PLUM & Black Diamond..

Gahnis

Aktiv medlem
PLUM & Black Diamond..
Hallåj..

Hört stories om att de inte funkar bra ihop..
Någon som har erfarenhet?

Funderar själv på att para ihop en Quadrant med en Yak, men börjar ana lite ugglor...

/Gahnis

PLUM & Black Diamond..
Gahnis sa:
Hallåj..

Funderar själv på att para ihop en Quadrant med en Yak, men börjar ana lite ugglor...

/Gahnis
Det enda du med säkerhet kan veta är att dynafits + scarpas pjäxor passar till dynafits bindningar. Allt annat är en chansning. (om vi ska hårddra det hela)

Detta pga att det bara är dynafit som gör både bindning och pjäxa samt att det bara är scarpa som köper sina inserts från dynafit.

Sen finns det väldigt många som lyckas para ihop olika märken på pjäxa och bindning. Även undertecknad, dock blir det som sagt en liten chansning. Det är som lite dumt när det inte finns någon standard men men det kanske kommer med tech 2,0 någon gång i framtiden.

PLUM & Black Diamond..
Piglet55 har helt rätt. Tror dock att Fischers nya transvaccuum-techpjäxa också kommer med dynafits egna quickinserts om jag inte misstar mig.

Jag har själv råkat ut för detta, har ett par tecnica cochise och fick tag i ett par dynafit beast. "Äntligen tech!" tänkte jag, men ena pjäxan glappar som fan oavsett vilket läge jag har bindningen i. Överväger att köpa scarpas freedom sl då de verkar lämpliga men har inte fått chansen att prova.

PLUM & Black Diamond..
Piglet55 sa:
Gahnis sa:
Hallåj..

/Gahnis
Sen finns det väldigt många som lyckas para ihop olika märken på pjäxa och bindning. Även undertecknad, dock blir det som sagt en liten chansning. Det är som lite dumt när det inte finns någon standard men men det kanske kommer med tech 2,0 någon gång i framtiden.
Rätta mig om jag har fel, men det finns en standard, det är bara så att ett gäng tillverkare inte följer den. Bygger för stora tåboxar på pucken etc. För smala pjäxor så att tån inte sitter fast. Jag tror att Dynafit hela tiden velat att många tillverkare gör pjäxor som passar, då har de kunnat sälja bindningar. Tidigare hade de patent på bindningarna, som sedan ett gäng år har gått ut. Det enda Dynafit har nu ensamrätt till är deras inserts. De säljer de till alla pjäxtillverkare som vill köpa, vilket just nu bara är Scarpa.

http://www.powderbucket.com

Senast ändrad:
PLUM & Black Diamond..
Skare sa:
Piglet55 sa:
Gahnis sa:
Hallåj..

/Gahnis
Rätta mig om jag har fel, men det finns en standard, det är bara så att ett gäng tillverkare inte följer den. Bygger för stora tåboxar på pucken etc. För smala pjäxor så att tån inte sitter fast. Jag tror att Dynafit hela tiden velat att många tillverkare gör pjäxor som passar, då har de kunnat sälja bindningar. Tidigare hade de patent på bindningarna, som sedan ett gäng år har gått ut. Det enda Dynafit har nu ensamrätt till är deras inserts. De säljer de till alla pjäxtillverkare som vill köpa, vilket just nu bara är Scarpa.
Då rättar jag dig eftersom du har fel! Det finns ingen standard på tech-inserts/pins. Det finns standard på tursula, men inte på tech-detaljerna.

Det stämmer att dynafit inte längre har ensamrätt på tekniken, men det innebär inte att de behöver tala om exakt hur deras pinnar/inserts är konstruerade. Väldigt små skillnader i konstruktionen kan göra rätt stor skillnad i funktionen, som synts på t ex cosmos-pjäxan.

PLUM & Black Diamond..
Skare sa:
Piglet55 sa:
Gahnis sa:
Hallåj..

/Gahnis

http://www.powderbucket.com
Japp!

Har nu pratat med snubbarna på PLUM och de kan inte garantera att mina BD kommer att passa perfekt, men de "tror" det. Skulle jag köpa blir det alltså mer eller mindre på chans vilket inte känns så bra.
Slutar nog med att jag får bita ihop, träna mer och sedan snällt bära runt på den extra vikten som mina Marker ger..

PLUM & Black Diamond..
Stämmer nog bra! Då torde det ju funka utan problem (peppar, peppar)..

Hur som helst är ett par Yak på väg åt mitt håll!

Tillbaka
Topp