Pjäxproblem

SebRingeby

Ny medlem
Pjäxproblem
Tjo Freeride.

Köpt mig ett par nya pjäxor, K2 Pinnacle 130 men har ett litet problem. Får ett tryck under foten på trampdynan, utsidan. Kände aldrig detta i butiken trots att jag stod med de på mig i ca en timme. Givetvis har jag värmt intuitionskon, har en formgjuten sula.
I början var trycket olidligt men tänkte att det nog blir bättre om jag åker in dem lite. Intuitionskor brukar väl ta några extra skiddagar att åka in.
Men trycket släppte inte så la en förstärkning på sulan vilket gjorde det bättre.

Lesten på pjäxan är 97 och min fot ca 95 så det lär ju inte vara något problem med bredden. Har en hyfsat hög vrist men inte onormalt hög.
Pjäxan sitter därför som gjutet, kör utan problem med de nedre spännena på yttersta läget.

Lite rörig bakgrundsfakta ovan men hoppas någon kan hjälpa mig ändå.

Min egen teori är att jag inte står helt rätt i pjäxan utan har lite för mycket tryck på utsidan av foten. Skulle kanske kunna lösa det genom att bygga upp sulan lite i den kanten? Det spännande är att ibland brukar det lösa sig att jag tar av mig pjäxan och vilar foten i en minut, sedan kan jag sätta på mig den igen och inte känna något på hela dagen.

Vad bör jag göra?

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Vad är det för storlek på pjäxan konta längd på foten? Klart en 95 fot i ett 97 skal kan vara lite tight men inte mer än att den går att lästa lite. Ta ut sulan och lägg den direkt i skalet och kolla ifall foten får kontakt med skalet någon stans, förslagsvis lilltå leden. Det kan vara en lösning.

Sen som du säger kan du stå "fel" i pjäxan kolla sulan hur den ser ut ifall du behöver förstärka sulan.

Pjäxproblem
Har länge haft exakt samma problem även om det blivit mycket bättre på sistone med vaccum pjäxor som sluter åt bättre på ovansidan av foten och därför avlastar den punkt du beskriver. Det som hjälper för mig är, precis som för dig, att genomlida första åket, spänna upp fullt och låta det gå över i liften. Efter detta är det bara att köra på resten av dagen utan problem. Blir också bättre på säsong när man åker varje dag. Tror detta mest beror på någon slags kramp och du är absolut inte ensam utan min erfarenhet är att bland det jag åker med så är det vanligare att ha problemet än att inte ha det. Lösningen är dessutom oftast detsamma för de drabbade av problemet.

Att bygga upp sulan i det området tror jag enbart kommer öka trycket och därför förvärra problemet.

Pjäxproblem
Min fot är cirka 26 och pjäxan 26.5
Ska testa att stoppa i bara sulan i skalet. Har testat att bara stå med fötterna i skalet förut och då tycker jag inte att det snuddar något. Vill gärna inte lästa den i onödan.
Ska ta en bild och se hur mina knän lutar i den när jag flexar. Vet inte hur det funkar att kanta den heller?

Pjäxproblem
havreboll sa:
Att bygga upp sulan i det området tror jag enbart kommer öka trycket och därför förvärra problemet.
nej tror snarare att det Kan hjälpa att bygga på motsatt sida alltså under stortån, på såvis kan utsidan få tryckavlastning.. Det kan vara värt att offra några lager silvertejp för att prova. Men som sagt kan lika gärna göra det bättre som sämre

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Precis så jag resonerar också att man jämnar ut trycket. Ska åka till stadium och be om lite material att klistra fast där. I värsta fall får jag väl ta pjäxorna till Dalskidan och be om hjälp.

Har fått ett bra pris på ett par Foam-innerskor men tveksamt om det kan hjälpa?

Pjäxproblem
Känns väl som att det kan vara värt att försöka lösa problemet utan att spruta en innersko? Det kostar pengar och problemet kan ju faktiskt finnas kvar efter.

Pjäxproblem
Analkrut sa:
havreboll sa:
nej tror snarare att det Kan hjälpa att bygga på motsatt sida alltså under stortån, på såvis kan utsidan få tryckavlastning.. Det kan vara värt att offra några lager silvertejp för att prova. Men som sagt kan lika gärna göra det bättre som sämre
Nu var det ju på utsidan han tänkte bygga upp den och det håller jag ganska fast vid kommer öka trycket. Sen är silvertejp du bästa någonsin för att leka runt med pjäxorna ;]

Pjäxproblem
havreboll sa:
Analkrut sa:
havreboll sa:
Nu var det ju på utsidan han tänkte bygga upp den och det håller jag ganska fast vid kommer öka trycket. Sen är silvertejp du bästa någonsin för att leka runt med pjäxorna ;]
Läste inte orginal posten ordentligt haha missade biten att förstärka utsidan, trodde du syftade till min post

Pjäxproblem
Var ute och åkte idag utan att göra något direkt förutom att vara väldigt noga med att sparka bak hälen allt vad jag kunde. I vanliga fall brukar jag ta på mig pjäxorna på parkeringen och när man då sparkar hälen i snön blir det ju inte med samma kraft som idag när jag tog på mig pjäxorna inne och kunde sparka bak hälen mer kraftfullt.

