Pocket rocket, nåt för mig?

Bizz

Medlem
Ska köpa ett par skidor till vintern...

Är 180 cm, väger runt tunna 60 kg, åker skapligt bra.
Kommer bara att åka i Sverige i år men jag kommer ändå försöka få så mycket utanför pisten som möjligt.
Tänkte köpa begagnat från förra året för runt 2500:-.

Jag har kollat runt lite och salomon pocket rocket verkar passa mig. Bra blandning mellan pist och offpist, i alla fall för lättviktare. Och twintippen ser jag som ett litet plus, även om jag inte hoppar särskilt mycket.
Förra årets pocket rocket verkar gå på ca 2500 om man kollar här på freeride.
Så skulle dom funka på mig? Finns det några andra skidor som inte är allt för dyra som skulle funka bättre?

Fickraketen är mjuk som fan så blir det hård snöis som det blir i norden alldeles för lätt så går det knappt att carva, dem fladdrar av bara ******. MEn på åres baksida efter 40 snö kommit funkar dom banan-bra

Tänk på att begangnade freeride skidor kan vara rätt så sönderkörda så ha med dig en som kan skidor om du inte är redigt erfaren själv.

Dread-Head verkar vara en smart snubbe... Scratch BC är helt klart en bättre skida. Om du inte ska toptura då den är lite tyngre än PR.

BC är grymt bra i pist och helt ok utanför. Går att köra ruggigt fort med på alla underlag.

PR funkar ok om du inte ska åka fort eller om det är puder. Men är det puder så spelar skidan mindre roll :-)

Tjena!

Om du bara kommer att åk i sverige och söker offpiståkning och pist har du inget behov av en PR. Vore jag du skulle jag kolla på en Ten8ty eller Ross Scratch Fs.Då får du ändå ruskigt bra flyt och bra pistskida.

Hörde att fjolårets Scratch fs finns på Stadium för 3999kr.

Håller med föregående talare. 1080 och framför allt Scratch är bättre skidor enligt mig. Pocket Rocket känns väldigt mjuka och enligt min uppfattning inte alls lika stabila och allround som ovan nämda skidor.. Lycka till!

Tack för alla svar!

Så om jag har fattat det rätt så är pocket rocket mjukare, lättare, bättre i luften och mindre stabil. Medan scratch BC är lite tyngre, hårdare, sämre i luften och mera stabil framförallt i högre farter. Då låter ju Scratch bättre, men hur stor prisskillnad pratar vi om?

Är inte 1080, Scratch fs och teneighty mer av en hoppskida? I så fall känns det onödigt eftersom jag inte kommer hoppa särskilt mycket. Jag gillar dock tanken på att kunna hoppa lite med min twintip om jag skulle känna för det.

//weeeeee

Jag känner tyvärr ingen som kan skidor bättre än jag själv, och jag är inget vidare. Men är det något jag ska tänka på förutom att kolla repor och hur mycket slipmån det är kvar?

PocketRocker är absolut inget för dig. Du kommer inte ha nytta av feta skidor i Sverige. Det är så sällan du kan utnyttja dem i offpisten att ett par lite smalare vore bättre.

Det tror jag inte. Jag upplevde i alla fall flera gånger förra vintern att jag behövde ett par mycket fetare skidor, och som det verkar på div. recensioner behöver piståkningen inte bli särskilt lidande bara för att skidan är fet.

Tillbaka
Topp