Plattor

Plattor
Behöver å behöver...
Det beror nog lite på åkstil och eget tycke. Ju högre man bygger ju mer känsla av snökontakt går förlorad, å andra sidan får man ner mer kraft i backen(hävarm osv) och kan lägga brutalare skär och stycka snö bättre. En sväng åt negativa hållet igen är ju att skaderisken ökar med höjden... Fast detta gäller väl kanske mest de som inte ger sig med att bygga under bindningarna utan även bygger under pjäxan..
Mitt tips till fatskis är att ha en relativt tunn och ganska mjuk distansplatta för att slippa få minsta vibration upplanterad genom ryggmärgen. Sen skita i resten.

Det är ju ändå inte hundradelar i storslalom vi jagar eller hur..

Plattor
Nej, egentligen inte förutsatt att den bindning du sätter på verkligen är lite uppbyggd och inte någon extremt platt variant. Ju mer pist du kör, desto mer upphöjning bör du ha. Själv har jag en rätt låg bindning och en 12mm platta (där jag kan byta mellan telis och alpint) på mina G41 och det är OK. Gissningsvis blir det en total höjd över skidan (vid bakbindningen) på 32mm och en höjd över snön på ca 50mm.

10.EX är betydligt tjockare på mitten än en G41:a, vilket ger en effekt av högre bindning förståss. Det är ju höjden över snön som avgör.

Det är vanligt att friåkningsbindningar med lite inbyggd förhöjning är 25-33mm höga.

HitMe

Plattor
Har sjalv Fritschi Diamir pa G41 198cm. Den har "inbygd" platta da den har ett fjaderpaket under foten och ar en AT bindning. Fungerar perfekt. Vet inte vilken hojd det ar men gissningsvis mellan 30-40 mm.

Har kort 10EX utan platta med lag bindning och det ar inte trevligt alls. i hard pist kanns det i pjaxkanten, (naja, benet mot pjaxkanten).

Volklking

For ovrigt anser jag att pistmaskiner skall forbjudas.

Tillbaka
Topp