Plugga och åka skidor?

Nojlas

Aktiv medlem
Plugga och åka skidor?
Finns det några universitet med ingenjörsutbildningar i närheten till schysst skidåkning i vårt avlånga land?

Hade ju varit kanon om man kunde åkt lagg och pluggat samtidigt! Någon som har lite erfarenhet eller tips?

Plugga och åka skidor?
Mitthögskolan har väl kvar några ingenjörsutbildningar, kolla på www.mh.se. Blir antingen i Sundsvall eller Östersund, ganska nära Åre blir det.

Plugga och åka skidor?
Men sundsvall är väl ganska långt från åre? Eller?
Östersund ska väl vara en dryg timmas restid till åre enligt vad jag ahr hört...

Plugga och åka skidor?
Från Östersund tar det 45 minuter - 1 timme med bil, lite längre med tåg och buss, Sundsvall ligger ytterligare ca 2 timmar bort men jag tror inte att du hittar en ingenjörsutbildning som har närmre till bra skidåkning.

Plugga och åka skidor?
Det är inte så lätt att koncentrera sig på pluggandet om bra åkning är för lätttillgänglig. Håller själv på med världens längsta ekonomprogram pga att skidåkning är så fantastiskt. Åk skidor när du åker skidor och plugga när du pluggar.

Plugga och åka skidor?
Pluggar civilingenjör på Luleå tekniska universitet. Utbildningen är riktigt bra med små klasser och utmärkt kontakt med lärarna.
Vill du åka skidor och plugga finns det inte något bättre ställe i Sverige. Det finns bl.a. en skidsektion, STIL Alpina, som anordnar diverse skidresor till Gränsen, Narvik, Hemavan mm. Genom Alpina får man relativt billiga skidresor och bra kontakt med andra studenter med samma intresse.

Jag sökte hit mycket pga skidåkningen och har inte blivit besviken. Siktar på att komma upp i 30 dagar i år.(har 25 hittils och Gränsen har öppet fram till midsommar...)

Vill du plugga ingenjör och åka skidor ska du inte tveka att söka till Luleå!

Plugga och åka skidor?
Om du har självdisciplin och samtidigt vill ha den bästa skidåkningen i Sverige finns det bara en skola som gäller för dig, Mitthögskolan. Jag vet att även Luleå tekniska universitet marknadsför sig bla med hjälp av närheten till fjällen. Detta fick mig som jämtlänning att lämna Östersund inför ht 2002 för att påbörja min civilingenjörsutbildning i Luleå. Tyvärr höll inte reklamen. Narvik bjuder visserligen på branta åk men hur många gånger har man verkligen tid och ekonomi att ta sig de 50-60 milen? till Narvik för att åka? Hemavan har ungefär samma utbud som Bydalen. Riksgränsen har bra OP men lite korta åk. Med en tillgång till helikopter ändras dock detta snabbt men vilken sann student har råd med det? Plugga på Mitthögskolan istället och ha möjligheten att välja mellan orter som Åre, Vemdalen och Funäsdalen. Alpinsektionen på studentidrotten i Östersund anordnar även dem resor till bla Kittelfjäll för humana priser.

Ett plus till är att många studenter går ihop och hyr boende i Åre vilket gör det möjligt för dig att lätt komma upp över 50 skiddagar på ett år. Hittills i år har jag hunnit med 55 dagar och har ännu inte missat någon tenta.

Så jag rekommenderar dig att välja Mitthögskolan om du vill utvecklas som skidåkare och ha närhet till de bättre skidorterna som detta land har att erbjuda. Dessutom ges det möjlighet att köpa säsongskort som gäller i Åre/Vemdalen för ungefär 2700 kr....

Plugga och åka skidor?
Visst är det närmare till Åre från Östersund, det är det inget snack om. Det beror helt enkelt på om du vill ha i första hand: en bra utbildning eller riktigt många skiddagar.

Luleå är det enda universitet i klass med Chalmers, Linköping och KTH som ger bra möjlighetr till skidåkning. Om du tänkt att läsa till högskoleingenjör kan du nog lika gärna läsa i Östersund men vill du plugga till civilare har du nog inte så mycket mer än Luleå att välja på om du tänker stanna i Sverige.

Tänk på att plugga och åka skidor samtidigt trots allt är en kompromiss. Jag håller med tidigare inlägg om att du borde överväga att ta en eller två säsonger först och sedan plugga.

Tillbaka
Topp