Placering av telispjäxa på Armada JJ 175cm?

farsan56

Aktiv medlem
Köpte just att par Armada JJ här på Freeride som jag tänkte köra telis på. Dom jag har nu är 170cm långa och 92 i midja. Nu är jag ju inte Sveriges vassaste telisåkare men det är kul att variera med ibland. Blir det för jobbigt med bredden på dom nya (115midja) så byter jag till alpinbindning och sonen får dom som offpist/skogsskida.
Fråga: jag hittar inte någon mittmarkering på pjäxorna (Crispi CXP Performance). Ska jag dela sulmåttet 32cm på 2 och sätta över midsolesträcket på skidan.
Eller är det si och så många cm från framkant pjäxläppen till strecket på skidan som gäller?
Det är uteslutande bara piståkning det handlar om, men jag har hudar som passar på dessa så nån liten tur kanske det blir.
Vad säger den telemarksåkande delen av mänskligheten om detta spörsmål. Ska snart iväg på äventyr så tips mottages tacksamt.

Ha de Christer

Jag monterar med pjäxans mitt på skidans midsole-markering. Jag tror att det är dem vanligaste principen numera. Det funkat bra för mig (dock på helt andra skidor än dina och jag har inte testat någon annan variant).

Sullängden på 75 mm pjäxor brukar man mäta mellan 3-pin-linjen och hälen, så det är mitt emellan där som du har pjäxans midsole.

Vet inte vilken bindning du har, men syns inte bootcenter på borrmallen om du laddar ner en pappersvariant? För där hanteras ju sullängden Men annars håller jag med
@Jwunsche om 75 mm. Med ntn hade jag nog dragit bort för "tåläppen" :) lite mera åt centrum på skal så att säga. Skorna lutar ju ofta lite framtill så jag hade nog försökt pricka måttet där spetsen på skalet möter läppen :-) . men men.... finns säkert nån som kan detta exakt :)

Senast ändrad:
Då kör jag med mitten 3pin-häl på midsole-strecket på skidan. Hämtar skruvdragaren och sätter igång.
Jag tackar o bockar för hjälpen.
Ha de!

Tillbaka
Topp