Pjäxor

astuffe

Ny medlem
Pjäxor
Hej!
Då vad det dags att inköpa ett par nya pjäxor då mina gamlas utgångsdatum har passerat!
Har kollat runt lite på olika pjäxor och har lite olika förlag till er.
Vet att det är i affär allt avgörs men vill bara kolla så det inte är några av mina förslag som är helt åt pipan.

Har skostorlek 42-43 så det borde väl vara en 28?
182cm lång
Väger oftast mellan 70-75kg, muskler.
19år gammal
Är en medelgod-bra/van åkare och försöker hålla mig till minst 2 veckor skidor varje år.
Åker en blandad åkning i både offpist och pistat, men det blir lite mer åkning i pisten.
Vill även kunna hänga lite med polarna i parken.

Läste lite i Åka Skidors bilaga - Prylguiden om dessa par:
Atomic M-Tec 110
Head S11
Nordica Hot Rod Nitrous
Technica Vento 8 Ultrafit
Salamon XWave 9- Har läst en del om dessa på forumet och det verkar var en bra pjäxa för blandad åkning. Många verkar även vara nöjda med xwave serien.
Har för övrigt sett dessa pjäxor på stadium för 2200:- om detta skulle påverka=).

Som sagt om det är någon som kan slänga in en kommentar på någon av dessa pjäxor, fördelar/nackdelar, så hade det uppskattats.

Tack på förhand!

Pjäxor
om du har 42-43 i skor skulle jag nog inte råda dig att gå över 27.5 i skor. innerskon blir densamma som i 27, men skalet har samma storlek. därefter ökar det en dryg cm till nästa storlek, vilket kan få följden att den blir för stor. bättre att ta en något mindre och tajtare sko i min mening, men det är väl personligt också. få pjäxor upplevs lika små i backen som i butik, tycker jag själv.

Atomic M-Tec 110, Head S11 och Nordica Hot Rod Nitrous är alla betydligt styvare pjäxor än Technica Vento 8 Ultrafit, så de går inte riktigt att jämföra. ju högre flex/styvhet, desto mindre komfort. det innebär å andra sidan att en tekniskt duktig åkare får ut mer av sin kapacitet. om du gillar technica vento så är det nog bättre att satsa på vento 10 som liknar x-wave 9 en del. åker själv på x-wave 10 och tycker att det är en grym sko. det är dumt att stirra sig blind på flexindexet också, eftersom salomons flex 10 är betydligt styvare än heads motsvarighet. det skiljer alltså en del mellan tillverkare.

hör av dig om du undrar över något mer.

lycka till

Pjäxor
Tack Lee-nus för ditt utförliga svar.

Finns det någon butik i Göteborg som har både säljer X-wave 9 och Technica Vento 10?
Har sett att Udens Sport och Adams Sport har bra sortiment och många rekomenderar dom.
Men efter att ha kollat på Udens sports hemsida så verkar dom inte ha technica.
Är det bara på hemsidan som dom inte visar dom eller säljer Udens inte technica?

Tillbaka
Topp