Pocket Rocket Vs Scratch BC

ollefjall

Ny medlem
Nu är det så att jag undrar vilken skida av dessa som funkar bäst i fluffet?! Jag har sökt på tidigare forum trådar men där stod det ingenting som passar mig! Jag är 172 cm lång och väger 60 kilo! Till nästa år kanske jag har växt en aning. PR sägs vara mjuk, men det kanske inte gör nåt pga min ringa vikt ? Jag gör totalt bort mig i parken så det är inget som interesserar. Pisten? Vilka e fladdriga? Gärna några andra förslag men inga jävla Teneighty! / tack på förhand, Olle

Tjaa!

Jag har kört både PR och BC och det skiljer en hel del i köregenskaper mellan dessa skidor.

PR är bland det roligaste man kan ha under fötterna när underlaget är mjukt. Flyter fantastsiskt bra och otroligt lättmanövrerade. Fungerar riktigt bra i pist så länge underlaget inte är allt för hårt och hastigheterna inte för höga. Börjar det gå fort och underlaget är hårt (svart snökanonpist) är de på tok för veka för någon mer avancerad körning.

BC är en betydligt styvare och mer exakt skida. Mycket allsidig men kräver samtidigt mer av skidåkaren. Kräver högre fart och mer utvecklad teknik än PR för att komma till sin rätt men fungerar då riktigt bra även i tuffare pistkörning.

Om du bara ska ha en skida tror jag BC är att föredra pga sin allsidighet. PR är dock en mycket "roligare" skida i lössnö och i mjukare pist. Så har du möjlighet att ha en skida för pistkörning så är PR ett kanonalternativ för offpistkörningen.

That´s all kids! / MM

PS! Jag tycker oxå du kan ta en titt på Ross B2 och B3 om du prioriterar offpisten. Läs recensionerna här på Freeride. DS.

tänkte bara nämna några andra skidor som skulle kunna funka

Santiagon(mission) tyckte jag var en riktig grym skida i mjuk pist, pga att dom är härliga som sjutton i svängarna med sina 15m i svängradie(trorjadevaar). ja väger lika som dig å tänkte bara lägga det som ett tips.
kan dock inte döma den i offpisten då jag inte åkte nån offpist med dom, samma gäller hård pist. å den har inte heller twintip om det är ett måste.

...du kan även kolla in völkl karma, k2 seth pistol, dynastar legend-skidorna...

men mitt val är ett par pocket rocket, trots att jag alltid testat dom, men det låter som en skida för mig.

Pocketrocket är ett jävla fladderplank... Köp en mer stabil skida.
Scratchen är rätt mjuk den med, men du är ju inte så tung så den kan säkert vara en lämplig skida.

Men om du ändå inte tänker hoppa kan du lika gärna skita i att ha såna där wannabejibb-skidor och köpa ett par riktiga friåkningslagg. Som sagt tex årets Santiago, kanske Legend 8800 eller gå lite större med tex Legend Pro, Head Super Mojo. Dessa skidor kommer nog inte fladdra så mkt.
Eller som MM skrev, kika på B2 & B3. Även fast B2an kanske är lite mycket pist.

Eller vill du nödvändigtvis ha någon av PR eller ScratchBC ? isf skulle jag nog gå på scratchen. Kom också ihåg att inte köpa för korta skidor... ju längre desto bättre!

^supermojo? skojar du eller? Hur fan ska en liten parvel på 60 pannor kunna hantera dem? Snarare dom som kommer åka iväg med honom än tvärtom.

Om du ska ha en skida som endast fungerar i pudret så verkar både BC och Pr funka för de flesta. Pr är dock betyldligt mer lättåkt än BC men å andra sidan så tycker jag att man precis som MM säger får en liten exaktare känsla i BC.

Lyssna dock inte ett skit på vad någon av oss säger med tanke på att du inte har skrivit nånting om hur duktig du är tekniskt osv...

