller inte med cookiedough om att den skulle vara kall. Har inte märkt någon skillnad mot mina gamla Salomon quest.

Tillbaka
Topp