Pocket rocket 200cm

powder_josh

Ny medlem
Pocket rocket 200cm
Jag ska till canada(fernie) i februari i 2 veckor!!! jag har tidigare testat Salomon pocket rocket 185 cm och gillade dem. Nu har jag skickat lite mejl till butiker i Canada och det finns bara Pocket rocket att hyra som är 200 cm. Själv är jag 185 cm lång och väger 77 kg och åker bra. Nu vill jag ha lite synpunkter ifrån er experter om de här skidorna är alldeles förlånga för mig!

Pocket rocket 200cm
Det blir inga problem. Som du märkt är feta skidor snarare mer lätthanterliga än smala då det är mjukt, rent åkmässigt.

Själv väger jag 65 och kör G41 198. Det går fint. Många andra här på forumet kör också lite längre fetingar. Personligen har jag dock blivit frånåkt av en viss elPerro på 175 PR, så det är liksom inte alltid skidan...

HitMe

Pocket rocket 200cm
Det är för långt så länge du inte är en riktigt bra skidåkare och har åkt på längre skidor tidigare. 185 cm hade varit betyligt bättre.

Pocket rocket 200cm
Jag är rädd för att det kan vara svårt att hitta PocketRocket som är längre än 200 cm, så du får väl nöja dig med det. Tanken att du skulle ha kortare skidor till en såpass lång och ståtlig skandinavisk kropp är befängd.

Sedan kan ju jag fundera vidare på varför du överhuvudtaget skall ha PocketRocket...

Pocket rocket 200cm
Jag skulle föreslå en kortare skida speciellt när det gäller Pocket Rocket...Jag är 180 och åker på 175 och då är skidorna jäkligt oki...Men vikten är nog viktigast...på 175 skidor bör man ej vägaa över 80 kg så på 200 skidor bör du nog inte väga mer än 85-90---

Det är klart att är du extremt duktig och van vid 200 skidor så går det skit fint men ett tips är att ha kortare skidor...185 är nog rätt bra...

MVH Robban

Pocket rocket 200cm
Det finns fördelar med långa skidor och fördelar med korta. Det finns nackdelar med korta och nackdelar med långa.

Jag hävdar att så länge du står på lite, ligger på skär om det är i pist och kör på i fallinjen om det är puder, så kommer du aldrig uppleva en längre skida som bökig. Det är när man antingan börjar sladda eller hamnar på smala, klippiga ställen där man mer får trixa sig ned som kortare skidor är att föredra. Som jag skrev tidigare, tight skogsåkning är inget problem med långa fetingar förutsatt att du låter skidorna gå och inte kämpar emot. I skogsåkning är det just flytet som gör skidan enkel att hantera och en 200cm flyter, om det är ordentligt fluffigt, markant bätte än en 185:a. Det kan alltså vara så att 2m-laggen till och med blir enklare att köra. De som säger att 2m blir för långt har sällan några direkt bra argument.

Min slutsats är att bara du har lite koll på åkningen är det inte så noga vad du hamnar på. 185 eller 200 blir säkert OK båda två. Om det nu råkar vara så att endast 200 finns att tillgå behöver du nog inte vara rädd att det blir fel. PR är för övrigt dels väldigt mjuk och dessutom försedd med twintip vilket gör åkytan lite kortare i praktiken.

Hitme

Pocket rocket 200cm
Ville bara påpeka att pocket rocket inte finns i 200 cm längsta är 185 cm. Det är säkert AK Rocket du menar. Det är än rätt mjuk skida vilket gör den relativt lätthanterlig i förhållande till sin längd. Betydligt mer lätthanterlig än tex Stöckli Asteroid 201 - dett är en monsterskida. Ska du åka stort o fett funkar 200 cm - är det trångt o trixigt - couloairer o skog kan det bli lite svårare men det reder väl du ut hjärtat.

Tillbaka
Topp