Pjäxproblem

Snesen

Ny medlem
Pjäxproblem
Hallo. köpte mig ett par tecnica cochise 120 för ett år sedan, var i åre och fick hjälp att plocka fram ett par. har sedan dess lämnat in dem för justeringar och tryckningar allt för många gånger. efter några säsonger kan jag fortfarande knappt stå i dem en förmiddag utan att behöva ta av dem. ska jag fortsätta leka med pjäxorna eller börja tänka på att köpa nya pjäxor?

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Standardsvar men... Det naturliga är väl att gå tillbaka till där du köpte dem och se till att de löser dina problem.
Är det samma problem nu som när du köpte dem, har inget blivit bättre? Vad säger de som har hjälpt dig och vet dom vad dom sysslar med?

Ps Hur kan du ha köpt dem för ett år sedan men använt dem i några säsonger?

Pjäxproblem
hmm, hade inte speciellt mycket tid när jag skrev inlägget så det blev väll inte som tänkt. är nu inne på andra säsongen på dem. Började med att de trycktes i butik vid köp, åkte då på dem i ett par dagar och kände tryckningar på överfoten vilket åtgärdades när jag kom hem i form av en ny sula då det var svårt att trycka pjäxan vid det stället. Sedan stod de under sommaren... Har sedan åkt med dem denna säsongen, dock har de tryckt extremt mycket både på yttre och inre delen av foten. Åkte utomlands för skidåkning och skulle då lämna in dem. De sa direkt att jag hade en för smal pjäxa för mina fötter och vi började trycka pjäxorna ett par gånger med lite bättre resultat, dock trycker de fortfarande för mycket för att kunna åka på dem en hel dag (gör för ont). Just för att killen i den butiken sa att det var en för smal pjäxa för mina fötter undrar jag då om jag ska kolla efter en ny eller fortsätta försöka trycka dem jag har. Har än inte tagit mer kontakt med butiken där jag köpte pjäxan sen själva köpen.

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Förvånad över att du fick ett par för smala pjäxor utav en butik i Åre, de brukar har koll på sånt. Vilken butik var det du köpte dem från?

Pjäxproblem
Har du testat att vinkla skaftet? Det gjorde susen för mig på mina cochise 110. Hur breda fötter har du?

Tyckte min ena pjäxa klämde på utsidan av foten men efter att ha ställt vinkeln på skaftet och spänt åt hårdare över foten (hade inte en tanke på det först då de tryckte på sidan) så satt de perfekt, behöver inte knäppa upp på hela dan.
Jag har 105 resp 108 breda fötter och Cochisen är väl 100 om jag inte minns fel.

Pjäxproblem
Oj, förvånad om det är Hanson, även en dålig dag så är de en av de bästa butikerna i Sverige på att sälja pjäxor. Men mitt tips är att kontakta dem, förklara att du köpt ett par pjäxor av dem och vad som är ditt problem, de kommer lösa det åt dig, ge dig tips hur du skall gå tillväga för att få dem att funka...

Pjäxproblem
Det är uppenbart att dina pjäxor inte passar, och det oavsett vem som sålt dem till dig ... Personligen skulle jag inte tveka ett ögonblick utan titta på nya, helt klart dags att ge upp de gamla!

/MM

Pjäxproblem
Om pjäxorna är för smala och du redan har tryckt ut dom finns det risk att du inte kan trycka dom mer.
Jag har själv haft problem med pjäxor väldigt länge och fick tillslut hjälp i Kanada att fixa ett par Nordica som passar bättre än nått annat jag haft tidigare och efter att ha tryckt ut lite, filat bort lite av pjäxan under tungan (den är tredelad), bytt till en Intuition Pro Wrap liner, bytt till en BoosterStrap och skaffat gelpads både till smalbenet och fotknölen får jag nu bara ont när jag kör runt i riktigt knöligt underlag på ett par 122mm breda BC Noctas, som förmodligen är alldeles för breda för mig att åka med på nått annat än riktigt bra puder.
Personligen får jag inte längre ont alls när jag kör på smalare skidor. Så även om pjäxan känns för liten kan det vara värt att ta i beaktande att bredare skidor orsakar större påfrestningar på knän och fötter jämfört med smalare pjäxor.

Tillbaka
Topp