Betydligt mindre tryck idag och gissar att det är för att jag satt mer rätt i pjäxan, men fortfarande inte helt borta. Ska testa och bygga lite på sulorna ikväll.

Pjäxproblem
Tjena såg problemet!

Om du får mkt tryck på den punkten är främre valvets mediala sida mest troligt lite mer flexiblet än den laterala sidan. Kanske är också framfoten i en varusställning kontra bakfoten. (Vriden med stortåsidan högre än lilltåsidan). När du sätter ner foten rakt så tar lilltåleden i först och sedan stortåleden. Foten kan vara stel eller mjuk där och beroende på får man givetvis anpassa därefter.

För att lösa ett sådant problem med tryck måste man först bara vara säker på hur foten är uppbyggd. Sedan vara helt säker på vartifrån trycker kommer. Kommer det verkligen underifrån eller från sidan. Ibland är det svårt att avgöra. Kanske kommer det från båda. Har du en förhårdnad på undersidan av lilltåleden och kanske under 4:an och 3:ans led men INTE under stortåleden är det en finfin ledtråd att gå vidare med. Skulle du dessutom ha en liten förhårdnad på stortåns utsida är vi något på spåren.

Gör man en för stabil sula eller för mkt under stortåleden till en sådan fot KAN det bli så att man inverterar foten i ankelleden och man ställer den ännu mer på utsidan och ökar trycket. Man måste faktiskt låta foten få utrymme att "pronera" lite i skalet, en hårfin avvägning. Dels för att faktiskt få kraften ner genom hävstängerna i foten ovh stortåleden och ner mot skidans stålkant och inte närmare mitten på foten som skulle kunna göra att vidmomentet blir stort i skidans längsled. Dvs du skulle kunna få för lite kraft så att du har svårt att hålla skidan på kant och du tappar greppet. Märks tydligt om du åker på breda skidor och hårt före.

Gör man en sula som tryckavlastar enl tankarna ovan om att fylla ut på insidan under stortåleden, vilket är rätt tänkt, måste man samtidigt faktiskt låta foten få en bra tryckavlastning men inte på en hård sula. ;) Detta är sulmakeri i den högre skolan. Du kan ju fråga den som gör sulan om hur kraftvektorerna riktade mot ytterskidans innerkant påverkas i pronationsrörelsen och hur fotens hävstänger påverkas av att fylla ut med material på olika ställen och hur du kan flytta kraften längre eller närmare ifrån när du bygger sulan.

Blir väldigt tydligt på breda skidor och hårt före om du gjort rätt eller fel, eller för den delen kan man märka det på hårt skurna skidor - breda brätten och tailar och smal midja.

Svävade säkert ut lite där men det där är ett rätt vanligt problem om jag uppfattar ditt första inlägg korrekt.

Och just det...sprutskor är lixom inga problemlösare på det viset. Den tar ju inte bort trycket underifrån. I vissa sådana extremfall kan det faktiskt förvärra problemet då den innerskon kan hålla fast ankeln lite för mycket så foten inte får utrymme för den lille rörelsen i ankeln den faktiskt måste ha för att allt ska bli bra och genom den rörelsen fördela om trycket från utsidan mer över hela foten. Det kan bli för mycket tryck rakt ner så att säga.

Det vart lite plusmenysinfo här!

Får du till skalpassform + sulan så sitter oftast pjäxan riktigt bra utan sprutsko.

Ibland måste man även canta om pjäxan lite för att ändra på trycket. Det är aldrig fel om man har tid, lust och pengar för dej att gå och kolla vinklarna hos någon som förstår sej på hela kedjan av detta om du upplever att problemen blir besvärande.
Man gör typ en felsökningsprocess. Om man bara fokuserar direkt på foten kanske du missar en hel del från säg ankeln, benen eller ja vad det nu kan vara. Det är ju inte bara foten som bidrar i skidåkningen utan hela kroppen och alla prylar du har mellan skelett och snö.

Då menar jag inte bara den lilla delen cantingen utan hela processen med en analys av fot, ankel, boots. Rörligheter hit och dit. Tryck hit och dit. Positionen i rörelseplanen - balansen på skidan. skaftvinklar hit och dit... Ja du fattar. alltihopa.

Puh vilket inlägg...

Mvh Mattis

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Ett oerhört stort tack för det inlägget! :) Funderar på att gå till Dalskidan och be dom hjälpa mig med en felsökning. Känns som det helt klart är värt det.

Har faktiskt en liten förhårdnad på just stortåns utsida och det kan faktiskt mycket väl vara så att trycket kommer lite från sidan. Har byggt upp den ena sulan nu och ska testa om det blir bättre.

