Pjäxor?

• Trådstartare Trådstartare PIK
  • Start datum Start datum

PIK

Ny medlem
Pjäxor?
Hej på er,

Ska köpa nya pjäxor, har ett par Salomon som köptes på en höft för ett antal år sen. Dom är verkligen inte sköna och jag får ont i fötterna. Detta har jag märkt senaste åren då det blivit ganska mycket skidåkning.

Jag alternerar mellan 2 par skidor, ett par Atomic Race SL och ett par Salomon Sentinel, alltså ganska stor skillnad på skidor.

Är det något särskilt jag ska tänka på? Åker kanske 70 % av tiden på Salomon skidorna.

Jag är väl en hyfsad åkare, bättre än medelsvensson, typ :/

Tacksam för alla tips

//P-I

Pjäxor?
Det viktigaste tipset är att skaffa ett par som passar din fot. Så gå till en bra affär där de har koll på pjäxor och framförallt fötter, så förklarar du för dem vad du är ute efter.
Vad folk än säger här spelar ingen roll, så länge de inte pjäxorna passar dig och dina fötter...

Pjäxor?
Sjukt tråkigt svar utav mig :)
Men kolla runt efter pjäxor utav medelgod prestanda, du kommer få bra gensvar utav dem, avancerade kommer göra att du mest hämmas i din åkning, och eftersom du är bättre än medelsvensson så är nybörjar pjäxor alldeles för mjuka.
Salomon och Head verkar passa många fötter, så kolla in deras modeller i prisklassen 2-3500:-

OCH vad du än gör, köp inte för stora...
OCH köp formgjuten sula, det är ett måste

Pjäxor?
Hej,

Tack för svaren.

Ja, ska försöka hitta ett par som passar mina fötter :)

Troligen är mina nuvarande för stora, måste spänna dom som bara den..

Formgjutna verkar vara mer regel än undantag så det hade jag absolut tänkt köpa.

Kan nog tänka mig betala upp till 5000:- för att få ett par som jag inte behöver ta av mig 1 gång i timmen för att få tillbaka känseln i fötterna.

Jag åker trots allt nästan varje helg + några långweekends per år.

Tips på bra handlare mottages i Sälen, Vemdalen eller i Funäs.

Pjäxor?
Rent krasst så kan man säga att du skall hålla dig borta från de stora kedjorna, det finns givetvis bra sådana men de är lite för pressade till att sälja mer än att göra en kund nöjd. Det var för länge sedan jag var ner till Sälen, så törs inte uttala mig om de butikerna där, men i Vemdalen så är skalets skidshop bra och även shoppen i Björnrike med. Men det finns bra i Sälen och Funäs med, gå efter magkänslan du får när du snackar med dem.
Sen var ärlig mot dig själv, hur mycket du åker och hur bra. Att säga att man är bra, mycket bättre än medelsvensson betyder oftast att du är, medelsvensson ;)

Pjäxor?
Kaisers skidbod i Stöten hade jäkligt bra koll och service. Köpte Head pjäxor med formsprutad innersko och formgjuten sula. Sitter som gjutet. ;)

Något som är jäkligt bra med att köpa pjäxorna på plats är att du kan åka en dag eller två, och om det visar sig att pjäxorna behöver tryckas ut är det bara att lämna in de efter liftarna stänger ena dagen och hämta ut på morgonkvisten nästa dag. Så har de fixat pjäxeriet över natten. Det kostade inget extra heller, eftersom jag köpt pjäxorna där.

Tillbaka
Topp