Pjäxor till "klen" 8-åring

Norrskenet73

Ny medlem
Rekommenderar ni Lange RSJ60 (4 spännen) även till en relativt färsk åkare som trots 136 cm väger 25 kg, alltså en ganska späd kille. Eller är det bättre med en mjukare barnpjäxa (Salomon eller Nordica) med flex 20-30?
Blir Lange en för "tuff" pjäxa i förhållande till åkstil och styrka? Vi har pjäxan hemma men han plogar fortfarande och jag tänker att vi kanske gått händelserna lite i förväg, vill att det framförallt är kul att åka.

Norrskenet73 sa:
Rekommenderar ni Lange RSJ60 (4 spännen) även till en relativt färsk åkare som trots 136 cm väger 25 kg, alltså en ganska späd kille. Eller är det bättre med en mjukare barnpjäxa (Salomon eller Nordica) med flex 20-30?
Blir Lange en för "tuff" pjäxa i förhållande till åkstil och styrka? Vi har pjäxan hemma men han plogar fortfarande och jag tänker att vi kanske gått händelserna lite i förväg, vill att det framförallt är kul att åka.
Satsa på en mjukare och skön pjäxa helt klart.
4 spännen känns lite i överkant och är i hans ålder aldrig någon nödvändighet.
Ett tips är däremot att hitta en pjäxa med fördelaktig lutning så att personen i fråga inte står helt rakt i sin skidåkning utan snarare aningen framåtlutad. Den positionen kommer att gynna hans skidåkning och göra det enklare att svänga samt att få bättre balans på skidorna.
I hans ålder skall pjäxan vara enkel att gå i och böja igenom, sen ju äldre och mer erfaren han blir så kan man börja grotta ned sig i utrustningen.
Lycka till!

Tack för svar, det var det som började gå upp för mig... Har du nån uppfattning om vilka märken/modeller som kan vara bäst i det avseendet?

Nej, men åk till en alpinbutik och prova ut vad som är skönt. Skulle pjäxan vara för rak, kan de fixa det. Absolut viktigast i den åldern är att pjäxan sitter skönt och har bra vinkel framåt, annars kommer han inte att ha roligt och stå fel från början.

RSJ är ju fortfarande en mjuk barnpjäxa. Att den har 4 spännen gör mest att den sitter ordentligt, men den är fortfarande bred och mjuk.

Tillbaka
Topp