POC linser

Fatboy

Aktiv medlem
POC linser
Någon som vet varför POCs ljusaste linser bara finns som enkellinser? Någon som vet om de funkar bra eller om de immar lätt?

POC linser
Jag har sedan några år tillbaka kommit fram till att den absolut bästa skitväder-/dåligtljuslinsen för mig är Pocs "Smokey Yellow" som bara görs som enkellins.

För mig så är den färgen 1 eller 1,5 snäpp bättre en Oakleys Hi Yellow i dåliga siktförhållanden.

Smokey Yellow har väl ett ganska tråkigt utseende och jag gissar att Poc när det gäller linser väljer att gå på utseende före funktion och väljer att göra snygga och färgglada halvspegelvarianter i dubbellins som då främst säljs till svenssons och friåkare.

Då portåkarna främst väljer lins efter funktion och inte utseende oftast kör på enkellins så gör Poc några bra skitväderlinser till dem, trots "tråkig look".

Angående imma på Pocs enkllinser så varierar det tycker jag, vissa dagar fungerar det utmärkt och andra dagar så immar de igen fort. Det beror förstås på variation i temperatur och väder samt på hur varm/svettig jag åker mig.

Så min vädjan till Poc är, gör en dubbellins till Iris i Smokey Yellow (gärna en klar dubbel till kvällsåkning också när ni ändå håller på).

POC linser
Jag kan ju tillägga att jag har testar de flesta av Pocs linser till Iris som inte är rena sollinser som tex. clear/gold, persimon/silver, yellow/green och clear/red och ingen fungerar riktigt bra för svensk midvinter eller dåligt väder.

Den enda som jag tycker är tillräckligt ljus är clear/red men den saknar lite kontrast för att funka för mig. Yellow/Green har bättre kontrast men är lite för mörk. Persimon/red använder jag som sollins.

Nu är det väl så att hur linsfärger fungerar till viss del är individuellt men så här är det i alla fall för mig.

POC linser
Lyfter tråden för att meddela att POC till i år säljer en ljusgul lins utan spegel, vlt 71% till Iris.

Sitter med ett par linser framför mig som precis kom med posten. Har förstås inte testat dem skarpt än men efter en titt ut genom fönstret på det gråmulna och regniga vädret så tycker jag att de verkar väldigt lovande.

POC linser
bjork52 sa:
Lyfter tråden för att meddela att POC till i år säljer en ljusgul lins utan spegel, vlt 71% till Iris.

Sitter med ett par linser framför mig som precis kom med posten. Har förstås inte testat dem skarpt än men efter en titt ut genom fönstret på det gråmulna och regniga vädret så tycker jag att de verkar väldigt lovande.
Jag tror att linsen ska gå att få till alla Pocs goggles. Jag är säker på att den ska finnas till Cornea, Retina Big och Lobes i alla fall. Samt Iris, som du säger.

Lägg gärna upp någon slags sammanfattning av hur den verkar fungera i dimma och dåligt ljus, jämfört med enkel linsen och HI Yellow Sitter själv och funderar om jag ska ta och köpa den, men vet inte riktigt om det är värt de 800kr som den kostat till Cornea...

Edit: Ser nu att den inte finns till Lobes, måste sett fel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp