Pjäxproblem

skytten

Ny medlem
Pjäxproblem
Tjena köpte ett par Head S9 för 2 år sen och har åkt ca 30 dagar i dom totalt. Har aldrig haft några problem alls med dom tidigare visst har man känt av att man lever när man tagit av sig dom efter en dag i backen men alltid varit grymt nöjda med dom.

Men i onsdags när jag åkte upp till Romme över dagen med skolan slutade dagen i ren smärta och nästan panik. Efter att ha åkt hela dagen så gick vi in för att vila ett tag och jag hade känt ett tag hur smärtan i den "yttre delen" av foten växt ett tag och tänkte att de går nog över om jag vilar ett tag.

Men jag kunde inte röra foten och kunde knappt få ut den ur pjäxan smärtan var hemsk och jag började få panik. Fick tillslut ur foten och efter 30 min kunde jag börja försöka stödja på foten. Nu 2 dagar efter känner jag fortfarande obehag i foten och med 3 veckor kvar till alperna börjar jag undra om detta är slutet för mina pjäxor..

Någon som varit med om liknande eller har en aning om vad det beror på?

Pjäxproblem
Du, gå till en läkare så ett proffs kan få kika på fossingen. Jag lyckades dra på mig en anstränginsfraktur genom att "härda" ut. Otroligt korkat, det kostade mig en månad utan skidåkning.

Har du en formgjuten sula? Det hjälper ofantligt mycket!

Pjäxproblem
aj 1 månad utan skidor skulle nog bli rätt knäpp då :S om du med formgjuten menar att man värmer upp pjäxan så att den formar sig lite efter foten så ja, annars nej :P

Pjäxproblem
Låter som du har pjäxan är för smal och det kan inte ett par inlägg(conformable) hjälpa till med.

Kanske borde du gå och kolla hos en bootfitter och testa ut pjäxor som passar dig?

Pjäxproblem
En sportläkare tillika guide som jag åkt mycket med brukar säga att det är bättre att bygga om en pjäxa så att den passar din fot än tvärtom. Det ligger något i det...
Som jag tolkar ditt inlägg är din pjäxa för smal i sulan, stämmer det?
Många upplever att en pjäxa sitter bra i början, sedan vidgas innerskon lite och man måste spänna åt pjäxan mer för att den ska sitta lika hårt, det är ett varningstecken! Uppsök en bra botfitter, föklara för honom eller henne vilka problem du har så hjälper de dig vidare. Pjäxor ska man ta på allvar, förutom lite smärta kan det i längden leda till riktigt otrevliga följder.

Pjäxproblem
Ja blir ju så att innerskon vidgas efter några timmar och behövs spännas åt, behöver spänna pjäxan nästan till max för att jag ska tycka att den sitter "bra" men det behöver inte betyda att det är speciellt skönt alltid.. :/ så en trip till alpin garaget kanske inte verkar vara helt dumt om jag vill kunna åka hela vintern ut :P

Pjäxproblem
Tja! Jag har ett par Salomon pjäxor vet inte vad modelen heter dock. Jag införskaffade dom slutet på förra säsongen och har kört på dom några dagar i veckan. Det jag undrar är att hälen där bindningen sitter fasst på pjäxan har blivit sliten, och då menar jag inte lite skrapor utan den har sliptas ner 2 cm lite här o där på kanten. Spelar det någon roll igentligen löser bindningen ut lättare eller är det vanligt och bara en vanlig skada som händer om man använder dom flitigt?. Tack på förhand

Pjäxproblem
Jag hade för smala pjäxor (Salomon) och fick liknande problem. Jag lät bootfittern på Alpingaraget trycka ut pjäxorna så att de blev bredare. Nu har jag inga problem längre. Jag kör med Conformable-sulor - rekommenderas.

Pjäxproblem
@ maxxat.

Om din pjäxa slitis ner två centimeter på en halv säsong bör du nog tänka på hur du går när du går på asfalt.
Och ja, tyvärr löser bindningen ut lättare om pjäxan är sliten där bak, eller där fram.

Pjäxproblem
Sök i forumet, finns massor med nyttigt att läsa där...

Jag tycker det låter som att du har för stora pjäxor med fel passform. Har du ingen formgjuten sula ska du för allt i världen skaffa dig en sådan illa kvickt.

Leta upp en bra skidbutik som är proffs på pjäxor. Alpingaraget Sthlm/Hbg är mkt duktiga t.ex.

Pjäxproblem
Tack för svar! Felet är inte att jag går på asfallten för det gör jag knappt. Utan så som Nojlas säger, fel passform. Bindningen på skidan var för liten och gick inte och dra isär mera. därför har den suttit välldigt tajt och därför skavt på pjäxan. Om det nu är det Nojlas menade.

Och jag vet nu att det är sådär och handla på Stadium, När skistore finns 20 min hemifrån än så känns Stadium genast mycket sämmre.

Tillbaka
Topp