Det finns fördelar med långa skidor och fördelar med korta. Det finns nackdelar med korta och nackdelar med långa.
Jag hävdar att så länge du står på lite, ligger på skär om det är i pist och kör på i fallinjen om det är puder, så kommer du aldrig uppleva en längre skida som bökig. Det är när man antingan börjar sladda eller hamnar på smala, klippiga ställen där man mer får trixa sig ned som kortare skidor är att föredra. Som jag skrev tidigare, tight skogsåkning är inget problem med långa fetingar förutsatt att du låter skidorna gå och inte kämpar emot. I skogsåkning är det just flytet som gör skidan enkel att hantera och en 200cm flyter, om det är ordentligt fluffigt, markant bätte än en 185:a. Det kan alltså vara så att 2m-laggen till och med blir enklare att köra. De som säger att 2m blir för långt har sällan några direkt bra argument.
Min slutsats är att bara du har lite koll på åkningen är det inte så noga vad du hamnar på. 185 eller 200 blir säkert OK båda två. Om det nu råkar vara så att endast 200 finns att tillgå behöver du nog inte vara rädd att det blir fel. PR är för övrigt dels väldigt mjuk och dessutom försedd med twintip vilket gör åkytan lite kortare i praktiken.
Hitme