Platta med stopper

Skarre

Ny medlem
Platta med stopper
Har någon testat att använda platta med utlösning och skistopper till telemark? Funkar det bra? Är det värt pengarna? Verkar lite dyrt tycker jag men det kanske är värt det så man slipper vrida av ligementen...

Platta med stopper
Hepp,

har kört med Rottefellas utlösningplattor med Voillebindning i 3 säsonger och det funkar väl rätt bra. De tidiga modellerna hade en tendens att gå sönder i den främre del som håller fast bindningsdelen med den del som monteras i skidan. Bytte till en nyare modell förra året då det inte gick att få tag i reservdelar och den verkar hålla bättre.

Anledningen till att jag skaffade den var att jag ville skydda ett knä som jag skadat tidigare. Den hjälper säkert i viss utsträckning men en god vän bröt benet strax under knät trots samma bindning ...

När de väl löst ut så kan det vara en del micklande för att kliva i bindningen igen, särskilt om man står i lössnö. Ofta får man ta loss bindningen från pjäxan, trycka tillbaka den i skidan och sedan kliva i som vanligt.

Köpte nya skidor i år och skippade då utlösningsplattan eftersom jag som sagt är lite tveksam till om den verkligen tillför något.

Johan

Tillbaka
Topp