Plattor under bindningarna????

freeride_nu

Aktiv medlem
Jag har köpt:
rossinol 9x pro race carve 196 (GS)
salomon eq900s bindning
samt salomon x-scream pjäxor

Nu undrar jag är det värt att montera plattor under bindningarna vad gör detta för nytta och i så fall hur höga skall man ha?

Jag har åkt snowboard i 6år och har nu
köpt nya skidor(har hyrt tidigare).

Ett par skidor helt utan plattor känns lite tröga att få upp på kant och det blir svårare att få bra tryck i skäret. Med höga plattor blir skidorna sega i kortsväng, men det blir samtidigt lättare att pressa ur en kortare radie ur skidan. Höga "byggen" passar därför bäst för den som tycker om att ligga och trycka i blåröda pister eller för den som kör port. En bra höjd för en normalåkare är 15-20 mm. Det räcker oftast med Salomons standard Drive-plusplatta.

Den största nackdelen med att sätta dit ytterligare någon form av platta (tex Fischer Revolution eller Hangl) är enligt mig viktökningen. Åker man bara pist spelar det inte så stor roll, men kör man off eller hoppar blir det märkbart segare med några extragram på skidorna.

Självklart skall du ha plattor under!!! Annars kan du ju inte Carva ordentliget. På det sättet får du ju ut mer av åkningen och svängarna. Dessutom slipper kängerna ta i snön.

Så mitt råd är köp, jag ser ingen anledning att inte köpa...

Klart du ska ha plattor på ett par 9X Race Carve! Instämmer med MnO. Salomons originalplattor räcker för "turiståkning" (!) Race-puttarna vill nog ha Derbyflex eller liknande (endast ca 2000:- paret!). Dom är tunga, helt rätt. Själv kör jag med Ross originalplatta på denna skida. Tillsammans med bindningen (Axial 140)bygger dom ca 54 mm. Känns bra.
Hoppas du trivs med laggarna!

Om du köpt ett par racecarve skidor, som ju i princip är butiksvarianter av riktiga storslalomskidor, skall du antagligen ha någon typ av platta. Ju aggresivare du lägger dina skär, desto "mer" platta skall du ha. Med "mer" menar jag då inte högre utan snarare "biffigare" (ett av mina favoritord för att beskriva karaktär på utrustning).
I ökande biffighetsgrad finns i princip följande plattor:

1. Inga plattor utan endast den upphöjning som nära nog alla moderna bindningar har inbyggt. Detta blir lätt och många bindningar är gjorda för att låta skidan flexa fritt under skon. Tunna mellanläggsplattor faller även de in i denna kategori.

2. Plastplattor. En enkel upphöjningsplatta av plats, ofta med någon typ av gummimaterial inlagt för att öka dämpningen. Dessa plattor består i regel av en fram- och en bakdel som skruvas separat i skidan. Bindningen skruvas sedan i plattan. Desa blir lite tyngre, högre och ger lite dämpning mellan skida och bindning. De påverkar dock inte nämnvärt skidans dämpning eller styvhet/böjkurva.

3. Hanglplatta med vänner. Även Vist och Völkl tillverkar/har tillverkat denna typ av platta. Denna kategori karakteriseras av att plattan är mycket styv men endast skruvad i skidan med ett gäng skruvar på mitten. Detta ger skidan en extremt fri böjlinje. Beroende på fabrikat kan viss dämpning vara inbyggd och då handlar det snarare om dämpning av skidan än dämpning mellan skidan och bindningen. Hangl är egentligen för riktig carcing på hyfsat mjuka skidor, men jag har sett att vissa värlscupsåkare börjat använde varianter av denna konstruktion.

4. Raceplattor. Här återfinns aluminium/gummikonstruktionen som Salomons Deflex, Heads gamla Traction Plate, Ross gamla Deflexkopia, EPB, Vist Race, Fischers fast monterade alu/gummiplatta m.fl. Det finns också ett flertal plattor i plast och gummi som faller i denna kategori, t.ex. Rossignols nya platta som har en slags båge på mitten. Klassikern är den gamla Derbyflex, som startade hela platthysterin men egentligen var till för folk med ryggproblem(Salomon köpte senare patentet). Karakteristiskt för dessa plattor att de styvar upp skidan rejält på mitten (men utan att skapa knäckar i böjkurvan). Desutom både dämpar de själva skidan och dämpar mella skida och bindning. Slutligen väger de iblend nära nog lika mycket som själva skidorna. Detta är valet för de som vill åka riktigt fort och håller skidorna på skär även då underlaget är slagit. En sådan här platta på en vilken skida som helst gör skidan flera klasser raceigare.

Även om du vill carva rejält i pisten med dina nya skidor räcker antagligen en bra plastplatta. Är du villig att lägga 2-3000 till för en Raceplatta får du dock ett par riktige lok under fötterna. Det ÄR definitivt skillnad.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialaren

Såga till och borra ett par av skärbrädor, kostar 59:- på Ikea

Skaffa skruv som passar är svårare ;)
Hör med någon monteringsverkstad.

Hade själv plattproblem, köpte nya bindningar till slut..

Tillbaka
Topp