Plastbalken på bindningen Salomon 900s

freeride_nu

Aktiv medlem
Har fått ett bra(?) pris, 1000:- på ett par bindningar, Salomon 900s tror jag. Lite osäker på modellen men den är från sässen 99/00.
Nu till frågan: Vilken funktion har "plastbalkarna" (proline eller prolink tror jag de kallas) som går mellan häldelen och tådelen på bindningen?

Jag tycker det ser ut som att de inte har någon funktion alls. Någon som vet?

Min "plastbalk" gick sönder på ena bindningen .. men bindningen funkade lika bra ( eller dåligt ) för det...

Det e mycket krims krams för att det ska se ballt ut ...tror jag!!.

Om jag fattar det rätt är det ett par ProPulse-bindninngar du har hittat. I så fall heter de utan förkortningar: Spheric Propulse 900. Propulsen består av två tuber som går från hälen och ner under framdelen till en fjäderupphängning. Ser ganska coolt ut.
Propulse-systemet blev aldrig någon succé och finns sedan -98/99 inte längre i Salomons sortiment. Bindningen var från början tänkt att användas av tävlande slalomåkare som ville ha en rappare känsla i svängen. Principen för funktionen strider helt mot årets nyhet Pilot. Propulsen styvar upp skidan under bindningen medans Pilot gör den mjukare och mer fri i sin böjning.

Effekten på skidans egenskaper är, trots vad man kan tro, väldigt tydlig och är enligt mig inte speciellt lyckad. Hur Propulsen påverkar skiljer sig beroende på vilken skida man sätter den på. Jag har testat bindningen på Kneissl Ergo (tidig timglasskida för medelgoda åkare, radie 18 m), Völkl P30RC (Völkls raceskida -98/99, radie 21,5m) och Salomon XScream Series (...).
Detta är mina erfarenheter (jag jämför med hur skidorna känns med ett par S900 "orginal", dvs samma bindning utan PP)

Ergon reagerade genom att bli stabilare och mer farttålig, men samtidigt något tråkigare och mer trög. För en så här pass mjuk och "snäll" skida kan PP vara en fördel.
P30:an blev rejält trist och svåråkt. Skidan är rejält styv i orginal och för alla andra än riktiga tungviktare gör Propulsen skidan alldeles för svår att böja igenom. Man känner det genom att man får jobba som f-n för att det ska funka. Ingen hit alltså.
XScreamen tappar en del av sin berömda lekfullhet och hamnar lite åt Volanthållet i känslan. Det säger sig självt att en skida som är byggd för att vara mjuk och förlåtande inte mår bra av att få en förändrad böjkurva.

Ett annat problem med dessa bindningar är skidstoppern som är rent felkonstruerad. Den fälls inte upp ordentligt och släpar i snön om man inte har monsterplattor. Lösning: Ta ett kraftigt rör och böj upp dem 1-2 cm.

Slutsats: ProPulse kan vara bra på mjuka pistskidor avsedda för nybörjare när en mer avancerad åkare kör på dem. Dvs för de som har snålat på laggen på någon alpinrea. I andra fall är det inget att ha. Det bekräftas ju även av att Salomon dumpar konceptet och börjar jobba åt helt motsatt håll.

Tillbaka
Topp