Pjäxor, tips för okunnig köpare

jra_racing

Ny medlem
Hej

Har efter att ha kört bräda och sedan blivit renoverad så läkaren och frugan förbjöd mig att köra bräda mer haft ett uppehåll och nu blivit sugen på skidor igen.
Så jag tänkte börja med att köpa ett par pjäxor, men nu till problemet vad ska jag ha?
När man hyrt så får man ju olika pjäxor varje gång och jag har ingen uppfattning om vilka som är vettiga.
Skulle klassa mig som medelgod entusiast som drar till alperna några gånger per decenium och där klarar mig hyfsta.
Söker inga värsting prestanda men ett par pjäxor man kan ha i många år och trivas i.
Har tittat lite på stadium och intersport men dom säljarna litar jag inte på för 5 öre så vill gärna ha lite tips och råd både på vad man ska tänka på och vettiga modeller.

Blir 95% pist och 5% opistat om det spelar någon roll

Som referens har jag smala långa fötter och salamon S-lab längdskidskor sitter som gjutet så något åt den passformen kanske.

Tack på förhand alla ni kunniga.

Ps finns det någon bra websida där man kan köpa grejer? tänkte man kan kanske prova i stan o sen spara några pengar på att köpa på nätet.

Senast ändrad:
När du ska köpa pjäxor finns det bara en du ska lita på "Dig själv" Prova prova gå till olika affärer, gå inte på pris utseende mm Hittar du en som sitter bra köp.

Vi tar det igen helt enkelt. Gå till en riktig pjäxbutik (bor du i sthlm rekommenderar jag Alpint på st eriksplan), fråga där och testa igenom nitton miljoner modeller.

jra_racing sa:
Ps finns det någon bra websida där man kan köpa grejer? tänkte man kan kanske prova i stan o sen spara några pengar på att köpa på nätet.
Undra varföför dom är billigare på nätet???
Jajustdet dom behöver inte hjälpa dig att välja och prova igenom hela sortimentet .Dvs sparar på personal. Lägre hyra oxå kanske....

Ett bra tips i min erfarenhet är också följande. Plockar säljaren fram mer
än cirka 4 modeller så hade jag nog vänt. En bra bootfitter vet oftast inom
en ganska snäv ram vilka modeller som passar och plockar inte fram halva butiken
och låter dig prova igenom allt.

På tal om att prova pjäxorna i stan och sen köpa på internet kan nog denna tråd vara intressant.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85206

Nu har jag varit runt och pga att jag har stora fötter var inte utbudet så brutal bra.
Blev iaf bemött bra på intersport i stan (e-tuna) och dom rekommenderade Nordica speedmachine X men dom hade inte 29,5 och 28,5 var kanske lite trånga så dom la undan 29,5 och 28,5 åt mig i västerås så jag ska dit och prova i morgon.

Tror ni att dom pjäxorna kan passa mig?

Eftersom du bor i Eskilstuna kan du åka till Alpinbutiken i vingåker och kolla.Vector 100, Adapt edge samt flera modeller av Dalbello fanns i stora storlekar bl.a IL Moro.

Vattendroppe sa:
Vi tar det igen helt enkelt. Gå till en riktig pjäxbutik (bor du i sthlm rekommenderar jag Alpint på st eriksplan), fråga där och testa igenom nitton miljoner modeller.
Som sagt. Ingen på ett internetforum kan ha svara på vad du ska ha för pjäxor. Så åk till en riktig bootfitter och låt någon som har många års erfarenhet hjälpa dig istället, så kommer pjäxorna bli bra i slutändan.

Tillbaka
Topp