Pjäxtrassel...

Neoh

Aktiv medlem
Pjäxtrassel...
Hej Forumet.
Jag har försökt att köpa ny pjäxor, men stött på patrull.
Problemet är att jag efter 1,5h domnar av i hälen, det blir som att stå på en fläskfilé.
Av dom jag frågat tycks ingen kunna lista ut varför.
Sulor gjorda, skalet är lite tryckt. Pjäxorna är ett par Rossignol Hero 110 av förra årets modell.

Nån som har nån ide?

Pjäxtrassel...
Då jag aldrig testat att ha en fläskfilé i pjäxan så kanske du skulle kunna utveckla mer exakt vad som händer och hur det känns. Skulle göra det lättare för oss att ge dig tips.

Pjäxtrassel...
Om du använder en tjock socka så testa med en tunnare. Min erfarenhet är att en tjock mjuk socka stasar blodtillförseln även om det inte klämmer och trycker.

Om pjäxan sedan känns för stor så finns lösning på det...

Pjäxtrassel...
havreboll sa:
Då jag aldrig testat att ha en fläskfilé i pjäxan så kanske du skulle kunna utveckla mer exakt vad som händer och hur det känns. Skulle göra det lättare för oss att ge dig tips.
Det som händer är att jag tappar känseln i hälen.
Sulan är en vanlig Sidas som är gjord efter fötterna.
Flyttar jag över innerskon från dom nya pjäxorna till dom gammla följer problemet med.

Pjäxtrassel...
Låter konstigt.

Kolla hur vaden sitter i skalet, om den kläms för mycken kan blodet strypas på vägen ner till foten.

Hur är hälgreppet i pjäxan? Om det är dåligt kanske innerskon åker upp och touchar skalet och därmed stryper till hälsenan på något konstigt sätt som gör att blodet inte flödar ner på "baksidan".

Tänker också tvärtom ovan skrivet, alltså hur lutningen i skalen skiljer sig, om du lägger mindre tryck framåt i förhållande till dina gamla pjäxor kanske det blir för mycket tryck på hälen?

Senast ändrad:
Pjäxtrassel...
Neoh sa:
havreboll sa:
Det som händer är att jag tappar känseln i hälen.
Sulan är en vanlig Sidas som är gjord efter fötterna.
Flyttar jag över innerskon från dom nya pjäxorna till dom gammla följer problemet med.
Kan vara sulorna som är "boven". Prova med ett par andra och se om det gör skillnad.

/MM

Pjäxtrassel...
Upplevt samma problem. Felet var i sulan, det var kanten bakom hälen som blev för stor vilket resulterade att jag stod lite med hälen på kanten fick ett par nya sulor och problemet var löst. Ta ur sulorna och stå på dom i 15 min och kolla hur det känns då.

Pjäxtrassel...
Testa att dra i en vanlig platt sula med samma ståhöjd och se om det blir bättre. Då märker du iaf om det har med sulan att göra.

Pjäxtrassel...
Jag måste bara slänga in en fråga också. Kör du 1,5 timme utan att knäppa upp pjäxorna? Eller sker detta trots att du knäpper upp? Kan det vara så att du fryser och därför tappar känseln?

Pjäxtrassel...
Knäpper upp pjäxan mellan varje åk, och har provat med sulan som jag hade till dom gamla pjäxorna med samma resultat.

Pjäxtrassel...
Vadå knäppa upp, låt dom var knäppta. Passar pjäxorna bra sitter dom som en smäck å behöver inte knäppas upp mellan åken. Troligen så trycker nya pjäxan på en nerv som får hälen att domna/tappa känseln.
Knäpper mina efter promenad till backen sen eventuellt nått varv på spännena efter ett par timmar i backen.

Pjäxtrassel...
GoranC sa:
Vadå knäppa upp, låt dom var knäppta. Passar pjäxorna bra sitter dom som en smäck å behöver inte knäppas upp mellan åken. Troligen så trycker nya pjäxan på en nerv som får hälen att domna/tappa känseln.
Knäpper mina efter promenad till backen sen eventuellt nått varv på spännena efter ett par timmar i backen.
Skulle jag följa den principen hade jag fått sluta med skidåkning för lääänge sen...

Pjäxtrassel...
Pillard sa:
GoranC sa:
Skulle jag följa den principen hade jag fått sluta med skidåkning för lääänge sen...
Då har jag tur som har fötter som funkar (när jag hittat pjäxor med tillräckligt liten volym) :) visst det blir de lite rymligare efter några timmar, men ett varv på spännena så sitter dom tight efter lunch.

Pjäxtrassel...
GoranC sa:
Pillard sa:
GoranC sa:
Då har jag tur som har fötter som funkar (när jag hittat pjäxor med tillräckligt liten volym) :) visst det blir de lite rymligare efter några timmar, men ett varv på spännena så sitter dom tight efter lunch.
Mina pjäxor började slappa lite efter långa åk i varm miljö i Livigno för några veckor sen. Pjäxorna glappade lite men drog jag ett hack till på ett enda spänne fick jag monstruös kramp efter bara ett halvt åk. Man ska inte underskatta mängden jävelskap pjäxor kan orsaka för de med märkliga fötter. När det gäller mina t.ex. så kan de variera i storlek som fan mellan olika tider på dagen, olika dagar osv.

Pjäxtrassel...
Pillard sa:
GoranC sa:
Pillard sa:
Mina pjäxor började slappa lite efter långa åk i varm miljö i Livigno för några veckor sen. Pjäxorna glappade lite men drog jag ett hack till på ett enda spänne fick jag monstruös kramp efter bara ett halvt åk. Man ska inte underskatta mängden jävelskap pjäxor kan orsaka för de med märkliga fötter. När det gäller mina t.ex. så kan de variera i storlek som fan mellan olika tider på dagen, olika dagar osv.
Visst fötterna varierar i storlek, men nu menar jag inte hack på spännena utan varv på microjusteringen. Ett helt hack på spännet kan ju helt klart bli ett helvete, ett hack så blir det att skruva ut justeringen tre fyra varv.
/GC

Pjäxtrassel...
Hej!
Snubblade förbi denna pjäxfråga och min tanke är att du förmodligen har väldigt bra hälgrepp på dina nya pjux jämfört med de gamla. Skalen är säkert trängre runt hälsenan än dina gamla plus att kanske innerskorna har hårdare kuddar runt hälsenan ovanför hälen. OM det är så är det rätt sannolikt att allt detta gör att du trycker till någon eller båda de stora nerverna som går på varsin sida hälsenan ner bakom och runt fotknölarna och om man trycker lite för hårt så domnar hälen.

Mitt tips är alltså att börja felsöka kring detta. Och om skalet är tajt kan man ex fräsa ut plast runt hälsenan och skapa mer utrymme och lätta på trycket mot nerverna. Det kanske räcker med att värma till linersen och särskilt pressa ihop hälgreppskuddarna.

/Mattis

Senast ändrad:
Pjäxtrassel...
Jag upplevde samma sak med mina pjäxor när jag skulle bygga ett bättre häl grepp. Klippte och slipade och experimenterade mig fram tills de slutade. Som några redan sagt så kan de nog vara för "bra" grepp runt häl/sena. Hade även lite för bred kant runt hälen på sulan som pressades upp när den låg i innerskon.

Snödjup

Tillbaka
Topp