Platta eller ej på Santiagon?

Rombo

Ny medlem
De som kör med Scott Santiago, kör ni med en platta under bindningen? Jag undrar vad som känns bäst på dem egentligen... Just nu har jag bindingarna fastskruvade direkt i plankorna. Feedback please...

nope ingen platta pa mina santiago. Tycker det funkar bra som attan. grymma skidor helt klart

Tack MM för tipset... Det känns nästan som om man får pröva sig fram. Jag skall i alla fall hem och mäta först vilken höjd som klacken på pjäxan hamnar på och se så att det måttet inte blir alltför extremt. Sedan så får man väl avgöra om man tycker att det är värt ett försök.

Jag kör utan plattor på mina Monster 85 vilket fungerar utmärkt... eftersom jag utan problem (för det mesta...) kan ligga på skär i pisten, ser jag ingen anledning att exprimentera. Frågan du får ställa dig är helt enkelt hur det fungerar idag (utan plattor) och vad du saknar.

Känns det bra i utanförpisten och om du inte har några problem att sätta i kanten och hålla skäret på hård (isig) pist finns ju knappast någon anledning att sätta på plattor.

Är det däremot så att du känner ett behov av kunna sätta i kanten med mer kraft vid piståkning kan ett par plattor troligtsvis vara till fördel.

Använd grundregeln. - Laga inte det som fungerar... (såvida du inte tycker det är spännande att exprimentera!)

MVH/MM

Sådär, nu har jag monterat på en platta på någon millimeter. Efter en dags så har jag kommit underfund med att jag har fått en rappare skida och att hårda (fel)landningar dämpas litet med en platta mellan. Så jag tycker att det bara blev trevligt att skruva lite platta på Santiago.

Vad är det för platta du monterat? Och hur hög är den? Några upplevda nackdelar? Skulle vara kul att veta!

MVH/MM

Plattan som jag har monterat är 9 mm hög och är av en enklare modell. De satt på ett par andra skidor som jag har och jag tänkte att jag helt enkelt skulle pröva montera dem på mina Santiago för att se vad som händer. Vad jag har märkt så måste skidan köras mer aktivt än förut, det ser jag som en klar fördel (för det blir mer körning än åkning då.) Så det är väl kanske både en för- och nackdel. Men ger man fullt och bestämmer sig för att dundra på så får man en mycket angenäm upplevelse. Nu tycker jag dock att Santiago är lite för mjuk för att kunna gå att stå på riktigt mycket med. Jag tror faktiskt att en platta skulle fungera bra på ett par Head Monster (jag har bara kört 75:an), nu fungerar de i och för sig mycket bra redan "orginal". Jag upplever 75:an som en hårdare skida än Santiago.

Tillbaka
Topp