Intressant att en person säger att völkl karma är en skida som även skulle funka bra i pisten.
Haller nog inte riktigt med da den är alldelles för bred för att köras där. Karmans rätta element är offpist

Jag kör på 185 cm karma som allroundskida. Fungerar helt fantastiskt i de flesta fören! Självklart så står den sig inte så väl i puckeln och i kortsväng men bredden är inga problem. Ska nu inhandla ett par mantra (95mm) och köra som första par och sälja mina karma eftersom att ja tycker det extra motståndet i pist enkelt är värt det man får igen i bärighet.

Amen

ääh, klart grabben ska ha ett par tabla rasa ;)

karman är ju rena carvingskidan! Men säkert ett bra alternativ ja.

Men som sagt, ingen vet vilka skidor du tycker är klockrena förrutom du, så ge dig av och testa lite olika. Köpa skidor utan att ha en aning om vad man betalar för är rätt dumt... Bara för att nån här säger att en viss skida är jättebra behöver inte betyda att du tycker det.

peace

Fan tack för alla svar! Det är jättestor hjälp! Jag åker bra, (inte någe skryt) Men jag åker ju mest i Åre och där ser jag inte många som är bättre! Mötte en kille i liften som jag sedan åkte med. Mannen var runt 35 år och hade ett härligt lössnö skägg. Skidorna han hade var ett Par feta Movement! När vi sedan åkte ner till skogen för att surfa puder visade det sig att jag åkte ifrån honom. Kanske var han en julgran, jag vet inte. Men jag är fan inte dållig på att åka offpist, har åkt skidor mycket o länge!

Har inte kört någon av skidorna, men rent filosofiskt så kan jag ge dig några råd.
Om skidorna ska vara dina enda skidor så tror jag du är inne på rätt spår med 90mm twintips. (Bakmontera dem om du inte ska jibba med dem)

Själv så kör jag på en B3:a (Skidan Mountain Man pratade om) 195cm som enda skida (jag är 184cm/75kg). Vid piståkning funkar den bara i ganska höga hastigheter om man vill ha rolig åkning.
I puder fungerar de givetvis som en dröm...

Som någon annan skrev så är Scott santiago mission kanske ett alternativ för dig. Kolla upp den!

Hej! Jag är 175 cm och väger nästan 65 kg. Jag åker på Elan Mantis 777 176 cm som funkar superbra. Flyter i pudret och funkar i pisten. Testade Legend 8800 i Chamonix och det är nog en av de bästa skidorna jag åkt på. Lättmanövrerade precis överallt! Köp nån av de tycker jag.
Mvh
/Calle

Jag måste lägga ett inlägg angående PR skall vara så mjuka/sladdriga!! jag har haft 2 par och
tycker att de är en underbar skida. Jag har tom vunnit en GS tävling för masters på ett par! Jag
väger 88kg och är 189 lång. Kan bara rekomendera PR. Jag bröt av mina senaste men det kan jag
inte skylla på skidorna. (1 1/2m till och jag hade fixat älven;.)
Har nu skaffat ett par K2 Public Enemy och jag hoppas att de är lika trevliga som PR har varit i 3 år.
Tror säkert att Scratch är en mycket bra skida men den har jag inte testat så därför väljer jag att
inte kommentera denna.

T-son

Tjena

Är nästan exakt i samma storlek som dig(173cm, 62kg) och åkte med PR 175 detta året. Älskade verkligen skidan. Upplevde den aldrig fladdrig i pisten, där den är kanon att köra feta carvingsvängar med för oss lättviktare, och i offpist är den rena drömmen. Dock ganska gott om snö där jag åkte (Davos, Schweiz).Lätt att hoppa med dessutom. Har aldrig åkt på BC:n men skulle nog tro att PR är bättre för dig. Rekommenderar den verkligen. Lycka till med köpet!
/ Calle

Tack alla för alla svar! Det har varit till stor hjälp! Jag är nu instäldd på en Pr i 1.75 längden, men kommer jag över ett par Santiago billigt eller ett par B3:or är dom mina! Tack igen!

Tillbaka
Topp