PMGear Bro 192 vs Goodha 114

PM gears skidor är mkt prototyper. Jag har sett en jääkla massa olika när jag var i Whistler. Allt från omvända spann till rockers. Flexet är oxå ngt dom verkar laborera friskt med. Verkar finnas allt från swiss cheese bro´s till Supa stiff bro´s.
My 2cents

Handlar kanske inte så mycke om att dom labbar utan att man kan beställa skidan i princip som man vill ha den....

Men det är ingen info om detta på deras hemsida. Iaf inte om rockrade bro´s.
Sen är det ju bra att dom kan fixa med annat flex om man så vill. Sj hade jag varit glad om fler tillverkare skulle tillämpa detta. Hade varit fint med ett par lite hårdare rockrade Maden´s me thinks :D

stöd goodha, det är ju svenskt och allt :) Plus att dom skidorna verkar riktigt bra och det är lättare att reklamera om ngt pajar...

Svenskt och svenskt??? Tillverkas utomlands och är gamla former från andra tillverkare. Inget svårt där inte. Hendryx(tillverkar en del utomlands iofs), Extrem, Lokomotive det är svenskt ;)

//H

Hasse sa:
Svenskt och svenskt??? Tillverkas utomlands och är gamla former från andra tillverkare. Inget svårt där inte. Hendryx(tillverkar en del utomlands iofs), Extrem, Lokomotive det är svenskt ;)

//H
Fortfarande ett svenskt företag Hasse.
Vart har dom fått formen till nya 114 då? Det har jag ingen aning om faktiskt.

Klart företaget svenskt Utter. Och deras koncept är bra. Men du kommer aldrig kunna påstå att de är en svensk skidtillverkare eller hur?

Att ta fram EN form till en modell kostar ca 70000:- kr. Så då är det billigare att köpa en gammal form och göra en lika dan skida eller hur ;) Du vet mycket väl att 191 är en annan skida från början eller?

Deras koncept skulle faktiskt de flesta klara av att göra. Men all heder till Skistore killarna som har gjort det med framgång.

Och 114 form vet jag inte men det borde väl du som team åkare veta eller?

//H

Jag stödjer inte svenska företag för att dom är svenska.

Jag stödjer företag baserat på vad dom leverar för produkt, till viket pris och vad företaget har för philosophi. Jag kan mycke väl tänka mig att stödja ett Kanadensiskt eller Österrikiskt istället för ett svenskt.

Tex

Goodha tillverkas på fabrik i Österrike. På samma fabrik som tex Ninthward. Om du vill snacka liknande mått ska du kolla in den här:
http://www.ninthward.com/npg.html

Dom har försökt maskera måtten genom att ändra ngn mm. Ganska troligt att det är samma form, om inte helt samma skida.

PMGear Bro 192 görs av dom själva på en liten privat fabrik, helt annat koncept.

Det finns mycket som skiljer skidor förutom 3 mått på hur breda dom är. Längd på annläggsflata, längdstyvhet, torsionsstyvhet, vibrationsdämpning, camber osv osv.

Hohum... Är det inte så att PMGear från och med i år tillverkar sina skidor i just Österrike!? De har haft grymma kvalitetsproblem och efter mycken hårslitning och handvridning så högg de på att lägga ut produktionen på en fabrik i Österrike. Det var inte Kina iaf...

För pris och kvalitets skull. De gör fortfarande allt sitt prototyparbete i egen fabrik dock. Deras nya testlagg ala rocker och annat kommer fortfarande därifrån...

Förhoppningsvis så kommer de nu att hålla sig flytande och slippa alla reklamationer och leveransproblem de lidit av...

Goodha kör poppelträ i sina lagg, någon som har koll på vilka för-/nackdelar det ger?
Personligen har jag aldrig hört talats om det träslaget.

Jag har fått för mig att det är Pale som är fabriken som gör Goodha är jag helt ute och seglar?

Ang. Poppel så gör väl High society sina skidor med poppelkärna och det står lite om dem i en artikel här på freeride.se Lätt och starkt skall det träslaget vara.

Tobias-Frost sa:
Hohum... Är det inte så att PMGear från och med i år tillverkar sina skidor i just Österrike!?
OK det har jag inte hört ngt om, men det verkar ju så

Se:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=84706

Lima-ko sa:
Goodha kör poppelträ i sina lagg, någon som har koll på vilka för-/nackdelar det ger?
Personligen har jag aldrig hört talats om det träslaget.
Jag tror inte man ska välja skidor på vilket träslag dom har, det är så mycket annat som också skapar egenskaperna, men:

Poppel är ett ganska lätt träslag, det är väl huvudorsaken till att det används. Ganska vanligt bland skidtillverkare att använda det. Amplid tex
Hållbarheten och pop:en kan skapas med glas- och kolfiber kevlar osv..

PM Gear använder asp, ungefär samma vikt som poppel.

Hendryx använder väl ask och Igneous tex använder kombinationer av ask och lönn. Lite mer solida träslag. Högre vikt men mer hållbara, dom behöver inte använda så mycket fiber. Igneous vet jag tillverkar en del skidor helt utan någon form av glasfiber.

Tillbaka
Topp