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Bumpar min egen tråd. Tyckte att jag fick i ordning på pjäxorna i slutet av förra säsongen. Byggde om sulan lite till och lästade pjäxorna något.
Men idag vid premiäråken så var det samma visa igen. Tror jag hat lokaliserat fel till att det börjar under foten i hålfoten och sprider sig sedan. Hade ett helt sjukt tryck under hålfoten idag. Kan det vara så att sulorna är kass och jag behöver göra nya?

Pjäxproblem
SebRingeby sa:
Bumpar min egen tråd. Tyckte att jag fick i ordning på pjäxorna i slutet av förra säsongen. Byggde om sulan lite till och lästade pjäxorna något.
Men idag vid premiäråken så var det samma visa igen. Tror jag hat lokaliserat fel till att det börjar under foten i hålfoten och sprider sig sedan. Hade ett helt sjukt tryck under hålfoten idag. Kan det vara så att sulorna är kass och jag behöver göra nya?
Tjena igen!

En vanlig grej som kan strula med formgjutna sulor är att den som gjort den har tryckt upp sulan för mycket under hålfoten. Det kan vara lite vanskligt att göra så och sedan stoppa ner den i en pjäxa och sedan lägga på ett par hundra kilos tryck just där när du åker.

Posta en bild eller två på hur det ser ut när du står på sulorna vetja. Ta ur sulorna och lägg dem på golvet och ställ dej på dem och ta en bild på insidan/hålfoten.

Pjäxproblem

@SebRingeby Är någon sämre än den andra eller är det ungefär lika?

Utan att kollat IRL så skulle iaf jag spontant kunna tänka att det är lite för mkt stabiliserare under hålfoten och att vänster känns mer under.

Edit: Just det. Släng ner sulorna i skalet (utan innersko) och kolla/uteslut så att dom inte tar i någon av skalväggarna. Fota gärna om det går, men du ser bäst själv. Sulans form ska matcha skalets form och inte ta emot. Skulle den göra det i tex hålfoten trycker skalet in sulan lite extra onödigt hårt vid hålfoten.

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Genomgående lite mer tryck under vänsterfoten tror jag. Kommer inte ihåg exakt hur det var förra säsongen men idag var det vänstern som var värst. Jag slipade ner sulorna lite just under hålfoten förra säsongen och då vart det lite bättre har jag för mig.

Tycker inte sulorna tar emot skalet. Däremot så har vänstern lite som en bula i sig om man kollar på sulan uppifrån. Lägger upp en bild på dom

Sen känns det som att förstärkningen vi la under sulan inte var någon jättebra idé.

Uppskattar verkligen hjälpen från dig! Det är ju inte vem som helst man tips av ;)

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Kolla så att sulan inte är lite för kort, då kan den flytta sig i skon. Så du får hålfoten fel. Då domnar man bort rejält.

Pjäxproblem
Ja, tänkte på det igår när jag stod på sulorna att dom kändes lite för korta. Det kan ju förklara varför jag ibland inte alls känner samma tryck där under.

Pjäxproblem
Jag måste ju ha nåt att göra nu när jag flyttat utomlands :)

Jag gissar på (dock utan att ha sett foten och sulan IRL) att det kunde vara idé att tunna ut förstärkningsmaterialet en del under hålfoten. Det ser även ut som om förstärkningen dessutom inte är avfasad på helt rätt sätt av det jag kan utläsa på bilden. Tror det skulle gå ganska enkelt att tweaka till den där sulan så den känns bättre.

Som Rompa säger så kan den ju även vara lite för kort och glida lite och det kollar du när den sitter i innerskon. Det är rätt enkelt att förlänga sulan om så skulle vara fallet.

Hoppas det löser sej!

Senast ändrad:
Pjäxproblem
Okej, har slipat sulan lite just under just hålfoten tidigare men testar att slipa lite till. Kollat sulan i innerskon nu och den är någon millimeter för kort.

Åker till Val Thorens på lördag så frågan är om man inte skulle ta sig till Skistore för att göra ett par nya. Vore mindre kul med en vecka med taskiga sulor..

Pjäxproblem
Trevlig resa :)

Lägg in en uppdatering framöver på hur det har gått vetja, så får forumet och jag en uppföljning på det hela.

Pjäxproblem

@Mattis-J

Gjorde nya sulor inför resan på Skistore och det hjälpte tyvärr ingenting. Fortfarande samma tryck under foten och den domnar bort efter bara ett par åk.

Kan det vara så att jag står fel i pjäxan så att vikten fördelas fel? Har också en lite högre vrist så att knäppa spännet över vristen är inte ens att tänka på så pjäxan kanske kan vara för tight på det hållet?

Edit: Förstärkningarna var inte alls rätt avfasad som du trodde. Inte tillräckligt platta under hälen och alldeles för mycket förstärkning kvar på sidorna/under foten. Så han på Skistore slipade ner dom under hälen så dom inte är runda där längre. Tänkte själv ta och slipa dom under/sidorna, han visade mig hur dom gör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp